Forskningsaktuelt - Side 2

Publisert 14. apr. 2016 11:44

Ungdommer med lett grad av utviklingshemming har nære og gjensidige vennskap, viser ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. En forklaring kan være at ungdommene ser ut til å ha lavere eller andre forventninger til vennskap, sammenlignet med jevnaldrende.

Publisert 15. feb. 2016 10:18

Barn i 8-9 årsalderen som strever med lesing trenger intensivøkter med fokus på ordenes betydning og form for å forbedre leseferdighetene.

Publisert 19. jan. 2016 09:04

Barn som har foreldre med lesevansker eller dysleksi, har 45 prosent risiko for selv å utvikle lesevansker.

Publisert 9. nov. 2015 09:23

Det er ikke nødvendigvis meningsløse lydimitasjoner når små barn gjentar ord, fraser eller setninger om og om igjen. Gjentakelsene kan tvert imot ha en funksjon og være en naturlig del av språkutviklingen.

bilde av barn som snakker med voksen
Publisert 9. okt. 2015 10:18

Den negative vurderingen av hvordan de selv snakker, kan forverre stammingen. 

Publisert 12. aug. 2015 16:00

I annet leveår skjer språkutviklingen svært raskt. De fleste barn gjennomgår en såkalt «ordspurt» der de mangedobler ordforrådet sitt på bare noen måneder. Hva er det som gjør denne ordspurten mulig? En ny studie har undersøkt hva som skjer i hjernen hos barn før og etter ordspurten. Resultatene tyder på at evnen til å lære nye ord, men ikke evnen til å bearbeide gamle ord, blir vesentlig forbedret i perioden da ordforrådet vanligvis akselererer.

Publisert 24. apr. 2015 11:15

Forskere fra Institutt for spesialpedagogikk er på jakt etter alle barn med Down syndrom som blir 6 år i 2016.

Publisert 24. mars 2015 09:46

Fireåringer som sliter med språk, har stor sannsynlighet for senere språkvansker. Tidlig kartlegging kan gi barna bedre opplæring.

Publisert 17. nov. 2014 09:08

Ansatte i skolen kvier seg for å ta kontakt med barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Dette skyldes både tidligere negative erfaringer med barnevernet og manglende kunnskap. Det viser en ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 15. okt. 2014 13:38

Barnehage og skole må ta et større ansvar for språkutviklingen til minoritetsspråklige barn og elever. Det mener Jannicke Karlsen, som nylig har avsluttet en doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.

Publisert 27. juni 2014 14:26

Saksbehandlingen i forbindelse med spesialundervisning er preget av feil og lovbrudd. Dette kan true elevenes rettssikkerhet og læring.

Publisert 5. mai 2014 12:54

Ny forskning viser at personer med språkvansker kan lære seg en ny grammatikk på bare få minutter. Hemmeligheten ligger i å utsette dem for stor språklig variasjon. Det motsatte av hva som gjøres i dag.

Publisert 11. des. 2013 07:58

Ny studie viser at jenter som utøver gjengrelatert vold har opplevd store utfordringer i egne liv.

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 21. okt. 2013 08:44

Det tidlige samspillet mellom foreldre og barn i adoptivfamilier har potensial til å bli bedre. Videobasert veiledning kan være et viktig virkemiddel.

Publisert 25. sep. 2013 13:10

Tospråklige barn har større utfordringer med språklæring enn tidligere antatt. Det viser ny forskning fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 29. aug. 2013 10:49

Den største utfordringen for skoler med mange romelever er høyt fravær. Samarbeid mellom skole og foreldre er nødvendig for å gi barna bedre skolegang.

Publisert 22. aug. 2013 14:16

Kan forskningsetiske modeller fra biovitenskap være til inspirasjon  i utdanningsvitenskap. – Ja, helt klart mener professor Reidun Tangen.

Publisert 3. juli 2013 09:29

Forebygging av lærevansker bør starte tidlig. Men i skolenes læreplaner er tidlig innsats hverken tydelig omtalt eller konkretisert.

Publisert 22. apr. 2013 10:50

Myndighetene har som mål å styrke alle elevers medvirkning i skolen. Men ny forskning viser at elever med lett utviklingshemning i liten grad opplever at de får påvirke egen skolehverdag.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.  

Publisert 7. feb. 2013 08:21

Tusener av barn og unge i Uganda sliter med traumer etter mange års krig. De er fratatt både barndom og muligheter til å gå på skole. En ny undersøkelse gir likevel håp om at mange av dem kan lykkes med å fullføre grunnleggende skolegang.

Publisert 19. nov. 2012 08:34

Spesialpedagoger jobber daglig med å nå fram til de som strever i barnehagen og i skolen. Mentaliseringstradisjonen åpner nye muligheter i arbeidet med utsatte barn og unge.