Svitlana Kucherenko

Bilde av Svitlana Kucherenko
English version of this page
Rom 575
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1161 Blindern 0318 Oslo
Andre tilknytninger Institutt for pedagogikk

Faglige interesser

  • Minoritetsspråklige barn og unge
  • Flerspråklighet
  • Tospråklig utvikling
  • Språk og leseforståelse
  • Førskolelærerens epistemiske oppfatninger

Pågående aktiviteter

  • Teaching for text comprehension: Supporting young second-language learners’ text comprehension in urban multiethnic preschools in Norway (PreComp)
  • NATED: The National Graduate School in Educational Research: Spor 1:  Language development, text comprehension and literacy.

Utdanningsbakgrunn og arbeidshistorikk

  • 2013- Stipendiat, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • 2011-2013: Pedagogisk leder, Gransbakken barnehage, Bydel Alna, Oslo
  • 2009-2011: Master of Philosophy in Comparative and International Education, Institute for Educational Research, University of Oslo
  • 2009-2010: Tospråklig lærer, Velkomstgruppa, Rom skole, Askim
  • 2009: Multicultural Identity in the Global World, halvårskurs, barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Oslo and Akershus
  • 2008: Our Shared European Culture, halvårskurs, lærerutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • 2001-2006: Bachelor in Pedagogics and Methods of Secondary Education, English and World Literature, Practical Psychology in Educational Institutions, Gorlivka State Pedagogical Institute for Foreign Languages, Ukraine

 

Emneord: Språk og leseforståelse, Pedagogikk, Tospråklig utvikling, Minoritetsspråklige barn og unge

Publikasjoner

  • Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2022). Bilinguals Contingently Respond to Teacher Inferential Questions during Shared Reading in Preschool. Early Education and Development. ISSN 1040-9289. s. 1–17. doi: 10.1080/10409289.2022.2109393.
  • Rydland, Veslemøy & Kucherenko, Svitlana (2013). “Commuting”: How Linguistic Diversity Is Made Relevant in Young Bilingual Girls’ Identity Negotiations. I Bjørnestad, Elisabeth & Stray, Janicke Heldal (Red.), New Voices in Norwegian Educational Research. Brill|Sense. ISSN 978-94-6209-462-8.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke (2019). Book sharing with young dual language learners in preschool.
  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Kucherenko, Svitlana & Sandøy, Mari Hustad (2016). Enhancing vocabulary development in young bilingual learners through text talk in school and at home.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. okt. 2013 12:23 - Sist endret 17. okt. 2014 12:58

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter