-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar
(2021).
Ulikhet - del 3 [Audio podcast].
-
Duesund, Liv; Turiel, Elliott & Ødegård, Magnar
(2020).
Moral reasoning and social distance [Audio podcast].
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar
(2020).
Ulikhet - del 2 [Audio podcast].
-
Duesund, Liv & Ødegård, Magnar
(2020).
Ulikhet - del 1 [Audio podcast].
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet.
[Internet].
Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet.
[Internet].
TV2 Nyhetene.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet.
[Internet].
Utdanningsforskning.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet .
[Internet].
Skolemagasinet.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet.
[Internet].
Avisenagder.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet.
[Newspaper].
Bodøposten.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro.
[Internet].
Klartale.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elevar blir forstyrra av uro i klasserommet.
[Internet].
Framtida.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet.
[Newspaper].
Adressa.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti forstyrres av uro i klasserommet.
[Internet].
P4.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet.
[Internet].
Forskning.no.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
Seks av ti elever forstyrres av uro i klasserommet.
[Newspaper].
Klassekampen.
-
Ødegård, Magnar & Duesund, Liv
(2018).
60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet.
[Internet].
NTB.
-
Duesund, Liv
(2017).
Fellesskap og klasser med uro.
In Nilsen, Sven (Eds.),
Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-02776-0.
p. 155–181.
-
Duesund, Liv; Stray, Janicke Heldal & Bjørnestad, Elisabeth
(2014).
Uro i skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
98(3),
p. 149–151.
-
Duesund, Liv
(2013).
Knallharde foreldrekrav.
[Internet].
Utdanningsnytt.no.
-
Duesund, Liv
(2013).
- Se barnas vansker.
[Internet].
Utdanningsnytt.no.
-
Duesund, Liv & Turiel, Elliott
(2012).
Disruptive Behavior in Schools. A comparative study including schools in Berkeley and Oslo.
-
Duesund, Liv; Skårderud, F.; Dreyfus, Hubert L. & Kelly, Sean D.
(2011).
All things shining - bokdiskusjon.
-
Duesund, Liv
(2010).
Kunsten å yte sitt beste.
[Newspaper].
Aftenposten.
Show summary
Samtale med den amerikanske filosofen Hubert L. Dreyfus.
-
Duesund, Liv & Petersen, Trond UC Berkeley
(2008).
Keynote: Visions and Horizons for a Norwegian Peder Sather Center at University of California, Berkeley.
-
Duesund, Liv
(2007).
Dialog og Danning.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
-
Duesund, Liv & Petersen, Trond UC Berkeley
(2007).
"A transatlantic Golden gate for Visiting Scholars and Students".
-
Duesund, Liv
(2004).
Erasmus Mundus program in Norway.
-
Duesund, Liv
(2004).
The role of the body in adapted physical activity : treating anorexia nervosa with adapted physical activity.
-
Duesund, Liv
(2004).
Fra nybegynner til ekspert del 1.
-
Duesund, Liv
(2004).
The sociology of the body.
-
Duesund, Liv
(2004).
Use the body and forget the body.
-
Duesund, Liv
(2004).
Skill acquisition in skiing.
-
Duesund, Liv
(2004).
Fra nybegynner til ekspert del 2.
-
Duesund, Liv
(2004).
Skill acquisition in ski instruction.
-
Duesund, Liv
(2004).
Kroppens filosofi og selvoppfatning.
-
Duesund, Liv
(2003).
Is it possible to explain the body?
-
Duesund, Liv
(2003).
Brug kroppen og glem kroppen.
-
-
Duesund, Liv
(2003).
Brug kroppen og glem kroppen.
-
Duesund, Liv
(2003).
Use the body and forget the body : treating anorexia nervosa with adapted physical activity.
-
Duesund, Liv
(2003).
Fra nybegynner til ekspert : en forelesning av H. Dreyfus : del II [Mester og innovatør] [DVD] Learning a skill by instruction from master to innovator : part II.
Show summary
Program fra fagseminar ved NIH i samarbeid med UV-fakultetet, UiO. Faglig ansvarlig: Liv Duesund - Produsent: Lasse Nettum - Formidlingssansvarlig: Arild Boman. Programmet ble sendt via Kunnskapskanalen NRK1 lørdag 8.november 2003 og er også tilgjengelig på DVD fra NIH.
-
Duesund, Liv
(2003).
Fra nybegynner til ekspert : en forelesning av H. Dreyfus : del I [DVD] Learning a skill by instruction from novice to expert : part I.
Show summary
Program fra fagseminar ved NIH i samarbeid med UV-fakultetet, UiO. Faglig ansvarlig: Liv Duesund. Produsent: Lasse Nettum. Formidlingssansvarlig: Arild Boman. Programmet ble sendt via Kunnskapskanalen NRK1 lørdag 1.november 2003 og er også tilgjengelig på DVD fra NIH.
-
Duesund, Liv
(2002).
Praksisnær forskning på Beitostølen Helsesportsenter.
-
Duesund, Liv & Skårderud, Finn
(2002).
Bruk kroppen og glem kroppen.
-
Duesund, Liv
(2002).
The Absent Body.
-
Duesund, Liv
(2002).
Kroppen i skolen.
-
Duesund, Liv
(2002).
Kropp og selvoppfatning.
-
Duesund, Liv
(2002).
Use the Body and forget the Body: Treating anorexia nevrosa with adapted physical activity.
-
Duesund, Liv
(2002).
A bodyphilosophical investigaiton of Adapted Physical Activity.
-
Duesund, Liv
(2002).
Use the Body, and Forget the Body: Treating anorexia nevrosa with adapted physical activity.
-
Duesund, Liv
(2001).
Teaching and Learning.
?.
-
Duesund, Liv
(2001).
The disabeled body.
Show summary
The body is the basic for all our experiences throughout life (Merleau – Ponty, M. 1962, Bourdieu, P. 1995). Our body is different from other physical objects in the world. Its possibilities of sensing and moving, of emotion and cognition, give us our world with its characteristic form. In contrast to any other object that I can touch and move around, my body is constantly with me. I move my body directly. I do not find it at one point in space and transfer it to another. I have no need to lookfor it. It is in contact with my movement from start to the end. The process of learning or re-learning certain skills in sport can be explored with respect to the precise ways that both the body, understood in Merleau Pony’s sense of an intentional lived body, and the social context involved. The capacity of learning is obviously built into our bodies. The American philosopher Drew Leder describes three different ways for the body to move from appearance to disappearance of our consciousness: ‘the ecstatic body’, ‘the recessive body’ and ‘the dys-appearing body’. These concepts describe according to Leder, how the body moves to and from existence. When the body is ecstatic it is away from our attention of it: we do not notice the body when everything is working all right. Then it disappears from our attention and becomes ecstatic.Having a disabled body means certain difficulties of experiencing the body as ecstatic. How can theories from the BODY PHILOSOPHY as explored in Merleau Ponty’s and Drew Leders work relate to Adapted Physical Activity (APA)?. What may they give of possible understandings when describing what it means to move related to knowledge (what we learn about ourselves and the context where the movement is taken place) and socialization (meaning; how to relate to others)? And how can the field Adapted Physical Activity contributes in interpretations of theories in Philosophy of The Body? In my presentation I will discuss Theories of Leder and Merleau Ponty related to the disabled body and movement.
-
-
Duesund, Liv; Lein, Mette Mari; Morisbak, Inge & Frøystad, Per Magnus
(2001).
Perspectives on Adapted Physical Activity At Beitostoelen Healthsportcenter in Norway.
-
Duesund, Liv & Kahrs, Nina
(2001).
Education and Research in Adapted Physical Activity in Norway.
-
Duesund, Liv
(2001).
Kropp og Kunnskap.
-
Duesund, Liv
(2001).
Embodied Learning in Sport.
-
Duesund, Liv & Bredahl, Anne-Mette
(2001).
The Philosphy of the handicapped body. An epistemological contribution to Adapted Physical Activity?
-
Kahrs, Nina & Duesund, Liv
(2000).
Education and Research in Adapted Physical Activity in Norway.
-
Kahrs, Nina & Duesund, Liv
(2000).
Education and Research in Adapted Physical Activity in Norway.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kunnskap og kompetanse.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kroppens fenomenologi.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kunnskap i bevegelse.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kunnskapsbegrepet i bevegelse.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kropp og Læring.
-
Duesund, Liv
(2000).
Adapted Physical activity; Learning from people with disability.
-
Duesund, Liv
(2000).
Adapted Physical Activity; Focus on the potential.
-
Duesund, Liv
(2000).
Adapted Physical Activity; Philosophy behind Beitostoelen Healthsport Center.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kropp og læring.
-
Duesund, Liv
(2000).
Kropp, kunnskap og selvoppfatning.
-
Duesund, Liv
(2000).
Learning in skiing.
-
Duesund, Liv
(2000).
Læring i skiinstruksjon.
-
Loland, Nina Waaler; Duesund, Liv; Loland, Sigmund & Augestad, Trond
(1999).
Kropp og kjønn.
Show summary
I foredraget diskuteres temaer som: Hva er kroppsbilde? Hvordan forme s og påvirkes kroppsbilde? Hva kan sies om dagens idealkropp? Hvordan ser vår 'ideelle' kvinne- og mannskropp ut? Er det forskjeller i kro ppsbilde mellom fysisk aktive og inaktive norske kvinner og menn? Hva med aldersforskjeller? Og, hvordan kan eventuelle forskjeller forkla res? Metode: Et spørreskjema ble sendt til et representativt utvalg i alderen 18-67 år i den norske befolkning (N=1555).Utvalget består av 477 aktive og 291 inaktive kvinner. Blant mennene var 441 fysisk a ktive og 346 inaktive. Utvalget ble inndelt i tre aldersgrupper: Grup pe I: 18-29 år, gruppe II: 30-44 år, gruppe III: 45-67 år. Resultate r: Resultatene viser 1)at aktive kvinner i aldersgruppen III, og akt ive menn i gruppe II og III er mer fornøyd med utseende og vekt enn s ine aktive 'søstre' og 'brødre'. 2)ingen forskjell i kroppsbilde mel lom aktive og inaktive kvinner i aldersgruppe I og II. 3)at inaktive menn i aldersgruppe I er mer fornøyd enn sine aktive 'brødre'. 4)at fornøydhet med utseende og vekt var økende med alder blant fysisk akt ive kvinner og menn, men synkende med alderen blandt de inaktive. 5) klar tendens til at både ak
-
Duesund, Liv
(2018).
A Comparative Study of Disruptive Behavior between Schools in Norway and the United States: Overview
.
University of California, Berkeley, Department of Sociology.
-
Befring, Edvard; Duesund, Liv & Popovici, Stefan
(2013).
Familier og barn i krise.
7Letras.
ISSN 978-82-8075-101-0.
-
Befring, Edvard; Duesund, Liv & Popovici, Stefan
(2013).
Familier og Barn i Krise. Rapport fra forskningsprosjektet: Økningen i tilmeldte til barnevernet – En analyse av utviklingstrekk.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-8075-101-0.
-
Duesund, Liv
(2007).
Cognition and Creativity. Workshop on the Skill Model by Stuart E. Dreyfus and Hubert L. Dreyfus.
University of California, Berkeley & Statoil.
-
-
-
Duesund, Liv
(2002).
Artikler til fagseminar hovedfag FAF (Fysisk aktivitet og funksjonshemming, Beitostølen Helsesportsenter.
Liv Duesund.
-
Duesund, Liv
(2000).
Studier i Berkeley.
Norges idrettshøgskole.