Rekordmange vil studere spesialpedagogikk

Årets søkertall er klare og Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er godt fornøyd med at det er en økning på 10% på masterstudiet.

Bilde av glade studenter

Masterprogrammet i spesialpedagogikk har fem studieretninger: audiopedagogikk, logopedi, psykososiale vansker, spesifikke lærevansker og utviklingshemming. Alle studieretninger er populære. (Foto: Colvin, UiO)

Portrettfoto av Riikka-Maija Mononen
Riikka-Maija Mononen, studieleder og førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. (Foto: Colvin, UiO)

Det er en glede for ledelsen ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO å lese hvor mange som har søkt spesialpedagogikk som førstevalg i 2021.

Antall studenter som søkte seg inn til masterprogrammet har økt med 10%

Bachelorprogrammet slo rekord i antall søkere i fjor og det fortsetter stadig å øke. Ved det Utdanningsvitenskapelige fakultet er det det mest populære bachelorprogrammet. I tillegg klatrer spesialpedagogikkstudiene stadig oppover på UiOs søkertallister.  Bachelor i spesialpedagogikk er på 39. plass på UiO (av 103).

Studieleder Riikka Mononen er veldig godt fornøyd:
– Dette er svært hyggelige tall i en tid der søkertallene på mange pedagogiske utdanninger er synkende, så er dette ekstra gode nyheter.

Portrettfoto av Ona Bø Wie
Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. (Foto: Colvin, UiO)

Instituttleder Ona Bø Wie sier:

– Samfunnet trenger spesialpedagoger. Jeg er glad for at så mange unge er interessert i å forstå hvilke utfordringer flere barn og voksne står overfor, ikke minst forstå hva som kan gjøres for å avhjelpe disse utfordringene. Og ikke minst er jeg glad for at mange unge har lyst å bidra til å gjøre en forskjell i samfunnet vårt.

Les mer om studietilbudet ved Institutt for spesialpedagogikk.

Les også

Av Siri Høgseth, Marika Vartun og Sigurd Hasle