Liv Margarete Lassen
Professor emeritus

Faglige interesser
- Min interesse er å finne muligheter til å hjelpe barn, unge, deres foreldre og lærere til å mestre livet så godt som mulig til tross for spesialpedagogiske vansker. Jeg fokuserer på identifisering de styrker, ressurser og resiliens aspekter som fremmer barn og unges læring og vekst. I tillegg arbeider jeg med hvordan tilrettelegge skole, barnehage og hjemmesituasjonen for utsatte barn og ungdom. Sentralt i dette arbeidet er teori og praksis om rådgvining og innovasjon.
- En viktig del av arbeidet er å sikre kompetanseutvikling av foreldre og fagpersoner i forhold til oppfølgning av utsatte barn. Tematisk dreier fokuset seg på forebygging og tidlig intervensjon i skoler og barnehager, utvikling av tilpassede tiltak for barna og ungdommene og styking av miljøene rundt barna og undommene Vanskeområdene som jeg arbeider med inkluderer: sosio- emosjonelle vansker, spesifikke læringsvansker og sammensatte vansker.
Undervisning
- SPED 4000 - Rådgivning og innovasjon (Emneansvarlig)
- SNE 4310 - Counselling, Innovation, Support Systems and Collaboration
Bakgrunn
- B.A. Psykologi – Randolph-Macon Woman’s College, Lynchburg , Virginia, USA (1967 )
- EmbedsstudietiI psykologi (1976), Universitetet i Oslo (cand.psychol.)
- Dr. philos. (1999), UV Fakultet, Universitet i Oslo
Yrkesbakgrunn
- Vit. ass., University og Newcastle-upon- Tyne, England (2 år)
- Terapeut – Oslo Indremisjonsbehandlingshjem for unge narkomaner (2år)
- Konsulent- Bærum Kommunes Ungdomsavdeling (2 år)
- PPT rådgiver- Bærum Kommune (10 år)
- Visting professor, University of Virginia, USA (1 år)
- Professor / førsteamanuensis – Institutt for spesialpedagogikk , Universitetet i Oslo fra (1989)
Samarbeid
- Nordic Network for Special Educational Research
- ”Talk with us”, Oslo, University College
- Den fakultære forskningsgruppen Læring, mestring og livskvalitet (LML)
- Brusetkollen Skole og Ressurssenter, Asker
- Sagene Bydel – Barne- og ungdomsavdelingen
- Landsdekkende og nasjonale kompetansesentre i Norge
Publikasjoner
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2019). Selvinnsikt hos rådgiver og bruker i spesialpedagogisk rådgivning, I: Jan Arvid Haugan & Øyvind Kvello (red.), Selvinnsikt og profesjonalitet. Fagbokforlaget. ISBN 9788245025194. 10.
- Lassen, Liv Margarete (2015). Enhancing Upper Secondary Teacher's Relational Skills With Students! What Works And Why?, In Lorenzo Vigentini & Carol Evans (ed.), Proceedings and abstract of the 20th Annual ELSIN Conferance. The relevance of Styles to Educational and Workplace contexts.. Tribun EU. ISBN 978-80-263-0944-4. Research Paper Track. s 106 - 113
- Breilid, Nils & Lassen, Liv Margarete (2014). Å nå og forstå. Betydning av dialoger for å fremme elevers involvering og utvikling. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 60(1), s 24- 33
- Lassen, Liv Margarete (2014). Når foreldre trenger hjelp. Empowermentbasert rådgivning til foreldre, I: Sidsel Tveiten & Knut Boge (red.), Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk - nye perspektiver. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205464483. Kapittel 7. s 97 - 107
- Lassen, Liv Margarete (2013). Listening to pupils’ voices: Promoting motivation through pupil-parent-teacher conferences, In Lena Boström; Gunnar Augustsson; Carol Evans; Zarina Charlesworth & Eva Cools (ed.), Building Learning Capacity for Life. Tribun EU. ISBN 978-80-263-0384-8. Kapittel.
- Breilid, Nils & Lassen, Liv Margarete (2012). Elevsamtalen: demokratisk dialog i praksis?, I: Kjell Lars Berge & Janicke Heldal Stray (red.), Demokratisk medborgerskap i skolen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1272-9. Kapittel 8. s 184 - 211
- Lassen, Liv Margarete (2012). Spesialpedagogisk rådgivning, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202352264. Kapittel 8. s 170 - 187
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2011). Elevsamtaler som veiledningsverktøy i arbeidet med elevers selvutvikling og læringsutbytte i skolen, I: Kaare Skagen (red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1196-8. Kapittel 4. s 93 - 114
- Sørensen, Peer Møller; Theie, Steinar; Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2011). Ungdomsskoleelevers vurdering av nytten og kvaliteten på planlagte elevsamtaler, med fokus på elever i risiko. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (1), s 74- 86
- Vik, Astrid Kristin & Lassen, Liv Margarete (2010). How Pupils with Severe Visual Impairment Describe Coping with Reading Activities in the Norwegian Inclusive School. International Journal of Disability, Development and Education. ISSN 1034-912X. 57(3), s 279- 298 . doi: 10.1080/1034912X.2010.501188
- Lassen, Liv Margarete & Buli-Holmberg, Jorun (2009). Kompetanseutvikling av ansatte innen barne- og ungdomsarbeid for å forbedre oppvekstvilkår for utsatte barn og unge. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 74(2), s 34- 47
- Lassen, Liv Margarete (2008). Hvordan prinsippene i empowerment kan anvendes som metode ved spesialpedagogisk rådgivningsarbeid, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-27593-8. Kapittel 6. s 154 - 169
- Befring, Edvard & Lassen, Liv Margarete (2007). En berigende skole. Visualisering af opløftende perspektiver, I: Liv Margarete Lassen; Lena Bostrøm & Hans Henrik Knoop (red.), Læring og læringsstile. Om unike og fælles veje i pædagogikken. Dansk Psykologisk Forlag. ISBN 978-87-7706-103-5. Kapittel 1. s 15 - 30
- Lassen, Liv Margarete (2007). Om unike og fælles veje i pædagogikken, I: Liv Margarete Lassen; Lena Bostrøm & Hans Henrik Knoop (red.), Læring og læringsstile. Om unike og fælles veje i pædagogikken. Dansk Psykologisk Forlag. ISBN 978-87-7706-103-5. Forord. s 7 - 15
- Lassen, Liv Margarete & Midkiff, Aase (2007). Making Inclusion Work- An eight-week comprehensive institutional programme to enhance the learning capacity of children at great risk, In Liv Margarete Lassen; James Redmond; Adrian Parkinson & Carol Evans (ed.), Exploring style: Enhancing the capacity to learn?. Trinity College. ISBN 978-80-903744-1-6. Chapter 43. s 401 - 412
- Lassen, Liv Margarete & Bostrøm, Lena (2006). Unraveling learning, learning styles, learning strategies and meta-cognition. Education + Training. ISSN 0040-0912. 48(2/3), s 178- 189
- Befring, Edvard & Lassen, Liv Margarete (2006). "Enrichment" - Visualization of uplifting perspectives, In Liv Margarete Lassen (ed.), Enabling Lifelong Learning in Education, Training and Development. Liv M. Lassen. ISBN 82-8075-020-7. Kapittel 1. s 3 - 11
- Buli-Holmberg, Jorun & Lassen, Liv Margarete (2006). Empowerment, innovation and learningstyle, In Liv Margarete Lassen (ed.), Enabling Lifelonglearning. European Learning Style Inormation Netweork. ISBN 82-8075-020-7. kap 29. s 276 - 297
- Falch, Kirsti; Kirmess, Melanie & Lassen, Liv Margarete (2006). Kartleggging av læringsstiler gjennom observasjon, I: Liv Margarete Lassen (red.), Enabling Lifelonglearning. European Learning Style Inormation Netweork. ISBN 82-8075-020-7. Kapittel 13. s 130 - 142
- Lassen, Liv Margarete (2006). Empowering Systems to Support Vulnerable Children through a Collaborative University-Social Services Partnership. New England Review. ISSN 1053-1297. IX, s 62- 64
- Lassen, Liv Margarete (2006). Introduction to ELSIN 2006, In Liv Margarete Lassen (ed.), Enabling Lifelong Learning in Education, Training and Development. Liv M. Lassen. ISBN 82-8075-020-7. Forord. s 2 - 3
- Lassen, Liv Margarete & Befring, Edvard (2006). "Enrichment"- Visualiztion of uplifting perspectives, In Liv Margarete Lassen (ed.), Enabling Lifelonglearning. European Learning Style Inormation Netweork. ISBN 82-8075-020-7. Kapitell 1. s 3 - 11
- Lassen, Liv Margarete & Holmberg, Jorun B. (2006). Empowerment, innovation and learningstyle, In Liv Margarete Lassen (ed.), Enabling Lifelonglearning. European Learning Style Inormation Netweork. ISBN 82-8075-020-7. Kapitell 29. s 276 - 297
- Lassen, Liv Margarete (2005). Five challenges in empowering teachers, In Berit Helene Johnsen (ed.), Towards Inclusion Book No.3: Socio-emotional Growth and Development of Learning Strategies. Unipub forlag. ISBN 82-7477-143-5. 11. s 229 - 246
- Lassen, Liv Margarete (2005). Læringsstil og Læringsstrategier- Skitse Til Udredning Af Begreber, Metoder og Effekter. Kognition & Pedagogik, 2005; 56 (15) 44-65. Kognition & Pædagogik. ISSN 0906-6225. 15(56), s 44- 65
- Lassen, Liv Margarete (2004). Empowerment som prinsipp og metode ved spesialpedagogisk rådgivningsarbeid, I: Spesialpedagogikk (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-23176-0. Kap. 6. s 142 - 155
- Lassen, Liv Margarete (2003). Psychological Theories of Development Underlying the Counselling Process, In Liv Margarete Lassen (ed.), Spesialpedagogikk 2.avdeling Del III, Rådgivning og innovasjon. Unipub forlag. Kapittel 3. s 33 - 80
- Lassen, Liv Margarete (2014). Rådgivning - kunsten å hjelpe og å sikre vekstfremmende prosesser. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02370-0. 186 s.
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2012). Foreldresamarbeid i praksis. Et verktøy for foreldre, lærere og elever for å skape utviklingsfremmende samtaler. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1198-2. 152 s.
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2010). Den gode elevsamtalen. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39975-4. 142 s.
- Lassen, Liv Margarete (2009). Rådgivning - Kunsten å hjelp - 3.utgave 2009. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00195-5. 193 s.
- Lassen, Liv Margarete; Bostrøm, Lena & Knoop, Hans Henrik (red.) (2007). Læring og læringsstile. Om unike og fælles veje i pædagogikken. Dansk Psykologisk Forlag. ISBN 978-87-7706-103-5. 183 s.
- Lassen, Liv Margarete; Redmond, James; Parkinson, Adrian & Evans, Carol (ed.) (2007). Exploring style: Enhancing the capacity to learn?. Trinity College. ISBN 978-80-903744-1-6. 431 s.
- Hagen, Kari Bø; Lassen, Liv Margarete; Midkiff, Aase & Vedeler, Liv (red.) (2006). Barn i faresonen. Hvilke muligheter kan et opphold på en spesialinstitusjon gi?. Unipub forlag. ISBN 82-8075-021-5. 254 s.
- Lassen, Liv Margarete (ed.) (2006). Enabling Lifelong Learning in Education, Training and Development. Liv M. Lassen. ISBN 82-8075-020-7. 965 s.
- Lassen, Liv Margarete (ed.) (2006). Enabling Lifelonglearning. European Learning Style Inormation Netweork. ISBN 82-8075-020-7. 450 s.
- Lassen, Liv Margarete; Hagen, Kari; Midkiff, Aase & Vedeler, Liv (2006). Barn i faresonen. Hvilke mestringsmuligheter kan et opphold på en spesialinstitusjon gi?. Unipub forlag. ISBN 82-8075-021-5. 253 s. Vis sammendrag
- Lassen, Liv Margarete (2004). Parenting Children With Rare Progressive Disabilities, An analysis of needs related to coping. Unipub forlag. ISBN 82-90363-68-0. 417 s.
- Lassen, Liv Margarete (2004). Rådgivning, kunsten å hjelpe. Hans Reitzels Forlag. ISBN 82-15-00195-5. 215 s.
- Lassen, Liv Margarete (2004). Systemrettet rådgivning. Unipub forlag. 85 s.
- Lassen, Liv Margarete (red.) (2003). Rådgivning og innovasjon- et blaningskompendium for SPED 4000. Unipub forlag. 138 s.
- Lassen, Liv Margarete (2003). SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Blandingskompendium. Unipub forlag. 138 s.
- Lassen, Liv Margarete (red.) (2003). Spesialpedagogikk 2.avdeling Del III, Rådgivning og innovasjon. Unipub forlag. 196 s.
- Lassen, Liv Margarete (2017). Inkludering ved å fokusere på elevers resiliens og "well-being, I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. Kapitttel 6. s 135 - 154
- Lassen, Liv Margarete (2015). The Importance of Good Positive Relationships for Creating Flow.
- Lassen, Liv Margarete (2014). An inside story of dyslexia.
- Lassen, Liv Margarete; Olofsson, Anders & Vermunt, Jan (2013). European based phD research support workshop.
- Breilid, Nils & Lassen, Liv Margarete (2012). Forskergruppen: Læring, Mestring og Livskvalitet for barn og unge i risiko. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. (1), s 24- 25
- Lassen, Liv Margarete (2012). A nordic perspective on children`s participation in research and every day life.
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2012). How can pupil teacher dialogues promote pupil`s agency in school life?.
- Lassen, Liv Margarete (2011). Foreldresamarbeid og nyere teorier om barns utvikling.
- Lassen, Liv Margarete (2011). Forskningsgruppen læring, mestring og livskvalitet for barn og unge i risiko.
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2011). Om elevsamtalen.
- Lassen, Liv Margarete & Sørensen, Peer Møller (2011). Elevsamtaler - tilbakemelding av survey undersøkelsen.
- Lassen, Liv Margarete; Sørensen, Peer Møller; Breilid, Nils; Tangen, Reidun & Theie, Steinar (2011). Nordisk nettverk for spesialpedagogisk forskning - ISP/DPU/Högskolan i Malmö.
- Lassen, Liv Margarete (2009). Applying intersubjectiove principles of teacher pupil dialogues.
- Lassen, Liv Margarete & Breilid, Nils (2009). Video training and analysis. A holistic approach to teacher`s professional education.
- Lassen, Liv Margarete; Breilid, Nils & Sveum, Cecilie Lassen (2009). Elevsamtalen - muligheter og begrensninger: Intersubjektive møter i en skolekontekst.
- Lassen, Liv Margarete (2008). Den vanskelige samtalen.
- Lassen, Liv Margarete (2008). "Empowerment": innen Pedagogisk Virksomhet.
- Lassen, Liv Margarete (2008). Kommunikasjonferdigheter og elevsamtalen.
- Lassen, Liv Margarete (2008). Three Projects - Inclusion.
- Lassen, Liv Margarete (2008). Utvikling av Kommunikasjonsferdigheter.
- Lassen, Liv Margarete (2008). Å Fremheve Barns Resiliens.
- Lassen, Liv Margarete (2007). 'Empowerment' av foreldre- Leting i partnerskap med et åpent hjerte for å finne løsninger.
- Lassen, Liv Margarete (2007). How to promote children's giftedness.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Kommunikative Ferdigheter.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Kunnskapsløftet og Rdgivning.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Making Inclusion Work.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Observasjonens mulighter i å finne barns styrker.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Veiledningensstatus innen forskning, utdannelse og yrkesutøvelse.
- Lassen, Liv Margarete (2007). Voksenopplærings muligheter for 'empowerement'.
- Lassen, Liv Margarete & Midkiff, Aase (2007). Making Inclusion Work.
- Falch, Kjersti; Kirmess, Melanie & Lassen, Liv Margarete (2006). Assessment of learning styles through observation.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Assessment of Learning Styles.
- Lassen, Liv Margarete (2006). "Empowerment" og spesialpedagogikk.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Kartlegging av Læringsstil.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Spesialpedagogikk og Læringsstil.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Utadretarbeid og positiv pedagogikk.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Empowerment, innovation and learning style.
- Lassen, Liv Margarete (2006). Kartlegging av læringsstil gjennom obaservasjon.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Bruker medvirkning!.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Den viktige foreldresamtalen- løsningsfokusert rådgivning i praksis.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Differensiert undervisning basert på analyse av barns styrker.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Empowering systems to ensure the welfare of children.
- Lassen, Liv Margarete (2005). "Empowerment" - av døv-blinde.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Fra skole til kompetansesenter.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Kartlegging: læringsstiler og WISC III.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Læringsstiler & spesialpedagogikk- Et verktøy for forståelse & tiltak.
- Lassen, Liv Margarete (2005, 13. juni). Prestere bedre med elevstyrt læring. Dagsavisen.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Psychological Theories of Development Underlying the Councelling Process.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Rådgivningsmuligheter i den pedagogiske- psykologiske tjenesten.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Utviklingspsykologi.
- Lassen, Liv Margarete (2005). Å utvikle kommunikative ferdigheter for å kunne arbeide med utsatt barn og ungdom.
- Lassen, Liv Margarete & Bostrøm, Lena (2005). Learning and Strategies- An attempt to unravel concepts, methods and effects.
- Lassen, Liv Margarete; Hagen, Kari & Midkiff, Aase (2005). Hvordan går det med barna på lengre sikt?.
- Lassen, Liv Margarete; Hagen, Kari; Midkiff, Aase & Vedeler, Liv (2005). Brusetkollen barnevernssenter og skole. Hvordan går det med barna på lengre sikt?.
- Lassen, Liv Margarete (2004). Kompetanse nærmere brukeren.
- Lassen, Liv Margarete (2003). Barn og ungdoms psykisk helse.
- Lassen, Liv Margarete (2003). Psykisk Helse for barn og ungdom- Kartlegge og fremme sosialkompetanse.
Publisert 6. aug. 2010 14:31
- Sist endret 27. okt. 2017 12:52