Ungdomsliv og læring i Groruddalen

Hvorfor er det viktig å få mer innsikt om hvordan barn og unge selv tenker om utdanning og skole? Og hvorfor er Groruddalen spesielt interessant som sted for å studere hvordan barn og unge lærer på tvers av skole og fritid, og hvordan læring endrer seg over tid?

Foto: Øystein Gilje

I godt over ett år har fire forskere fulgt 60 barn og unge på ulike steder der de lærte, og tilegnet seg ferdigheter, kunnskaper og holdninger. På fotballbanen, hjemme, på skolen og i barnehagen.

Les: Slik er barn og unges læringsliv i Groruddalen

Resultatet av dette arbeidet finner du i Learning Identities, Education and Community. Young lives in the Cosmopolitan City. Tirsdag 20. september klokken 18 arrangerer Institutt for pedagogikk et åpent lanseringsseminar på Litteraturhuset med innlegg fra både nasjonale og internasjonale gjester.

Seminaret passer for alle som er opptatt av barn og unges læringsliv i noen av Oslos mest spennende bydeler!

Program

Innledning: Ola Erstad. 10 minutter. Om prosjektet og boken. Hvordan dette representerer nye perspektiv av betydning for Norge i dag.

Smakebit fra boken: Øystein Gilje  5-10 minutter.

Ungdomsråd Grorud: Ole Jørgen Pettersen og Aurora Maaby. 20 minutter.

Diskusjon: 15 minutter

Groruddalen som sted: Anne Kristine Kronborg. 15 minutter

Internasjonalt blikk: Julian Sefton-Green(London). 10 minutter

Diskusjon

Ordstyrer

Førsteamanuensis Kristinn Hegna, Institutt for pedagogikk

Arrangør

Institutt for pedagogikk
Publisert 6. sep. 2016 22:38 - Sist endret 27. okt. 2017 12:51