Om prosjektet
Formål
Formålet med prosjektet er å systematisere de utvalgte skolenes praksis i tilknytning til tilpasset og inkluderende opplæring innenfor utvalgte utviklingsområder som skolen ønsker å satse på og følge opp allerede pågående utviklingsarbeid.
Problemstilling
Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan kan systematisering av nåværende praksis være grunnlag for å igangsette innovasjonsarbeid og hvordan bidrar implementering av innovasjonen til å forbedre og utvikle skolens praksis?
Delspørsmål:
- Hvordan praktiserer skolen tilpasset opplæring i dag innenfor de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving i alle fag?
- Hvordan er skolenes nåværende praksis innenfor lesing og skriving og hvordan kan dette danne grunnlag for å igangsette innovasjonsarbeid på skolen?
- Hvordan gjennomføres innovasjonsarbeid på skolen og på hvilke måter fører dette til forbedring av praksis?
Metode
Det benyttes aksjonsforskningsdesign, hvor skolen og forskerne sammen setter i gang aksjoner ved skolen, hvor målet er å undersøke hvordan disse bidrar til utvikling og forbedring av skolens praksis i arbeidet med å realisere den overordnede visjonen om tilpasset opplæring.