Sverre Tveit
Postdoktor
-
Institutt for pedagogikk

English version of this page
E-post
sverre.tveit@iped.uio.no
Telefon
+47 22858277
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7
Helga Engs hus
0317 Oslo
Postadresse
Postboks 1092 Blindern
0317 Oslo
Akadmiske interesser
- Utdanningspolicy
- Vurderingspolicy
- Komparativ pedagogikk
- Vurderingspraksis
Utdanning
- 2009: Master i pedagogikk, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
- 2019: PhD, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo
Arbeid
- Postdoktor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2020-)
- Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (2020)
- Universitetslektor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder (2016-2019)
- Stipendiat ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2011-2015)
Publikasjoner
-
Tveit, Sverre & Olsen, Rolf Vegar (2018). Eksamens mange roller i sertifisering, styring og støtte av læring og undervisning i norsk grunnopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(4). doi: 10.5617/adno.6381. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Tveit, Sverre (2018). Ambitious and ambiguous: shifting purposes of national testing in the legitimation of assessment policies in Norway and Sweden (2000–2017) . Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 25(3), s. 327–350. doi: 10.1080/0969594X.2017.1421522.
-
Tveit, Sverre & Lundahl, Christian (2018). New modes of policy legitimation in education: (Mis)using comparative data to effectuate assessment reform. European Educational Research Journal. ISSN 1474-9041. 17(5), s. 631–655. doi: 10.1177/1474904117728846.
-
Lundahl, Christian; Hultén, Magnus & Tveit, Sverre (2017). The power of teacher-assigned grades in outcome-based education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. ISSN 2002-0317. 3(1), s. 56–66. doi: 10.1080/20020317.2017.1317229.
-
Tveit, Sverre (2014). Educational assessment in Norway. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 21(2), s. 221–237. doi: 10.1080/0969594X.2013.830079.
-
Tveit, Sverre (2009). Educational assessment in Norway — a time of change. I Wyatt-Smith, Claire & Cumming, Joy (Red.), Educational assessment in the 21st Century. Connecting Theory and Practice. Springer. ISSN 978-1-4020-9963-2. s. 227–243.
-
Tveit, Sverre (2007). Elevvurdering i Kunnskapsløftet. I Hølleland, H (Red.), På vei mot Kunnskapsløftet. Begrunnelser, løsninger og utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27238-8. s. 281–302.
-
Tveit, Sverre (2007). En mer læringsstøttende og rettferdig elevvurdering. I Tveit, Sverre (Red.), Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01038-0. s. 219–244.
-
Tveit, Sverre (2007). Analyse av retningslinjer og praksis for elevvurdering. I Tveit, Sverre (Red.), Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01038-0. s. 198–218.
-
Tveit, Sverre (2007). Formål og retningslinjer for elevvurdering i Kunnskapsløftet. I Tveit, Sverre (Red.), Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01038-0. s. 185–197.
-
Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre & Bostad, Inga (2023). The Nordic Education Model in Context. Historical Developments and Current Renegotiations. Routledge. ISBN 9781032110462. 376 s.
-
Vaala, Lene Birgit & Tveit, Sverre (2019). An explorative study of academic writing, training and feedback.
-
Blikstad-Balas, Marte; Aashamar, Peter Nicolai & Tveit, Sverre (2019). Elleville konspirasjonsteorier Pinlig og mislykket retorisk tokt fra professorene Torgersen og Sæverot. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
-
Olsen, Rolf Vegar; Tveit, Sverre & Björnsson, Julius Kristjan (2018). Nasjonale prøver og eksamener i norsk og svensk grunnopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(4). doi: 10.5617/adno.6647.
-
Tveit, Sverre (2008). Mot en standardbasert vurdering i norsk skole. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 5(2), s. 66–72.
-
Tveit, Sverre (2008). The national reform for enhanced comparability of teacher judgments in Norwegian secondary education.
-
Tveit, Sverre (2007). Forord. I Tveit, Sverre (Red.), Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01038-0. s. 11–13.
Publisert 15. mai 2020 16:22
- Sist endret 15. mai 2020 16:22