Professor Øystein Gilje ved FIKS, Senter for forsking, innovasjon og kompetanseutvikling i skulen, er vinnar av Formidlingsprisen 2021, medan stipendiat Terje Ulv Throndsen ved Institutt for spesialpedagogikk fekk Undervisingsprisen 2021. Dekan Rita Hvistendahl var full av lovord.
Professor fra Institutt for spesialpedagogikk skal bidra med sin kompetanse på barns språkutvikling og læring. Sammen med forskere fra farmasi, psykologi, genetikk og informatikk skal hun forske på konsekvenser for barnet når mor bruker medisiner i svangerskapet.
– Alle barn bør automatisk få tildelt plass i en barnehage slik at foreldrene slipper å søke. Og den bør være gratis, sier forsker Henrik Daae Zachrisson. Ordfører Marianne Borgen i Oslo kommune er enig.
Astrid Marie Jorde Sandsør, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, ble nylig valgt inn som medlem av Akademiet for yngre forskere.
Førsteamanuensis Åste Mjelve Hagen og forsker Astrid Marie Jorde Sandsør, begge fra Institutt for spesialpedagogikk, UiO får 8 millioner hver fra Forskningsrådet til nye forskningsprosjekter.
Barnefattigdommen i Norge øker, og den har store konsekvenser for de barna det gjelder. Heldigvis finnes det tiltak som påvirker effekten av barnefattigdom. Ett av disse er barnehagen.
– Det er viktig at lærerne gir opplæring i gode digitale lesestrategier når de ber elevene om å bruke nettet som pensum for oppgaveløsning, sier professor Anmarkrud.
Mange barn som vokser opp i fattigdom og opplever utenforskap har store psykiske helseplager. Professor Zachrisson og Oslos ordfører Marianne Borgen diskuterte tiltak på direkten.
Årets søkertall er klare og Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er godt fornøyd med at det er en økning på 10% på masterstudiet.
Astrid Marie Jorde Sandsør, forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, inngår i utvalget som skal se på regelverket for opptak til høyere utdanning med nye øyne.
Den 6. mars markerer vi den europeiske logopediens dag. Årets tema er videokonsultasjoner og digital teknologi. Institutt for spesialpedagogikk, UiO ligger langt framme på bruk av teknologi i språktrening.
– Psykologisk Pedagogisk Tjeneste (PPT) utreder først og fremst elevene med tanke på å gi elevene en mulighet til å lære matematikk, sier PP-rådgiver Lindbäck. Les hele intervjuet her.
Gode barnehager har mye å si for hvor flinke barna blir på skolen. Skoleprestasjonene henger også sammen med inntekten til foreldrene. Barn av fattige foreldre gjør det dårligst.
Å lese på skjerm er mindre gunstig når grunnleggende, tekniske leseferdigheter skal øves inn, viser internasjonal forskning.
Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne.