Stipendiat Terje Ulv Throndsen fra Institutt for spesialpedagogikk holdt innlegg om hva en spesialpedagog kan jobbe med på Guttedagen ved pedagogiske fag ved UiO, 7.februar 2019.
Aktuelle saker - Side 8
Formålet med dette prosjektet er å måle effekten av et digitalt språkstimuleringstiltak for barn med utviklingshemming som er skolestartere høsten 2018 eller høsten 2019.
Universitetslektor Sonia Muñoz Llort fra Institutt for spesialpedagogikk holdt innlegg om betydningen av spesialpedagogisk karriereveiledning for på Faglig-pedagogisk dag 1. november 2018.
Førsteamanuensis Hanne Marie Høybråten Sigstad fra Institutt for spesialpedagogikk holdt innlegg om undomsskoleelevers vennskap på Faglig-pedagogisk dag 1. november 2018.
Rektoratet har skrevet bloggartikkel om UiOs samarbeid med UC Berkeley: "Vi skal være takknemlige for at vi har ildsjeler som har sørget for at senteret er vitalt og pågående. Vår egen Prof. Liv Duesund, Special Advisor for UC Berkeley, fortjener en stor takk."
Barns språkutvikling i tale og skrift var tema på Institutt for spesialpedagogikk seminar i anledning professor Bente E. Hagtvets avslutning. Dialog og forebygging var begrepene som gikk igjen alle innlegg.
Forskere ved Universitetet i Oslo skal finne ut mer om de stille barna i skolen. De ønsker derfor å komme i kontakt med lærere.
Jørgen Frost, professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, mener at det er på tide å flytte fokus fra bokstavterping til språklek og tidlig skriving i begynneropplæringen.
Forskningsdagene 2018 har oppvekst som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med fem arrangementer på Litteraturhuset som har vidt forskjellige utgangpunkt.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2018.
– For meg er spesialpedagogisk forskning primært relatert til å kartlegge barn og voksnes livs- og læringsbetingelser, og å utvikle tiltak for å bedre disse livs- og læringsbetingelsene, sier førsteamanuensis Steinar Theie.
Førsteamanuensis Vasiliki Diamantis hovedmotivasjon som forsker er å dele kunnskap med pedagoger og klinikere, samt å formidle effektive forebyggingsverktøy som kan hjelpe barna med lese- og skrivevansker.
– Jeg er bekymret for alle elevene som ikke får den opplæringen de skal ha, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Ved Universitetet i Oslo (UIO) og Sunnaas Sykehus HF pågår det nå et forskningsprosjekt om gruppebehandling av kognitive vansker etter en ervervet hjerneskade. Fokuset er på sosiale kommunikasjonsferdigheter.
Berkeley ligger i solfylte California bare en 20 minutters busstur unna San Francisco. Institutt for spesialpedagogikk er så heldige å ha en utvekslingsavtale med University of California, Berkeley. Ida er på utveksling våren 2018.