
Dokumentarfilmen "Folkeopplysning; Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" kaster et kritisk blikk på begrepet "folkeopplysning". Den kommer i forbindelse med Folkeuniversitetets 150 års jubileum.
Dokumentarfilmen "Folkeopplysning; Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" kaster et kritisk blikk på begrepet "folkeopplysning". Den kommer i forbindelse med Folkeuniversitetets 150 års jubileum.
Ola Erstad tiltrådte 1. januar 2015 som instituttleder ved Institutt for pedagogikk. Med seg i ledergruppa har han Helge Strømsø og Tone Kvernbekk - henholdsvis ny forskningsleder og ny undervisningsleder.
Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.
Høsten 2015 vil fellesgraden International Masters on Education Policies for Global Development (GLOBED) starte med første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet, som nå er åpent for søkere.
Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.
Forelesningsserien inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014. Forelesningene er åpne for alle. Velkommen!
Institutt for pedagogikk og Seksjon for forskning og formidlingsstøtte ved det Utdanningsvitenskapelig fakultet, jobber sammen om å utvikle en webportal om syn-, hørsel- og kombinerte sansetap for hele Øst Afrika regionen.
CONTACT prosjektet er i sluttfasen. Nå samles trådene.
Gledelig. Vi leverer prosjektsøknader av god kvalitet, konkluderer Per Hetland, forskningsleder ved Institutt for pedagogikk, etter at flere av IPED- søknadene fikk tilslag.
Hvis du skal forstå tenåringen din bedre, er det nødvendig at du ser verden fra den unges synsvinkel, mener professor Stein Erik Ulvund, som er bokaktuell med «Forstå tenåringen din».
Ida Helsing og Stine Pettersen Sandbo er enige om at IPED gjør noe lurt når de tilbyr praksis i mastergradsstudiene. Praksis er gunstig både for det faglige og det motivasjonelle, og for ikke å snakke om fordelene det kan ha når man senere skal ut å søke jobb.
Det utdanningsvitenskepelige fakultet og Institutt for pedagogikk`s minneord ved bisettelsen 13. mars 2014.
Ola Erstads bok ”Identity, Community, and Learning Lives in the Digital Age” vil nå komme i arabisk utgave.
Det viktigste i pedagogikken er å få fram at elever på alle nivåer trenger lærere som ser dem og aksepterer dem som de er. Å bygge opp elevenes selvtillit er det viktigste en lærer gjør.
– I vanlige familier er foreldrene de beste ekspertene på egne barn, skriver professor Stein Erik Ulvund i sin nye bok, Rakkerunger og englebarn – oppdragelse uten fasit.
Lyst på noe sosialt og faglig interessant? Institutt for pedagogikk lyser ut midler til studentledet tur nå.
Filipa de Sousa har observert bruk av spillet "The Walking Dead" ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen som pilot til sin PhD studie. NRK Hordaland var også tilstede.
Christian Beck har forsket på hjemmeundervisning i over 20 år. «Reaksjonær»-spøkelset har han blitt vant til å leve med, men for Christian er det ønsket om frihet som driver ham. - Vi er i ferd med å miste noe grunnleggende viktig i dagens skole.
Einar Høigård var en av nestorene i norsk pedagogikk. Hans kamp mot nasifiseringen av skolen ledet til hans tidlige bortgang i en alder av bare 36 år (1907- 1943). Nå, 70 år etter, minner vi ham som en av de store.
Hilde Opdal og Ingvild Ovell har hatt fem uker praksis hos NHO. - Det er synd å dra nå, sier mastergradsstudentene i pedagogikk
Boka Skolefronten - en historie om Einar Høigård og kampen mot nazifiseringen av det norske utdanningssystemet 1940 - 1945, er på beddingen. 29. november kommer forfatteren, Vegard Kvam, til instituttet for å snakke om boka, og det vil vil bli avduking av en minneplate i Helga Engs hus med rektor til stede.
Arild Boman jobber hardt for at UiO`s og fagmiljøenes historie ikke skal forsvinne. Nå har han gått på skattejakt i UiO og NRK arkiver og lagd jubileumsfilmen til SV fakultetets 50 års jubilieum.
Høsten 2013 tilbyr Pedagogisk forskningsinstitutt og InterMedia for første gang Master i pedagogikk, studieretningen Kommunikasjon, design og læring. Studiet er et resultat av InterMedia-senterets fusjon med Pedagogisk forskningsinstitutt og viderefører InterMedias 15-årige utvikling av det tverrfaglige feltet IKT & læring. Det er i tillegg utviklet i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus.
- Hvis universitetet skal utvikle seg som forsknings- og utdanningsinstitusjon, er det avhengig av god undervisning. Vinneren av UV fakultetets undervisningspris for 2012, Kamil Øzerk, ber alle om å ta undervisningen på største alvor.