Kronprinsparet besøkte Peder Sather Center

Kronprinsparet besøkte torsdag 9. mai Peder Sather Center ved University of California, Berkeley (UCB). ISP og UVs studenter var blant de heldige som fikk møte paret.

Kronprinsparet sammen med Chancellor ved UCB, Robert J. Birgeneau, og professor Liv Duesund, UiO. Peder Sather Tower (Campanile) i bakgrunnen. Foto: Bruce Cook.

Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit avsluttet et fem dager langt USA-besøk på Berkeley og Peder Sather Center.

Norsk-amerikansk samarbeid

Peder Sather Center er et forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Berkeley og åtte norske universiteter og Norges Forskningsråd. Senteret ble åpnet i 25. oktober 2012.

Kronprinsparet hilser på ISP- og UV-studenter. Foto: Bruce Cook.

Kronprinsparet ble ønsket velkommen til det nye senteret av leder og dekan Carla Hesse, Chancellor ved University of California, Berkeley, Robert J. Birgeneau og professor Liv Duesund, ISP, UiO. Duesund har vært primus motor for etableringen av senteret.

Utvekslingsavtale med UCB

Kronprinsparet fikk også hilse på noen av de norske studentene ved Berkeley. Blant dem en større gruppe fra ISP og UV. ISP/UV har en utvekslingsavtale med UCB, og sender hvert år flere studenter til University of California, USA.

Publisert 14. mai 2013 08:30 - Sist endret 9. mai 2022 11:28