Vendepunktet
Throndsen jobber med å utvikle tiltak som hjelper barn med å lese og forstå matte bedre. Han har blant annet vært med på å utvikle av appen «Kaptein Morf», et spill som skal hjelpe barn i småskolen med å lære nye ord.
Men før Throndsen ble spesialpedagog, jobbet han som bartender og i musikkbransjen. En periode jobbet han også på en barnevernsinstitusjon, noe som skulle bli et vendepunkt for ham.
— På institusjonen jeg jobbet på var det en gutt som var så sint hele tiden. Alt han kunne uttrykke var sinne og for å hjelpe han å roe seg måtte vi holde han fast. En dag jeg satt med han på fanget begynte han å gråte, og litt etter litt begynte han å vise flere følelser. Det var noe som hadde løsnet. Det å få lov til å gjøre en forskjell for noen ble viktig for meg.
Jobber med å tilrettelegge
Spesialpedagoger jobber i mange forskjellige bransjer med å tilrettelegge for mennesker med ulike læringsbehov. Noen kan slite med språk, andre med matte. Noen har atferdsproblemer og trenger hjelp til å håndtere følelser.
At man ikke mestrer noe kan føles vanskelig. Det er fortsatt et stigma rundt det å ha lærevansker og spesialpedagoger spiller her en viktig rolle.
— At du har dysleksi eller dyskalkuli handler ikke om at du er dum, man trenger bare litt tilrettelegging, påpeker Throndsen.
Kaptein Morf og 2.klassingene
Resultatet av forskningsprosjektet med appen «Kaptein Morf» analyseres i disse dager, og Throndsen er spent på å se hvilken effekt spillet har hatt på elevene som var med å teste det ut.
Tidligere forskning har vist at flere faktorer er viktig når barn skal lære nye ord.
— Appen vår bygger på to av disse faktorene, nemlig morfemer og variasjon sier Throndsen og utdyper:
Morfemer er den minste meningsbærende enheten av et ord, som for eksempel "over" i "overanstrengt". Elevene møter også veldig mange ord med samme orddel. Da blir de oppmerksomme på det som ikke varierer i ordene, avslutter stipendiaten.