Reisebrev fra Berkeley, USA

Berkeley ligger i solfylte California bare en 20 minutters busstur unna San Francisco. Institutt for spesialpedagogikk er så heldige å ha en utvekslingsavtale med  University of California, Berkeley. Ida er på utveksling våren 2018.

Foran kjente Golden Gate Bridge i San Francisco, bare et steinkast unna Berkeley! Her var jeg på sykkeltur over broen og videre til den lille og sjarmerende byen Sausalito, som har båtforbindelse tilbake til San Francisco igjen. (foto: privat)

Helt siden jeg startet på bachelor i spesialpedagogikk ved UiO, har jeg hatt lyst til å dra på utveksling til University of California, Berkeley (UCB).

Nå har jeg allerede vært her i tre måneder, og tiden har virkelig flydd. Jeg drar hjem med opplevelser for livet, et utvidet tankesett og masse ny kunnskap. Ved å studere ved UCB, har jeg møtt både dyktige professorer og studenter, som har inspirert meg til å tenke nytt, jobbe mye og til å ønske å lære mer.

Foto: privat
Fagmøte og lunch med professorene Liv Duesund og Elliot Turiel på Women’s Faculty Club.
(foto: privat)

I forelesningene legger professoren opp til å få respons fra studentene, noe som gjør forelesningene her svært lærerike og spennende. Mye av opplevelsen her er å se hvordan de gjør ting her, og å oppleve et lærested som er annerledes enn det jeg er vant til på UiO.

Det som gjør muligheten til å dra til Berkeley så unik er at vi som går spesialpedagogikk også får ha praksis her. Jeg er utplassert på en ungdomsskole i nærheten av universitetet, og her får jeg erfaringer som jeg ikke hadde fått hjemme i Norge.

Her fungerer skolesystemet annerledes, og jeg får jobbe rundt dyktige spesialpedagoger og andre ansatte og jeg får bli godt kjent med elevene. Praksisen er nok det mest spennende jeg gjør, og de erfaringene jeg tar med meg herfra vil være svært viktige for meg når jeg videre skal ha praksis i Norge, studere videre og når jeg skal starte å jobbe.

God oppfølging

Vi får god oppfølging her og har møttes flere ganger sammen med professor Liv Duesund, som er ansatt på både UiO og UCB. Hun introduserer oss til andre fagpersoner ved UCB og til skolene der vi har praksis. Det har vært veldig faglig inspirerende og trygt å ha en vi kan kontakte og diskutere faglige spørsmål med både i forhold til praksis og til studiet.

Berkeley ligger i solfylte California og er bare en 20 minutters busstur unna San Francisco. Berkeley har et stort utvalg av caféer og spisesteder å sjekke ut; her kan man sitte og jobbe i timevis og kun kjøpe en kopp kaffe. Ønsker man en gåtur for å lufte tankene, er det flere turmuligheter å velge mellom. Det er både en stor konsertsal, kino og kunstgallerier plassert sentralt på campus. I helgene kan man dra inn til San Francisco og utforske et stort utvalg av kulturtilbud byen har å by på, og jeg har mye igjen å utforske.

Noe av det gøyeste...

Noe av det gøyeste her for meg, har vært å snakke med menneskene herfra, om det så er med Über-sjåføren på vei hjem eller noen jeg tilfeldigvis kommer i snakk med på campus, på bussen og ellers.

Berkeley og San Francisco er et mangfoldig område med mange ulike og imøtekommende mennesker. Det har også vært fint å slippe unna kalde vinterdager hjemme i Norge og byttet dem ut med solfylte dager her på vestkysten av USA.

Jeg er veldig glad for at jeg valgte å dra på utveksling til Berkeley og angrer ikke ett sekund på å ha dratt! Det er en opplevelse for livet! Jeg vil anbefale et semester ved UCB på det sterkeste til alle studentene ved UV fakultetet- REIS!

Disse kursene tar jeg

• Sociology of Gender
  • Cultural Perspectives of Food
  • Social Policy