Kristin Rogde

Bilde av Kristin Rogde
English version of this page
Telefon +47 22857822
Rom 561
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Språkutvikling og språkvansker
  • Leseutvikling og leseforstålse
  • Tospråklig utvikling
  • Intervensjonsprogrammer for språk- og leseutvikling
  • Meta-analyser

Undervisning

  • Høst 2020: PED1010 – Metode
  • Høst 2020: PED4191 – Masteroppgave – Pedagogisk-psykologisk rådgivning

Har tidligere undervist:

  • PED4110: Litteraturgjennomgang og vurdering av en pedagogisk-psykologisk problemstilling
  • PED4100: Teori og praksis – Pedagogisk-psykologisk rådgivning
  • PED2102: Språk, flerspråklighet og tekstforståelse

Bakgrunn

  • 2020 – 2023: Postdoktor, Institutt for Pedagogikk, UiO
  • 2017 – 2020: Forsker 2, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
  • 2012 – 2017: Ph.d. Institutt for Pedagogikk, UiO
  • 2009 – 2012: Forskningsassistent Institutt for Spesialpedagogikk, UiO / logoped Pedagogisk-psykologisk rådgivning, Oslo kommune
  • 2007-2009: Master i Spesialpedagogikk, fordypning i logopedi, Institutt for Spesialpedagogikk, UiO
Emneord: Pedagogikk, Språkutvikling og språkvansker, Leseforståelse

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie & Gulbrandsen, Lars (2020). Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. NIFU-rapport. 10. Vis sammendrag
  • Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children..
  • Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Pedersen, Cathrine & Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. NIFU-rapport. 1. Vis sammendrag
  • Rogde, Kristin; Federici, Roger Andre; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine; Denisova, Ekaterina & Wollscheid, Sabine (2020). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. NIFU-rapport. 14. Vis sammendrag
  • Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin & Federici, Roger Andre (2019). Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. NIFU-rapport. 8. Vis sammendrag
  • Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss & Rogde, Kristin (2018). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. NIFU-rapport. 16. Vis sammendrag
  • Rogde, Kristin (2018). Improving children's linguistic comprehension skills. A systematic review and a randomized controlled trial.
  • Rogde, Kristin; Federici, Roger André; Vaagland, Karin & Wollscheid, Sabine (2018). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018. NIFU-rapport. 34. Vis sammendrag
  • Wollscheid, Sabine; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin & Skjelbred, Siv-Elisabeth (2018). Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt. NIFU-rapport. 25. Vis sammendrag
  • Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
  • Rogde, Kristin; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2013). Boosting second- language learners’ oral language comprehension skills in preschool: A randomized trial study.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. aug. 2020 11:39 - Sist endret 31. aug. 2020 11:39