Hege Hermansen
.jpg)
Faglige interesser
Mine forskningsinteresser inkluderer kunnskapspraksiser i profesjonelt arbeid og høyere utdanning, programutvikling og -ledelse i høyere utdanning, profesjonsutdanninger, forholdet mellom kunnskap og autonomi i høyere utdanning og profesjoner, og sosiokulturelle perspektiver på læring, kunnskap og undervisning.
Jeg er medlem av forskergruppene EXCID ved UiO, Profesjonskunnskap og kvalifisering ved OsloMet, og TEPEE ved OsloMet /USN.
Undervisning og veiledning
Jeg underviser og veileder innenfor temaene undervisning og læring i høyere utdanning, pedagogikk, arbeidslivpedagogikk, profesjonskunnskap, profesjonsteori, lærerutdanning/ profesjonsutdanning, vurdering for læring og kvalitative metoder.
På UiO er min undervisningstid tilknyttet LINK Senter for læring og utdanning.
Prosjekter
Bakgrunn
2021- Førsteamanuensis, Senter for profesjonsstudier, OsloMet
2021- Førsteamanuensis II, Institutt for pedagogikk, UiO
2019-2021 Førsteamanuensis II, Senter for profesjonsstudier, OsloMet
2018- 2021 Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, UiO
2016-2018 Postdoktor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
2013-2015 Høgskolelektor/Førsteamanuensis, Senter for profesjonsstudier, HiOA
2009-2013 Stipendiat, Institutt for Pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
2009 Norsklærer (norsk som andrespråk), Folkeuniversitetet
2006-2009 Learning Specialist, Democratic Governance Group, United Nations Development Program
2004-2006 English Instructor, Arab American University of Jenin, Palestina
2004-2005 Teacher Trainer and Trainer of Trainers, English Testing Service (ETS) & Arab American University of Jenin, Palestina
2003-2004 English Teacher, American Lebanese Language Center, Beirut, Lebanon
Utdanning
2015 - PhD, Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo
2003 - MSc Anthropology of Learning and Cognition, London School of Economics (UK)
2002 - BA African and Development Studies, School of Oriental and African Studies (UK)
1997 - Grunnfag litteraturvitenskap, UiO
Publikasjoner
- Heikkilä, M.; Hermansen, Hege; Iiskala, T.; Mikkilä-Erdmann, M. & Warinowski, A. (2020). Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills. Teaching in Higher Education. ISSN 1356-2517. . doi: 10.1080/13562517.2020.1821638
- Heikkilä, Mirva; Hermansen, Hege; Iiskala, Tuike; Mikkila-Erdmann, Mirjamaija & Warinowski, Anu (2020). Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills. Teaching in Higher Education. ISSN 1356-2517. . doi: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1821638 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hermansen, Hege (2020). Knowledge Discourses and Coherence in Professional Education. Professions and Professionalism. ISSN 1893-1049. 10(2), s 1- 21 . doi: 10.7577/pp.3713 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hermansen, Hege (2019). In Pursuit of Coherence: Aligning Program Development in Teacher Education with Institutional Practices. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. . doi: 10.1080/00313831.2019.1639815
- Hermansen, Hege (2019). Kunnskapsarbeid som et ansvarsområde for lærere og skoleledere, I: Kristin Helstad & Sølvi Mausethagen (red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03407-2. kapittel.
- Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi & Zlatanovic, Tatjana (2018). Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(1) . doi: 10.5617/adno.4351 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hermansen, Hege Yvonne (2017). Knowledge relations and epistemic infrastructures as mediators of teachers' collective autonomy. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 65, s 1- 9 . doi: 10.1016/j.tate.2017.03.003 Fulltekst i vitenarkiv.
- Nerland, Monika & Hermansen, Hege Yvonne (2017). Sosiomaterielle perspektiver på profesjonskvalifisering: Kunnskapsressursenes betydning, I: Sølvi Mausethagen & Jens-Christian Smeby (red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215026459. Kapittel 14. s 167 - 179 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hermansen, Hege Yvonne (2016). Teachers' knowledge work in collective practice development: Approaches to introducing assessment for learning at the school level. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 60(6), s 679- 693 . doi: 10.1080/00313831.2015.1066433
- Hermansen, Hege Yvonne & Mausethagen, Sølvi (2016). Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s 92- 107 . doi: 10.5617/adno.2467
- Hermansen, Hege Yvonne (2014). Recontextualising assessment resources for use in local settings: opening up the black box of teachers’ knowledge work. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 25(4), s 470- 494 . doi: 10.1080/09585176.2014.956771
- Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2014). Reworking practice through an AfL project: an analysis of teachers’ collaborative engagement with new assessment guidelines. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. 40(1), s 187- 206 . doi: 10.1002/berj.3037
- Hermansen, Hege & Nerland, Monika (2014). Betydningen av læreres kunnskapsarbeid for utvikling av kollektiv praksis, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. Kapittel 12. s 224 - 240
- Hermansen, Hege (2018). Kunnskapsarbeid i lærerprofesjonen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215028521. 160 s.
- Heikkilä, Mirva; Hermansen, Hege; Iiskala, Tuike; Mikkila-Erdmann, Mirjamaija & Warinowski, Anu (2020). Tools for the Age of Post-Truth: Making Research Skills Visible in Promoting Student Teachers’ Epistemic Agency.
- Hermansen, Hege (2020). Kunnskapsarbeidets rolle i skolebaserte utviklingsprosjekter.
- Hermansen, Hege & Jorde, Doris (2020). Reforming the knowledge base of Norwegian teacher education: Integrating research-based education and professional relevance.
- Hermansen, Hege & Mausethagen, Sølvi (2020). Getting beyond the “theory/practice-gap”: Constructions of knowledge relations in research on teacher education.
- Mausethagen, Sølvi & Hermansen, Hege (2020). Evaluering av Dekom-s - noen foreløpige observasjoner.
- Esterhazy, Rachelle & Hermansen, Hege (2019). «Flipped classroom» i praksis: Hvordan tilrettelegge for aktive læringsprosesser.
- Hermansen, Hege (2019). Disciplinary academics or teacher educators? Knowledge discourses as a tool for mediating epistemic boundaries in professional education.
- Hermansen, Hege (2019). Profesjonsrettet vurdering i lærerutdanningene.
- Hermansen, Hege (2019). Review: Working Relationally in and across practices: a cultural-historical approach to collaboration, by Edwards, A., Cambridge University Press, 2017.. Mind, Culture, and Activity. ISSN 1074-9039. . doi: 10.1080/10749039.2019.1692036
- Hermansen, Hege (2019). Tracing the enactment of agency in program design and development in teacher education.
- Hermansen, Hege (2019). Utforming av vurderingskriterier og sensorveiledninger – sentrale spørsmål og avveininger.
- Hermansen, Hege (2018). Disciplinary academics or teacher educators? Negotiating epistemic boundaries in professional education.
- Hermansen, Hege (2018). Fagfornyelsen: vurdering som integrerende kraft?.
- Hermansen, Hege (2018). Lærerprofesjonalitet og læreryrket som profesjon.
- Hermansen, Hege (2018). Program development in teacher education: Between organisation, knowledge and politics.
- Hermansen, Hege Yvonne (2018). In pursuit of integration: Teacher educators' approaches to program development.
- Hermansen, Hege & Mausethagen, Sølvi (2018). Differentiating "practice" in the "theory/practice-gap": Exploring conceptualisations of "practice" in research on teacher education.
- Hermansen, Hege Yvonne (2017). Teacher educators in narratives of change: A review of program development in teacher education.
- Hermansen, Hege Yvonne (2016). Constructing agency and autonomy through knowledge practices in professional work: An analytical framework.
- Hermansen, Hege Yvonne (2016). Kunnskap, ansvar og autonomi i lærerprofesjonen.
- Hermansen, Hege Yvonne (2016). What happens to assessment resources in teacher teams? The BERA blog.
- Hermansen, Hege Yvonne & Mausethagen, Sølvi (2016). Når kunnskap blir styrende: Læreres utfordringer i møte med nye kunnskapsformer.
- Hermansen, Hege Yvonne; Zlatanovic, Tatjana & Lorentzen, Marte (2016). Professional work of Norwegian teachers during the Knowledge Promotion Reform: A literature review.
- Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege Yvonne; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana & Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging..
- Dahl, Thomas & Hermansen, Hege Yvonne (2015). Forskning på lærerrollen i Norge - relevans for lærerutdanningen?.
- Hermansen, Hege Yvonne (2015). (De-)constructing professional agency through knowledge work: Teachers developing Assessment for Learning at the school level..
- Hermansen, Hege Yvonne (2015). Constructing professional roles and responsibilities through knowledge work: the case of Assessment for Learning.
- Hermansen, Hege Yvonne (2015). Knowledge work in the teaching profession: Opening up the black box of teachers’ engagement with Assessment for Learning.
- Bonsaksen, Tore & Hermansen, Hege (2014, 31. mars). Sampublisering med studenter. [Internett]. http://khrono.no/debatt/sampublisering-med-studenter.
- Bonsaksen, Tore & Hermansen, Hege (2014, 31. mars). Sampublisering med studenter gjennom videreutvikling av bacheloroppgaver. [Internett]. https://blogg.hioa.no/fpksatsing/2014/03/31/fra-utdanningene.
- Brevik, Birger & Hermansen, Hege (2014, 19. september). Fra utdanningene: Integrasjon mellom utdanning og arbeidsliv gjennom strategisk bruk av teknologi. [Internett]. Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK). Vis sammendrag
- Hermansen, Hege (2014). Hva fremmer kvalitet?.
- Hermansen, Hege (2014). Knowledge work' as an analytical perspective for examining knowledge in the professions,.
- Hermansen, Hege (2014). Teachers' knowledge work and collective practice development.
- Hermansen, Hege (2014). Teachers’ knowledge work and collective practice development: Approaches to introducing Assessment for Learning at the school level.
- Hermansen, Hege (2014). Teachers’ knowledge work within different school settings: Examining the interrelationship between the epistemic and the organisational.
- Spetalen, Halvor Einung; Sannerud, Ronny & Hermansen, Hege Yvonne (2014, 19. september). Fra utdanningene: Overføres læring gjennom simuleringsøvelser til praksis?. [Internett]. SPK bloggen, HiOA.
- Granås, Anne Gerd; Foss, Camilla & Hermansen, Hege (2013, 17. desember). Fra utdanningene: bruk av digitale kollokvier for å styrke forholdet mellom utdanning og praksis. [Internett]. Blogg: Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK). Vis sammendrag
- Hermansen, Hege & Komulainen, Tiina M. (2013, 18. desember). Simulering som verktøy for å skape en praksisnær utdanning. [Internett]. FPK-blogg og Khrono. Vis sammendrag
- Ribu, Kirsten & Hermansen, Hege (2013, 10. desember). Fra utdanningene: involvering av studenter i forskningsprosjekter. [Internett]. FPK-bloggen.
- Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2012). Co-production of Assessment Practices: Challenges Emerging in Teachers’ Work with ’Assessment for Learning’.
- Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2011). Negotiating Professional Standards: Teachers’ engagement with new guidelines for student assessment.
- Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2010). Standardisation as knowledge practice: Teachers' engagement with new standards for student assessment.