Kvalitet i høyere utdanning: Pedagogisk utvikling som et institusjonelt ansvar
Et jubileumsseminar for Faglig enhet for universitetspedagogikk, Universitetet i Oslo.

Tema
Universitets- og høgskolepedagogiske spørsmål står høyt på dagsordenen. Vi ser blant annet at en stortingsmelding om høyere utdanning er bebudet våren 2017. Hvilke forventninger har politikerne og hvilke svar har ledelsen ved institusjonene når det gjelder utvikling av kvalitet? Kan internasjonale erfaringer inspirere eller utfordre? Hva gjøre lærerne for å styrke studiekvaliteten? Hvordan kan eksterne organer støtte opp om prosessene? Seminaret vil belyse samspill mellom ulike institusjonsnivåer og betydningen av eksterne organer i arbeidet med å utvikle kvaliteten. Eksempler på utvikling av veiledning og av digital eksamen danner bakgrunn for samtaler om konkrete tiltak for å sikre pedagogisk utvikling i høyere utdanning.
Målgruppe
- Faglærere, studenter, studieadministrasjon og ledere i høyere utdanning
- Kunnskapsdepartementet
- Nasjonalt Organ For Kvalitet i Utdanningen (NOKUT)
- Universitets- og høgskolerådet (UHR)
- Norsk studentorganisasjon (NSO)
- Universitets- og høgskolepedagoge
PROGRAM |
---|
09.00 Kvalitet i høyere utdanning: Pedagogisk utvikling som et institusjonelt ansvar Tone Dyrdal Solbrekke, leder, Faglig enhet for universitetspedagogikk (FUP), Universitetet i Oslo, introduserer seminaret og ønsker velkommen. Bjørn Haugstad, statssekretær i KD, vil legge frem Regjeringens overordnede perspektiver på universitetspedagogikk og kvalitet i høyere utdanning. Ragnhild Hennum, prorektor ved Universitetet i Oslo, drøfter kvalitesarbeide og pedagogisk utvikling på institusjonsnivå. Ola Erstad, instituttleder ved Institutt for pedagogikk, UiO, presenterer erfaringer og spørsmål knyttet til utviklingsarbeid på instituttnivå. |
10.00 Enhancing quality: strategies and Challenges |
11.30 Pause |
11.45 Forskningsveiledning – kollegaveiledning Anne Line Wittek , professor, FUP, drøfter hvordan vi kan støtte veiledere av master – og phd-studenter og viser videokutt som illustrerer vanlige dilemma i forskningsveiledning? Ingebjørg Tonne, undervisningsleder, deler erfaringer med kollegaveiledning på Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Det humanistiske fakultet. |
Enkel lunsj (foajeen i Helga Engs hus) |
13.15 Hvordan kan vi bruke nettbaserte moduler for å styrke pedagogisk kompetanseutvikling for universitets- og høgskolelærere? Bjørn Stensaker, professor, FUP, og Mikkel Kornberg Skjeflo, rådgiver, DML/FUP, presenterer Kompetanseprogram i universitetspedagogikk (KUPP) - et eksempel på nasjonalt samarbeid om digitale løsninger for utvikling av pedagogisk kompetanse. |
13.45 Nye muligheter med digital eksamen? Per Grøttum, professor, medisinsk fakultet, UiO, og Aleksander Lorentzen, rådgiver, juridisk fakultet, UiO, vil holde hvert sitt innlegg om hva de tenker om digital eksamen basert på erfaringer ved deres respektive fakulteter. Helge I. Strømsø, professor, FUP, leder den påfølgende samtalen. |
Pause |
14.45 Pådrivere og støttespillere: Noen sentrale organers rolle i utvikling av kvalitet Amund Thomassen, Fag- og læringspolitisk ansvarlig, Norsk Studentunion (NSO), legger frem noen forslag fra studentene til hvordan universitets- og høgskolelærere kan styrke sin undervisning. Borghild Roald, styreleder for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), drøfter hvordan NOKUTs rolle har utviklet seg fra kontroll til samarbeid om kvalitetsutvikling. Vidar Haanes, styreleder for Universitets- og høgskolerådet (UHR), bidrar med UHRs perspektiv på utdanningskvalitet og utvikling av universitets- og høgskolelæreres pedagogiske kompetanse. |
Avslutning. Mottagelse med enkel servering (fojaeen Helga Engs hus) |