Anne-Lise Rygvold

Image of Anne-Lise Rygvold
Username
Visiting address Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postal address Postboks 1140 Blindern 0318 Oslo
Other affiliations Teknisk-adminstrativ gruppe

Publications

  • Miller, Laurie C.; Canzi, Elena; Ranieri, Sonia; Ferrari, Laura; Román, Maite & Cáceres, Isabel [Show all 12 contributors for this article] (2022). Special needs of internationally adopted adolescents in 4 European receiving countries: Relation to mothers’ adoption satisfaction. Children and Youth Services Review. ISSN 0190-7409. 137. doi: 10.1016/j.childyouth.2022.106471.
  • Kristoffersen, Kristian Emil; Rygvold, Anne-Lise; Klem, Marianne; Valand, Stian Barbo; Asbjørnsen, Arve Egil & Næss, Kari-Anne Bottegård (2021). Terminologi for vansker med språk hos barn og unge – en konsensusstudie. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. p. 6–23. Full text in Research Archive
  • Dalen, Monica; Theie, Steinar & Rygvold, Anne-Lise (2020). School adjustment of internationally adopted children in primary school: A mother and teacher approach. Children and Youth Services Review. ISSN 0190-7409. doi: 10.1016/j.childyouth.2019.104737. Full text in Research Archive
  • Rygvold, Anne-Lise; Garmann, Nina Gram; Torkildsen, Janne von Koss & Næss, Kari-Anne Bottegård (2019). Språkforstyrrelser hos barn, Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202592059. p. 301–337.
  • Rygvold, Anne-Lise & Karlsen, Jannicke (2017). Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 63(3), p. 28–38. Full text in Research Archive
  • Rygvold, Anne-Lise & Karlsen, Jannicke (2017). Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 63(3), p. 28–38.
  • Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2017). Utenlandsadopterte - en del av mangfoldet i barnehage og skole. In Nilsen, Sven (Eds.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02776-0. p. 241–265.
  • Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2016). Internationally Adopted Children's Reading Comprehension in Second Grade. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 19(3), p. 166–187. doi: 10.1080/10926755.2016.1182954.
  • Rygvold, Anne-Lise (2012). Språkmestring hos utenlandsadopterte 2.klassinger. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 58(4), p. 7–16.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2012). Internasjonale adopsjoner i Norge. In Befring, Edvard & Tangen, Reidun (Ed.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISSN 9788202352264. p. 502–521.
  • Rygvold, Anne-Lise (2012). Språkvansker hos barn. In Befring, Edvard & Tangen, Reidun (Ed.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISSN 9788202352264. p. 323–340.
  • Lyster, Solveig-Alma Halaas; Horn, Erna & Rygvold, Anne-Lise (2010). Ordforråd og ordforrådsutvikling hos norske barn og unge. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 74(9), p. 35–43.
  • Rygvold, Anne-Lise (2009). Språkutvikling hos internasjonalt adopterte førskolebarn. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 55(4), p. 5–11.
  • Rygvold, Anne-Lise (2008). Språkvansker hos barn. In Befring, Edvard & Tangen, Reidun (Ed.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27593-8. p. 229–249.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2008). Internasjonale adopsjoner i Norge. In Befring, Edvard & Tangen, Reidun (Ed.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-27593-8. p. 622–641.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2007). Fokus på språk, lärande och skola. In Carlberg, Margareta & Jareno Nordin, Karin (Ed.), Internationellt adopterade i Sverige. Vad säger forskningen?. Socialstyrelsen, Stockholm, Sverige. p. 80–109.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2006). Educational Achievement in Adopted Children from China. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 9(4), p. 45–58.
  • Rygvold, Anne-Lise (2005). Logopedutdanningen i Norge - fra ettårig videreutdanning til mastergradsstudium. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 51(1), p. 30–31.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2004). Internasjonale adopsjoner i Norge, Spesialpedagogikk (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-23176-0. p. 593–611.
  • Rygvold, Anne-Lise (2004). Språkvansker hos barn, Spesialpedagogikk (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-23176-0. p. 197–216.
  • Kamstrup, Gjertrud W.; Mjøvik, Eva; Rygvold, Anne-Lise & Saltnes, Bjørn Gunnar (2002). Bringing computer-supported reading one step further - Individual assistance through screen typography and speech synthe. Ukjent.
  • Rygvold, Anne-Lise (2001). Språkvansker hos barn. In Befring, Edvard & Tangen, Reidun (Ed.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-19906-9. p. 264–282.
  • Rygvold, Anne-Lise (1999). "Jeg ønsker meg sko med hengelås til bursta'n" Om kreativitet i utenlandsadopterte barns språk. In Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Tangen, Reidun (Ed.), Mangfold og samspill : om minoriteter i familie og samfunn. Universitetsforlaget. ISSN 82-00-45129-1. p. 127–140.
  • Rygvold, Anne-Lise (1999). Lese- og skrivevansker. In Asmervik, Sverre; Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise (Ed.), Innføring i spesialpedagogikk. 3. utgave. Universitetsforlaget. ISSN 82-00-12825-3. p. 15–84.
  • Rygvold, Anne-Lise (1999). Språk- og talevansker. In Asmervik, Sverre; Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise (Ed.), Innføring i spesialpedagogikk. 3. utgave. Universitetsforlaget. ISSN 82-00-12825-3. p. 195–232.

View all works in Cristin

  • Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (2017). Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205500648. 303 p.
  • Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (2008). Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-36118-8. 409 p.
  • Rygvold, Anne-Lise; Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Høigaard, Bjørgulv; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Show all 10 contributors for this article] (2007). Språkveilederen. Bredtvet kompetansesenter. ISBN 978-82-92725-08-5. 156 p.
  • Espenakk, Unni; Klem, Marianne; Rygvold, Anne-Lise; Ottem, Ernst & Saltveit, Vibeke (2007). Språkveilederen. Bredtvet kompetansesenter. ISBN 978-82-92725-08-5. 160 p.
  • Rygvold, Anne-Lise (2004). Adoptivbarn i barnehagen. Adopsjonsforum, Verdens Barn, InorAdopt. 22 p.
  • Asmervik, Sverre; Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise (1999). Innføring i spesialpedagogikk. Oslo:Universitetsforlaget. ISBN 82-00-21865-1.
  • Asmervik, Sverre; Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise (1999). Innføring i spesialpedagogikk. 3. utgave. Universitetsforlaget. ISBN 82-00-12825-3.
  • Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Tangen, Reidun (1999). Mangfold og samspill : om minoriteter i familie og samfunn. Universitetsforlaget. ISBN 82-00-45129-1.
  • Rygvold, Anne-Lise & Sætersdal, Barbro (1999). Mine - Yours - Ouers and Theirs: Adoption, changing kinskip and family patterns. Oslo, University of Oslo, Department of Special Needs Education.
  • Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Tangen, Reidun (1999). Mangfold og samspill. Avvik og minoriteter i familie og samfunn. Universitetsforlaget, Oslo.
  • Asmervik, Sverre; Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise (1996). Innføring i spesialpedagogikk. Universitetsforlaget, Oslo. ISBN 82-00-21865-1.

View all works in Cristin

  • Rygvold, Anne-Lise (2018). Similar or different? Internationally adopted children's language and reading mastery. .
  • Gjertsen, Jostein; Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2018). Om adopterte barn. [Radio]. Oslo.
  • Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2018). Utenlandsadopsjon - en vellykket intervensjon for barn i risiko.
  • Rygvold, Anne-Lise (2016). Language and reading skills among adopted and non-adopted school-children .
  • Rygvold, Anne-Lise & Klem, Marianne (2016). Spesifikke språkvansker - en begrepsavklaring. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 42(1), p. 18–22 .
  • Rygvold, Anne-Lise (2015). Internationally adopted children’s language and reading comprehension.
  • Rygvold, Anne-Lise; Overton Venet, Mary; Heinzelmann, Bettina; Masdottir, Thora & Verneo, Irene (2013). Documenting Forms of Clinical Practice in Initial Education in Europe (speech and language therapy).
  • Rygvold, Anne-Lise (2013). Are there really differences in language development between internationally adopted and non-adopted children?
  • Rygvold, Anne-Lise (2012). Language development in internationally adopted children from four years to second grade.
  • Rygvold, Anne-Lise (2011). Logopedutdanning – veien til mastergradsstudium. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. p. 34–36.
  • Rygvold, Anne-Lise (2009). Kan det være utfordringer knyttet til språk og språkforståelse for barn som har/har hatt utenlandsk au pair? [Radio]. Sånn er livet, NRK P2.
  • Rygvold, Anne-Lise (2009). Language development of internationally adopted four-year olds.
  • Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (2008). Spesialpedagogisk praksis. In Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (Ed.), Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-36118-8. p. 15–37.
  • Rygvold, Anne-Lise (2008). Lese- og skrivevansker. In Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (Ed.), Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-36118-8. p. 38–93.
  • Rygvold, Anne-Lise (2008). Språk- og talevansker. In Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (Ed.), Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-36118-8. p. 212–254.
  • Rygvold, Anne-Lise; Skaar, Bjørn & Lindqvist, Tove (2007). Språkpakken.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). Språk og språkutvikling.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). En annerledes språkutvikling - om mestring og snublekanter i internasjonalt adopterte barns språktilegnelse.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). Internasjonalt adopterte barn og språk.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). Mestring og snublekanter i språkutviklingen til adopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). En andre morsmålsutvikling - språkutvikling hos internasjonalt adopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2006). Språk og språkutvikling hos internasjonalt adopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2006). Logopediutdanningen ved Insitutt for spesialpedagogikk, UiO.
  • Rygvold, Anne-Lise (2006). Språk hos internasjonalt adopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2005). Adoptivbarn og språk.
  • Rygvold, Anne-Lise (2005). Om språk; kommunikasjons-, kognitivt og lingvistisk perspektiv. Språkvansker.
  • Rygvold, Anne-Lise (2005). Språkutvikling og språkmestring hos internasjonale adopterte barn.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2005). Adoption from China to Norway- Research Results and Perspectives.
  • Rygvold, Anne-Lise (2004). On internasjonale adopsjoner. [Radio]. NRK "Norgesglasset".
  • Rygvold, Anne-Lise (2004). Kinaadopterte klarer seg bra. [Newspaper]. Oslo.
  • Rygvold, Anne-Lise (2003). Adoptivbarn og språkutvikling.
  • Rygvold, Anne-Lise (2003). Internasjonalt adopterte barns språk, tale- og skriftspråklige mestring. Hvordan legge til rette for optimal språklig utvikling?
  • Rygvold, Anne-Lise (2003). Er internasjonalt adopterte barns språkutvikling og �mestring annerledes enn forventet?
  • Rygvold, Anne-Lise (2003). En annerledes språktilegnelse. Internasjonalt adopterte barns språkutvikling � en utfordring for barnehagen?
  • Rygvold, Anne-Lise (2002). Utenlandsadopterte barn; språkutvikling og språklig fungering. Verdens barn : medlemsblad for Verdens Barn / Norsk Koreaforening. ISSN 0800-3521. 14.årgang(nr 2), p. 7–10.
  • Kamstrup, G. W.; Mjøvik, E.; Rygvold, Anne-Lise & Saltnes, B.G. (2002). Bringing computer-supported reading one step further - Individual assistance through screen typography and speech synthesis.
  • Kamstrup, G. W.; Rygvold, Anne-Lise; Saltnes, B.G.; Kamstrup, Gjertrud W. & Saltnes, Bjørn Gunnar (2002). Screen design aspects of computer-supported reading.
  • Rygvold, Anne-Lise (2002). VARIATION ¿ understanding language proficiency in international adoptees.
  • Rygvold, Anne-Lise & Kamstrup, Gjertrud W. (2001). MULTIFUNK - Lesing, skriving, samarbeid på og ved skjerm.
  • Rygvold, Anne-Lise (2001). Språk- og skolemestring hos utenlandsadopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2001). Language development among internationally adopted children and young adults.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (1999). Skolealderen- en spesiell sårbar periode? Adopsjonsforum. ISSN 0802-7617. p. 10–12.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (1999). Utenlandsadopterte - barn av "mange aldre". Adopsjonsforum. ISSN 0802-7617. p. 6–9.
  • Rygvold, Anne-Lise (1999). Utenlandsadopterte barn i Norge - hvordan klarer de seg. [Radio]. WOK; NRK P2 : NRK.
  • Rygvold, Anne-Lise (1999). Better or worse? Intercountry adopted children`s language and academic skills.
  • Rygvold, Anne-Lise (1998). Språk hos utenlandsadopterte barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (1998). Språkproblem hos utenlandsadopterte elever - konsekvenser for deres skolesituasjon.
  • Rygvold, Anne-Lise (1998). Biblioteket og barn med lese- og skrivevansker.
  • Rygvold, Anne-Lise (1998). Lese- og skrivevansker; teoretisk forståelse og praktiske konsekvenser.
  • Rygvold, Anne-Lise (1997). Utenlandsadopterte elever - dagligspråk og skolespråk.
  • Rygvold, Anne-Lise (1997). Lese- og skrivevansker i språklig perspektiv.
  • Rygvold, Anne-Lise (1997). Utenlandsadopterte barn og språklig fungering.
  • Rygvold, Anne-Lise (1997). Lese- og skrivevansker hos barn og unge.
  • Rygvold, Anne-Lise (1997). Utenlandsadopterte barn - dagligspråk og skolespråk.
  • Rygvold, Anne-Lise (2020). Adopterte barn og språk. Ny utgave. InorAdopt, Verdens Barn og Adopssjonsforum. .
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2009). International Adoption Conference International Adoptees - School performance, Educational Attainment and Social Adjustment. Institutt for spesialpedagogikk.
  • Rygvold, Anne-Lise (2007). Adopterte barn og språk. Adopsjonsforum, InorAdopt, Verden barn.
  • Rygvold, Anne-Lise (2006). Universitetsklinikk - samarbeid med ISP. Bredtvet kompetansesenter.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2004). Adoptivbarn fra Kina - i familen og på skolen. Institutt for spesialpedagogikk.
  • Kamstrup, G. W.; Mjøvik, E.; Rygvold, Anne-Lise; Saltnes, B.G.; Kamstrup, Gjertrud W. & Mjøvik, Eva [Show all 7 contributors for this article] (2002). MULTIFUNK: Bringing computer-supported reading one step further. Norsk Regnesentral. ISSN 82-539-0491-6.
  • Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (1999). Hvordan går det på skolen? En analyse av utenlandsadopterte elevers skolefaglige kompetanse. Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. ISSN 82-90363-72-9.
  • Rygvold, Anne-Lise; Dalen, Monica & Sætersdal, Barbro (1999). Mine - yours - ours and theirs. Adoption, changing kinship and family patterns. Department for Special Needs Education.
  • Strømsø, Helge Ivar; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas & Rygvold, Anne-Lise (1997). Lese- og skriveprøver for studenter på høyskole- og universitetsnivå. Institutt for spesialpedagogikk.

View all works in Cristin

Published Aug. 30, 2010 9:48 AM - Last modified Mar. 11, 2020 12:24 PM