Bakgrunn
Å være i stand til og forstå og å bruke språket aktivt er en forutsetning både når det gjelder skoleprestasjoner og deltagelse i samfunnet. Dessverre er det mange barn innenfor gruppen med spesielle behov og spesialundervisning som strever med dette. Flere tidligere studier gir imidlertid grunn til optimisme: med tilrettelagte tiltak er det mulig å forbedre barns språkforståelse. Det er imidlertid stort behov for studier av dette når det gjelder barn med spesielle behov.
Om prosjektet
Studien består av tre undersøkelser: Først skal vi systematisk oppsummere tidligere studier som er gjort. Deretter vil vi gjøre en undersøkelse av om et tiltak i barnehage kan forebygge senere vansker og spesialundervisning hos de som har forsinket språkutvikling. Tilslutt skal vi se på hvorvidt det er mulig å forbedre utbyttet fra spesialundervisning ved hjelp av språkstimulering.
Finansiering
Prosjektet er finansiert gjennom Norges forskningsråds program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren FINNUT.