PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.
Aktuelle saker - Side 13
Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.
Flem Devold får Jonas-prisen 2013 for sitt livslange engasjement for barn og deres rettigheter gjennom avisspalten «På skråss».
Kronprinsparet besøkte torsdag 9. mai Peder Sather Center ved University of California, Berkeley (UCB). ISP og UVs studenter var blant de heldige som fikk møte paret.
Ved søknadsfristens utløp 15. april i år var det kommet inn 466 søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved UiO. Dette er en stor økning fra tidligere år.
Finn Skårderud har i siste nummer av Tidsskrift for den norske psykologforening seks fagartikler på trykk der han tar for seg selvportrettet.
Professor Monica Melby-Lervåg ved ISP er videre til siste trinn i søknadsprosessen om ERC starting grant.
Det er nå mulig å søke på Master i spesialpedagogikk for høsten 2013. Søknadsfristen er 15. april.
Instituttet har fått nytt styre for perioden 1. januar 2013 til 31. desesmber 2016
Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.
Ny undersøkelse viser hvordan inkludering kan styrke elevers faglige resultater og sosiale utvikling.
Førsteamanuensis Berit H. Johnsen er opptatt av individuell tilrettelegging innenfor den mangfoldige klassens rammer. En viktig drivkraft i forskningen er jakten etter gode eksempler på tilretteleggende og inkluderende praksiser i den kreative skolen for alle.
Det er nå nedsatt et ekspertutvalg i spesialpedagogikk. Instituttleder ved ISP, professor Berit Rognhaug, skal lede gruppen.
En ny rapport viser at barn med særskilte behov får høyere karakterer når de inkluderes i den ordinære undervisningen.
Etter mange års hardt arbeid er det nye Peder Sather Center ved University of California, Berkeley, en realitet.