Academic Interests
- Language and communication
- Reading and writing difficulties
- Language development in speech and writing
Teaching
- Teaching and supervising in colleges and universities
Higher education and employment history
- Cand. paed. (Candidatus paedagogiae) with specialization in speech and language pathology.
- Doctor's degree, Dr. philos.
Publications
-
-
-
Hagtvet, Ragna Bente Eriksen & Frost, Jørgen
(2022).
Forebyggende og tidlig innsats i skriveopplæringen.
In Næss, Kari-Anne Bottegård & Hofslundsengen, Hilde Christine (Ed.),
Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202694319.
p. 186–208.
Show summary
Boken handler om barns tidlige skriveutvikling fra barnehagen og frem til mellomtrinnet. Forfatterne viser hvordan barn lærer å skrive og utvikler sin skriving i et normalforløp. De legger vekt på hvordan barnehage og skole kan forebygge skrivevansker hos barn som er i risiko og på ulike tiltak som kan hjelpe barn som allerede har utviklet vedvarende vansker.
Boken inneholder nye norske forskningsfunn om navneskriving, læreres kartlegging, mulige risikofaktorer for vansker, digitale læringsressurser og tiltak. Litteraturgjennomganger av nasjonal og internasjonal forskning på området får frem sammenhenger i skriveutvikling og tiltak for vansker, og begrepet skrivevansker drøftes. Forfatterne er forskere innenfor fag som spesialpedagogikk, pedagogikk, norskdidaktikk og lesevitenskap.
-
Magnusson, Maria; Hofslundsengen, Hilde; Jusslin, Sofia; Mellgren, Elisabeth; Svensson, Ann-Katrin & Heilä-Ylikallio, Ria
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Nordic preschool student teachers’ views on early writing in preschool.
International Journal of Early Years Education.
ISSN 0966-9760.
p. 1–17.
doi:
10.1080/09669760.2021.1948820.
Full text in Research Archive
Show summary
This study investigates preschool student teachers’ views on how
early writing should be supported in preschool. The sample
consists of 66 preschool student teachers from Finland, Norway,
and Sweden, who participated in the study by responding to
open-ended questions on a written questionnaire. Results show
that the respondents’ answers were underpinned by holistic
views on children’s learning; they value children’s own initiative
as a decisive learning factor. Further, the responses underscore
the importance of a writing-inviting environment and the
preschool teachers acting as role models. The respondents rarely
offered explicit theoretical reasons and arguments for why they
would encourage early writing. Based on the findings, it appears
critical to discuss within the profession the issue why early
writing should be encouraged.
-
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas & Snow, Catherine
[Show all 12 contributors for this article]
(2021).
App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children: A randomized controlled trial.
Journal of Educational Psychology.
ISSN 0022-0663.
p. 1–23.
doi:
10.1037/edu0000688.
View all works in Cristin
-
Brinchmann, Ellen Irén; Røe-Indregård, Hanne; Karlsen, Jannicke; Schauber, Stefan & Hagtvet, Ragna Bente Eriksen
(2021).
Linguistic Qualities of Child and Teacher Contextualized and Decontextualized Talk.
-
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas & Snow, Catherine
[Show all 12 contributors for this article]
(2021).
App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children.
-
Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine; Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje; Svanes, Ingvill Krogstad & Sundtjønn, Trude
[Show all 10 contributors for this article]
(2022).
"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse.
OsloMet.
ISSN 9788283644500.
2022(7).
-
Myrvold, Trine; Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje; Sundtjønn, Trude; Svanes, Ingvill Krogstad & Andersson-Bakken, Emilia
[Show all 9 contributors for this article]
(2022).
Hit eit steg og dit eit steg – sakte, men sikkert fremover?
En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse.
OsloMet-torbyuniversitetet.
ISSN 978-82-8364-450-0.
2022(7).
View all works in Cristin
Published
Aug. 25, 2010 10:36 AM
- Last modified
Aug. 23, 2021 9:51 AM