Elisabeth Stang Lund

Bilde av Elisabeth Stang Lund
English version of this page
Telefon +47-22855528
Rom 574
Treffetider Mandager 12.15- 13.15
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Pågående aktiviteter

Vi lever i en sammensatt og kompleks tekstverden. Fokus for min ph.d. avhandling er hvordan forhold ved teksten kan fremme kritisk kildevurdering og leseforståelse. Målsetningen er å utvide forståelsen av muligheter og utfordringer i det digitale tekstrom, med særlig fokus på pedagogisk virksomhet.

Nåværende ansettelse

  • 01.09. 2015- :Phd. stipendiat i pedagogisk psykologi

Akademiske interesser

  • Kritisk lesning og tenkning
  • Kritisk kildevurdering
  • Argumentasjon og underbygging av argumenter
  • Integrert leseforståelse

Undervisning

  • Høst 2016 PED2130, Universitetet I Oslo

Arbeidshistorikk

  • 2005-2015: Undervisning i videregående skole. Fag: Engelsk, psykologi, historie og samfunnsfag.

Utdanningsbakgrunn

  • 2013: Master i spesialpedagogikk, Universitetet I Stavanger
  • 2004: Bachelor i engelsk og historie med fordypning i engelsk, Høgskolen i Østfold
  • 1990: Psykologi 1. avd. gammel ordning, Universitetet i Oslo
Emneord: Pedagogikk, Leseforståelse og tekstbasert læring, Kildevurdering

Publikasjoner

  • Bråten, Ivar; McCrudden, Matthew T.; Stang Lund, Elisabeth; Brante, Eva Wennås & Strømsø, Helge Ivar (2018). Task- Oriented Learning With Multiple Documents: Effects of Topic Familiarity, Author Expertise, and Content Relevance on Document Selection, Processing, and Use. Reading Research Quarterly.  ISSN 0034-0553.  53(3), s 345- 365 . doi: 10.1002/rrq.197
  • Stang Lund, Elisabeth; Bråten, Ivar; Brandmo, Christian; Brante, Eva Wennås & Strømsø, Helge Ivar (2018). Direct and indirect effects of textual and individual factors on source-content integration when reading about a socio-scientific issue. Reading and writing.  ISSN 0922-4777. . doi: https://doi.org/10.1007/s11145-018-9868-z
  • Brante, Eva Wennås & Stang Lund, Elisabeth (2017). Undervisning i en sammansatt textvärld: En intervjustudie med svenska och norska gymnasielärare om undervisning i kritisk läsning och kritisk värdering av källinformation. Nordic Journal of Literacy Research.  ISSN 2464-1596.  3, s 1- 18 . doi: 10.23865/njlr.v3.671 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Stang Lund, Elisabeth; Bråten, Ivar; Brante, Eva Wennås & Strømsø, Helge Ivar (2017). Memory for Textual Conflicts Predicts Sourcing When Adolescents Read Multiple Expository Texts. Reading Psychology.  ISSN 0270-2711.  38(4), s 417- 437 . doi: 10.1080/02702711.2016.1278417 Fulltekst i vitenarkiv.

Se alle arbeider i Cristin

  • Brante, Eva Wennås; Strømsø, Helge Ivar; Stang Lund, Elisabeth & Bråten, Ivar (2017). Teaching sourcing in upper-secondary school.
  • Stang Lund, Elisabeth; Bråten, Ivar; Brante, Eva Wennås & Strømsø, Helge Ivar (2017). Memory for textual conflicts predicts sourcing when adolescents read multiple expository texts..

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. sep. 2016 11:35 - Sist endret 17. apr. 2018 13:59