Anders Nordahl-Hansen som forskar på autisme ved Institutt for spesialpedagogikk, har sett på korleis filmskaparar framstiller sentrale karakterar med autismetrekk.
Aktuelle saker - Side 10
Forskning rapporterer om effektive tiltak for språk og kommunikasjonsutvikling hos barn med Downs syndrom.
Grunnleggerne av Pøbelprosjektet, Eddi Eidsvåg og Arne Husjord, tildeles Jonas-prisen for sitt arbeid med å skape et romsligere og mer tolerant samfunn. Prisen deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Brinchmann tildeles H.M. Kongens gullmedalje for 2017 under UiOs årsfest 1. september.
– Selv om svaret på spørsmålet om vi kan leve uten kategorier er nei, simpelthen fordi kunnskap må systematiseres for å forstås, må vi aldri slutte å spørre - "hva gir medisinske merkelapper oss og hva tar de i fra oss ?", sa professor Dan Goodley fra Sheffield University, som gjesteforeleste på Institutt for spesialpedagogikk.
Markeringsseminaret for Anne-Lise Rygvold viste bredden og kompleksiteten i det logopediske fagfeltet. Fellesnevneren ble desto tydeligere: tidlig innsats nytter.
Vår streven mot perfeksjonisme allerede fra spebarnstiden er farlig, mener Professor Jan Grue, Institutt for spesialpedagogikk.
Det har aldri vært flere søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, enn i år.
– Departementet bør nå sørge for at det stilles krav om at spesialundervisning må gis av en spesialpedagog.
En logopeds oppgave er så mye mer enn å rette på «R-er» og «S-er», sier førsteamanuensis Melanie Kirmess, som utdanner fremtidens logopeder på Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk forteller historien om Lise, Espen og Teodor som i femte klasse fikk spesialundervisning for første gang.
– Jeg er opptatt av hvordan vi kan bedre kunnskapen som trengs ute i skolesystemet, sier professor Sol Lyster.
Professor Solveig-Alma Halaas Lyster ble hyllet med en forelesningsrekke i et fullsatt auditorium fredag 11. november. Det " take-home-message"- som gikk igjen i de fleste forelesningene var: Jo tidligere hjelp - desto bedre effekt.
Forskningsrådet - Bedre helse og livskvalitet (BEDREHELSE) har innvilget 15 millioner til forskning på stammebehandling av barnehagebarn. Prosjektets tittel er "Effective Stuttering Treatment (EST)"