Professional interests
- Critical and libertarian pedagogy
- Neurocognition
- Bilinguism and multilinguism
- Adult special educational needs
- Adult pedagogy
- Acquired specific learning difficulties
- Special educational vocational guidance
- Health literacy and numeracy
Teaching
SPED2100
SPED4001/SPED4002
Job experience
- Psychopedagogist Department for Assessment at Sunnaas Rehabilitation Hospital (Nesodden) , 2013-2018
- Coordinator and leader of department, Blokkaveien housing, Ullern quarter (Oslo), 2011-2013
Education
- Master degreee in ReHabilitation, Facultry of Health Sciences, OsloMet, 2010-2015
- Master degree in School Management, University of Barcelona, 2001-2005
- Bachelor degree in Psychopedagogy, University Autonoma of Barcelona, 1994-1998
Publications
-
Hammeren Pedersen, Miriam Aurora & Munoz Llort, Sonia
(2023).
Normkritiske verktøy for å inkludere transpersoner:
Incompleteness og anarkafeministisk interseksjonalitet.
Tidsskrift for kjønnsforskning.
ISSN 0809-6341.
47(1),
p. 6–18.
doi:
10.18261/tfk.47.1.2.
Show summary
Kan kollektiv inkludering av transpersoner på samfunnsnivå oppnås gjennom avlæring av de institusjonaliserte samfunnsnormene kjønnsbinærisme og cisnormativitet? Med utgangspunkt i sosialantropologiske og anarkafeministiske perspektiver forsøker vi å vise hvordan vårt samfunns rådende kjønnssyn kan snus i en mer konstruktiv, inkluderende og frigjørende retning. Vi argumenterer for at et kjønnssyn basert på anarkafeministisk interseksjonalitetsforståelse og Francis Nyamnjohs incompleteness-rammeverk, kan bidra til å skape et mer inkluderende samfunn som vil gagne alle, cispersoner så vel som transpersoner.
-
View all works in Cristin
-
Lindvig, Inger Kjersti & Munoz Llort, Sonia
(2023).
Ivaretakelse av student mangfold i høyere utdanning.
-
Munoz Llort, Sonia
(2023).
Critical pedagogies in our daily lives: embodying intersectional and transnational feminist struggles for our collective liberation.
Show summary
Seminar giving a historical review of the school systems role in European colonization from critical intersectional feminist perspectives.
-
Munoz Llort, Sonia; Riis, Kirstine & Wormli, Hanne Eirin
(2023).
Du kan heller gå tur med mattelæreren: Hvordan kan tverrfaglig samarbeid fremme inkludering for funksjonshemmede barn og ungdom i skolen og på fritiden?
-
Munoz Llort, Sonia & Puenchir, Maria
(2022).
Interseksjonelle framtider: Hvem får drømme om framtida?
-
-
Munoz Llort, Sonia
(2022).
Spesialpedagogisk karriereveiledning fra ungdomsskole til voksenopplæring.
-
Munoz Llort, Sonia & Abrahamsen, Thorvald Tangjerd
(2022).
Inkludering, mangfold og universell utforming.
-
Munoz Llort, Sonia
(2022).
Sosialt arbeid og avskaffelse av arbeidslinja.
-
Munoz Llort, Sonia
(2022).
Abolición de las fronteras geopolíticas y académicas.
Show summary
En los últimos siglos estamos experimentando un aumento de los controles en las fronteras geopolíticas y mayor fragmentación entre las disciplinas académicas. En esta presentación, se tratará el paralelo de las fronteras geopolíticas y las académicas para explorar la necesidad de transgresión y potencial abolición de ambas desde una perspectiva anarquista. Proponiendo la transgresión y posterior deconstrucción de estas fronteras, podríamos alcanzar la libertad para entender nuestra complejidad humana y natural
-
-
-
-
Andersen, Eva-Mari & Munoz Llort, Sonia
(2021).
Feminismer i interseksjonene: samtaler for å endre samfunnet.
-
Munoz Llort, Sonia
(2021).
Voksne med traumatiske hjerneskader som aktive medskapere i
forskning gjennom erfaringsbaserte fortellinger.
Eget bidrag til panelsamtale «Betydning av erfaringsbaserte
fortellinger i funksjonshemmedes forskning» sammen med Halvor
Hanisch (OsloMet), Sara S. E.Orning (UiO) og Eva-Mari Pedersen (UiO)
.
Show summary
Å få fortelle sin egen historie forutsetter at man er synlig som del av samfunnet, fordi fortellinger er sosiale (Estreich 2019:164). Det forutsetter også at man regnes som verdt å lytte til og at man har kanaler for å bli hørt, noe som ikke har vært en selvfølge for funksjonshemmede og utviklingshemmede verken før eller nå. Som forskere har vi et ekstra ansvar for både å lytte til, samle inn, og formidle historiene vi hører. Erfaringsbaserte fortellinger danner ofte eksplisitt empirisk grunnlag for forskningen vår – i form av intervjuer med informanter – men fungerer også som våre personlige, implisitte kunnskapsbaser, som gradvis sedimenterer seg i oss opp gjennom livet, når vi gjør analysene våre.
Dette symposiet består av fire innlegg som på ulike måter fokuserer på betydningen av fortellinger om erfaring, og måter disse fortelles på, i funksjonshemmingsforskning. Vi vil se på spesielt følgende elementer av dette:
a) på hvilke måter unge kreftoverlevendes narrativer utfordrer den brede populærkulturelle representasjonen av kreft som ufravikelig dødelig,
b) hvordan en omdefinering av forskerens rolle innen emansipatorisk forskning kan inkludere voksne med ervervede hjerneskader som aktive medforskere og medskapere,
c) betydningen av å ha et mangslungent utvalg av enkeltfortellinger om funksjonshemming i minne i sin forskning på funksjonshemmede,
d) hva som står på spill i fiksjonsfortellinger om funksjonshemming som åpner muligheter for ikke-diskriminerende tilnærminger til kroppslig variasjon.
Til sammen vil vi belyse hvordan fortellinger fungerer i funksjonshemmingsforskning og si noe om hva de gjør, både i de ulike studiene vi presenterer og i feltet som helhet.
-
Munoz Llort, Sonia
(2021).
Las pedagogías anarquistas: sus principios e implicaciones prácticas en contextos universitarios públicos.
-
Munoz Llort, Sonia
(2021).
Spesialpedagogikken er moden for revisjon.
Utdanningsnytt.no.
Show summary
Vi spesialpedagoger må spørre oss selv om våre praksiser er med på å opprettholde den iøynefallende diskrimineringen av funksjonshemmede som fortsatt pågår i samfunnet.
-
Munoz Llort, Sonia
(2020).
Avskaffelse av arbeidslinja for å fremme frihet og mangfold .
RadikalPortal.
Show summary
Arbeidslinja er ekskluderende for de som ikke får lov til å jobbe etter egne premisser. Gjentatte NAV-skandaler viser hvordan funksjonshemmede og kroniske syke rammes målrettet av den statlige makta. Det er på tide at arbeiderbevegelsen forkaster arbeidslinja som modell for sitt eget og alles beste
-
-
-
Munoz Llort, Sonia
(2020).
Kritisk vurdering av skriftlig helseinformasjon for voksne med ervervet hjerneskade.
-
-
Muñoz Llort, Sonia; Svartskuren, Jane & Partee, Iselin
(2019).
Tilpasset kommunikasjon for voksne pasienter med språkvansker.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
Show summary
Under et sykehusopphold er kommunikasjon grunnleggende for å bevare en god helse.
Vansker med kommunikasjon mellom sykehuspersonell og pasienter kan oppstå av flere grunner. I noen tilfeller har ikke sykehuspersonell nok kompetanse i tilpasset kommunikasjon.
Det finnes flere grupper voksne pasienter som, uavhengig av diagnose, kan oppleve vansker med å kommunisere med helsepersonell. Noen pasienter har vansker med å snakke, andre har problemer med å forstå hva som blir sagt.
Disse vanskene kan være medfødte, som for eksempel hos voksne med cerebral parese, eller så kan de være ervervede etter sykdom eller en ulykke
-
-
Muñoz Llort, Sonia
(2018).
Spesialpedagogikk i et livsløpsperspektiv- et nødvendig fagfelt for mestring i hverdagen.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
04,
p. 24–26.
Show summary
Spesialpedagogikk bør anses som et fagfelt som kan dekke behov som spres over hele livet. Spesialpedagogikk i et livsløpsperspektiv bør brukes for å kunne inkludere voksne og eldre med spesielle behov i spesialpedagogenes arbeidsoppgaver.
-
-
-
-
-
Muñoz Llort, Sonia
(2016).
Et utdatert utdanningssystem i krise.
Maddam.
Show summary
Vi ønsker kritiske, kreative, omsorgsfulle og empatiske voksne som kan stå for kjerneverdier i verden. Utdanningssystemet er et speil av samfunnet, og akkurat nå gir barna oss et signal om at verdiprinsippene både i utdanningssystemet og verden er råtne i bunnen. Når markedsliberalistiske verdiprinsipper styrer utdanningssystemet, må dette byttes og bygges på nytt. Så la oss fokusere på å skape ansvarsfulle engasjerte individer som samarbeider for et bærekraftig, mangfoldig og fredelig samfunn.
-
-
Fredriksen, Frode & Muñoz Llort, Sonia
(2013).
Riv ned veggene!
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
-
View all works in Cristin
Published
Mar. 28, 2019 8:54 AM
- Last modified
Oct. 30, 2019 12:13 PM