Ungdomsliv og læring i Groruddalen
Hvorfor er det viktig å få mer innsikt om hvordan barn og unge selv tenker om utdanning og skole? Og hvorfor er Groruddalen spesielt interessant som sted for å studere hvordan barn og unge lærer på tvers av skole og fritid, og hvordan læring endrer seg over tid?

Foto: Øystein Gilje
I godt over ett år har fire forskere fulgt 60 barn og unge på ulike steder der de lærte, og tilegnet seg ferdigheter, kunnskaper og holdninger. På fotballbanen, hjemme, på skolen og i barnehagen.
Les: Slik er barn og unges læringsliv i Groruddalen
Resultatet av dette arbeidet finner du i Learning Identities, Education and Community. Young lives in the Cosmopolitan City. Tirsdag 20. september klokken 18 arrangerer Institutt for pedagogikk et åpent lanseringsseminar på Litteraturhuset med innlegg fra både nasjonale og internasjonale gjester.
Seminaret passer for alle som er opptatt av barn og unges læringsliv i noen av Oslos mest spennende bydeler!
Program
Innledning: Ola Erstad. 10 minutter. Om prosjektet og boken. Hvordan dette representerer nye perspektiv av betydning for Norge i dag.
Smakebit fra boken: Øystein Gilje 5-10 minutter.
Ungdomsråd Grorud: Ole Jørgen Pettersen og Aurora Maaby. 20 minutter.
Diskusjon: 15 minutter
Groruddalen som sted: Anne Kristine Kronborg. 15 minutter
Internasjonalt blikk: Julian Sefton-Green(London). 10 minutter
Diskusjon
Ordstyrer
Førsteamanuensis Kristinn Hegna, Institutt for pedagogikk