Ester Fremstad

Førstelektor - Institutt for pedagogikk
Bilde av Ester Fremstad
English version of this page
Telefon +47-22857305
Mobiltelefon +47-41414620
Rom 562
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Helga Engs hus
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Høyere utdanning
  • Universitetsakademikeres rolle og ansvar
  • Universitetspedagogikk (academic development)

Bakgrunn

PhD i utdanningsvitenskap, Universitetet i Oslo

Cand.Ed. - Profesjonsutdanning i Pedagogikk med spesialisering i ledelse, organisasjonsteori og didaktikk. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo

Universitetslektor: Faglig enhet for Universitetspedagogikk, Universitetet i Oslo

Rådgiver: Pedagogisk Utviklingssenter, Høgskolen i Oslo

1. konsulent: Læringsmiljø og Studiekvalitet. Studieavdelingen, Universitetet i Oslo.

Konsulent:  Studieadministrasjon. Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

Emneord: Universitetspedagogikk, Høyere utdanning, Samfunnsansvar

Publikasjoner

  • Fremstad, Ester; Bergh, Andreas; Solbrekke, Tone Dyrdal & Fossland, Trine (2019). Deliberative academic development: the potential and challenge of agency. International journal for academic development.  ISSN 1360-144X. . doi: 10.1080/1360144X.2019.1631169
  • Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2019). Student engagement by employing student peer reviews with criteria-based assessment. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON.  ISSN 2165-9559.  April-2019, s 1152- 1157 . doi: 10.1109/EDUCON.2019.8725174
  • Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Gjessing, Stein; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2019). A Case-Study of Automated Feedback Assessment. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON.  ISSN 2165-9559.  April-2019, s 1190- 1197 . doi: 10.1109/EDUCON.2019.8725249
  • Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Langmyhr, Dag; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2018). Studentaktivisering gjennom bruk av hverandrevurdering for førstesemesters studenter i Canvas LMS: en forsøksstudie.. NIK: Norsk Informatikkonferanse.  ISSN 1892-0713.  1(1) . doi: http://ojs.bibsys.no/index.php/NIK/article/view/521
  • Mirmotahari, Omid; Hiorth, Kristian Andreas; Gjessing, Stein; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2018). En eksempel-studie av automatisk tilbakemelding for programmeringsfag i høyere utdanning.. NIK: Norsk Informatikkonferanse.  ISSN 1892-0713.  1(1) . doi: http://ojs.bibsys.no/index.php/NIK/article/view/518
  • Solbrekke, Tone Dyrdal & Fremstad, Ester (2018). Universitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvar. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  41(3), s 229- 245 . doi: 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-05
  • Beck, Eevi Elisabeth; Solbrekke, Tone Dyrdal; Sutphen, Molly & Fremstad, Ester (2015). When mere knowledge is not enough: The potential of bildung as self-determination, co-determination and solidarity. Higher Education Research and Development.  ISSN 0729-4360.  34(3), s 445- 457 . doi: 10.1080/07294360.2014.973373 Vis sammendrag
  • Fremstad, Ester (2011). Hvordan danne gjennom høyere utdanning?. Nytt Norsk Tidsskrift.  ISSN 0800-336X.  28(2), s 195- 199

Se alle arbeider i Cristin

  • Fremstad, Ester; Damsa, Crina I. & Mirmotahari, Omid (2018). Promoting active learning through developing and using a digital tool for assessment.
  • Solbrekke, Tone Dyrdal & Fremstad, Ester (2018). Universitets- og høyskolepedagogers profesjonelle ansvar.
  • Fremstad, Ester; Bergh, Andreas & Fossland, Trine (2017). Development toward what? The aims and values guiding academic developers practice.
  • Fremstad, Ester (2016). Taking responsibility toward the public. University academics' experiences and imaginaries. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 246.
  • Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal & Supthen, Molly (2016). Aims and practices of academic development: Conceptions and experiences of academic developers within two research intensive universities.
  • Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal & Supthen, Molly (2016). Understanding different conceptions of- and approaches to- academic development. Developing a framework of analysis through a cross-case analysis.
  • de Lange, Thomas; Lycke, Kirsten Hofgaard; Skodvin, Arne; Strømsø, Helge Ivar; Fremstad, Ester; Stensaker, Bjørn; Enqvist-Jensen, Cecilie; Beck, Eevi Elisabeth & Solbrekke, Tone Dyrdal (2015). Egenrapport: Programevaluering - pedagogisk basiskompetanse Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Fremstad, Ester; Enqvist-Jensen, Cecilie & de Lange, Thomas (2014). Prosjektrapport for prosjektet‘Universitetspedagogisk tilbud for stipendiater, post.doc. og seminargruppeledere ved UiO’.
  • Gjerpe, Kristin; Jordheim, Helge; Fremstad, Ester & Haarberg, Jon (2012). Dannelse under oppussing. Prosa - tidsskrift for skribenter.  ISSN 0805-276X.  18(4), s 6- 15
  • Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal; Beck, Eevi E. & Sutphen, Molly (2011). Formative Challenges in Professional Education: Learning from Bildung and Liberal Educaton.
  • Fremstad, Ester (2010). Hvordan kan danning realiseres i høyere utdanning?.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. apr. 2013 15:44 - Sist endret 26. juni 2019 14:39

Prosjekter