Jesper Eckhardt Larsen

Bilde av Jesper Eckhardt Larsen
English version of this page
Telefon +47-22844711
Rom 566
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Lærernes kulturhistorie
  • Nordisk og internasjonal utdannelseshistorie
  • Skolehistorie
  • Universitetshistorie
  • Pedagogisk idehistorie
  • Komparativ utdannelsesforskning
  • Kunnskaps- og vitenspolitikk

Larsen har blant annet jobbet med prosjekter innenfor disse fire områdene

  • Dannelsens begrepshistorie, idehistorie og realhistoriske innbinding i Danmark/Norden og Tyskland
  • Debatten om høyere utdannelse siden Anden Verdenskrig med særlig henblikk på humanioras rolle og kunnskaps-legitimering i samfunnet – sett i et internasjonalt komparativt perspektiv: Norge, Danmark, Tyskland og USA.
  • Aktuell kunnskapspolitikk og dens betydning for feltet utdanningshistorie og generelt for samfunnets kunnskapsbehov
  • Skolehistorie i 1800-tallet i et internasjonalt og kolonialt perspektiv, den innbyrdes undervisningsmetode, Lancastermetoden etc.

Fullførte prosjekter

  • J.N. Madvigs dannelsestanker: En kritisk humanist i den danske romantik (2002)
  • «Ikke af brød alene..» Argumenter for humaniora og universitetet i Norge, Danmark, Tyskland og USA 1945-2005 (2006)
  • Knowledge, politics and the history of education (2012)
  • From Competing Technologies of Mass Schooling to the Spiritual Enlightenment of the Nation: The reception of the monitorial system of education in Denmark 1814-1849 (2014)

Undervisning

  • Undervisning innenfor: Nordisk og internasjonal utdannelseshistorie, Internasjonal komparativ utdannelsesforskning, didaktikk med særlig fokus på danningsbegrepets betydning, ExFac-pedagogisk variant, profesjonsstudier osv.

Administrative oppgaver

  • Praktisk koordinering av bachelorprosjektskriving (under Aarhus Universitet), koordinering av forskergruppe om humaniora i samfunnet (Nordisk Sommeruniversitet), koordinering av et internasjonalt prosjekt om «Knowledge, politics and the history of education» (symposium og bokutgivelse).

Utdannelse

  • 2007: Ph.d. i komparativ og historisk utdannelsesforskning fra Danmarks Pædagogiske Universitet, med forskningsopphold ved Forum for Universitetshistorie, UiO og ved enhet for sammenliknende utdanningsforskning ved Humboldt Universitet i Berlin.
  • 1998: Cand. Mag. i historie fra Københavns Universitet, med Erasmus opphold i Berlin fra 1996-1997, Freie Universiät zu Berlin og Humboldt Universität.
  • 1994: Bachelor i historie og pædagogik fra Københavns Universitet
  • 1990: Naturvidenskabelig Basisuddannelse fra RUC

Arbeid

  • 2018 - Post doktor i utdannelseshistorie, Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • 2014 - 2017: Førsteamanuensis i pedagogik, Universitetet i Agder, Norge
  • 2012 - 2014: Vitenskabelig assistent på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
  • 2008 - 2012: Adjunkt i uddannelseshistorie ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet – forskning og undervisning.

Verv og oppnevnelser

  • Ansvarshavende redaktør for det danske tidsskrift Uddannelseshistorie
  • Næstformand for Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 
Emneord: Pedagogikk, Utdanningshistorie, Komparative og internasjonale utdanningsstudier

Publikasjoner

  • Larsen, Jesper Eckhardt (2017). Et importeret begreb uden naturlige fjender? Professionsbegrebets rejse fra amerikansk sociologi til europæiske fagkampe. Uddannelseshistorie.  ISSN 0900-226X.  51, s 9- 26
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2016). Academisation of Teacher Education: Sites, Knowledge Cultures and Changing Premises for Educational Knowledge in Norway and Denmark, In Andreas Hoffmann-Ocon & Rebekka Horlacher (ed.),  Pedagogy and Educational Knowledge: Ambitions and Imaginations in Teacher Education.  Verlag Julius Klinkhardt.  ISBN 978-3-7815-2126-1.  Peer reviewed artikkel.  s 210 - 228
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2015). Holistic Philological, Modernistic Societal, Optimizing Functional: Three phases of society's relation to the humanities, In Ines Langemeyer; Martin Fischer & Michaela Pfadenhauer (ed.),  Epistemic and learning cultures – wohin sich Universitäten entwickeln.  Verlagsgruppe Beltz.  ISBN 978-3-7799-3277-2.  The Governance of the Universities.  s 138 - 152
  • Larsen, Jesper Eckhardt & Reeh, Niels (2015). From Competing Technologies of Mass Schooling to the Spiritual Enlightenment of the Nation: The Reception of the Monitorial System of Education in Denmark 1814-1849, In Marcelo Caruso (ed.),  Classroom Struggle: Organizing Elementary School Teaching in the 19th Century.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 978-3-631-62925-3.  Struggling with Political and Econimic Contexts.  s 41 - 65
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2014). Dannelse eller kompetencer? - en kritisk analyse af individets forhold til fællesskaber i lyset af en begrebskamp i uddannelsesverdenene. Kognition og Pædagogik.  ISSN 0906-6225.  (94), s 84- 101 Vis sammendrag
  • Larsen, Jesper Eckhardt; Reeh, Niels & Drejer, Claus Munch (2014). Indførelsen af den indbyrdes undervisningsmetode i Danmark, dens konkrete udformning som disciplinær teknik i klasselokalet og dens internationale variationer. Uddannelseshistorie.  ISSN 0900-226X.  (48), s 135- 159 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Jesper Eckhardt (red.) (2016). Uddannelseshistorie 50 år. Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie.  ISBN 978-87-87185-07-3.  268 s.
  • Larsen, Jesper Eckhardt (red.) (2015). Uddannelseshistorie 2015: Det moderne universitet. Kampe, brud og de lange linjer. Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie.  ISBN 978-87-87185-09-7.  201 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Jesper Eckhardt (2015). Educational Knowledge in Nordic Teacher Education under the Impact of Academization.
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2015). Humanism and/or Science? Educational knowledge in Nordic teacher education between humanistic values of “dannelse/bildning” and evidence based educational science.
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2015). Teacher Schools, Universities and Knowledge Societies: Can there be observed a molding of distinct cultures of learning in the process of academization of teacher education in Norway?.
  • Larsen, Jesper Eckhardt (2014). Comment on Finn Collin and David Budtz Pedersen: The Frankfurt School, Science and Technology Studies, and the Humanities.. Social Epistemology Review and Reply Collective.  s 27- 34

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 8. mars 2018 11:44 - Sist endret 9. mars 2018 13:54