Monica Dalen
Professor emeritus
-
Institutt for spesialpedagogikk

English version of this page
E-post
monica.dalen@isp.uio.no
Mobiltelefon
+47-91514318
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Professor Emeritus
Faglige interesser
- Spesialpedagogikk med vekt på inkludering og tilpasset opplæring
- Adopsjon med vekt på internasjonale adopsjoner
- Forskningsmetode med vekt på kvalitativt intervju
Undervisning
Undervisningen har vært knyttet til masterstudiet i spesialpedagogikk, 2. år. Temaene har omfattet kvalitativ forskningstilnærming med vekt på intervju og observasjon.
Sensor –og veiledningsoppgaver knyttet til masterstudiet.
Bakgrunn
- Cand.paed. fra UiO, 1975
- Dr.philos. fra UiO, 1992
- Visiting scholar, Graduate School of Education, Harvard University, Ma, USA 1999/2000
Publikasjoner
- Dalen, Monica; Nordahl Berg, Kristin; Vonheim, Kristin; Janson, Harald & Nærde, Ane (2020). Mother-Child Interactions in Families With Internationally Adopted Children and Families With Biological Children at Age 2: Similarities and Differences. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 23(4), s 286- 311 . doi: /10.1080/10926755.2020.1833394
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2020). Academic performance and school adjustment of internationally adopted children in Norway, In The Routledge Handbook of Adoption. Routledge. ISBN 9781138362505. chapter 28. s 395 - 406
- Dalen, Monica; Theie, Steinar & Rygvold, Anne-Lise (2020). School adjustment of internationally adopted children in primary school: A mother and teacher approach. Children and Youth Services Review. ISSN 0190-7409. . doi: 10.1016/j.childyouth.2019.104737 Fulltekst i vitenarkiv.
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2019). Academic Achievement Among Adopted and Nonadopted Children in Early School Years. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 22(3), s 199- 218 . doi: 10.1080/10926755.2019.1627448
- Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2017). Utenlandsadopterte - en del av mangfoldet i barnehage og skole, I: Sven Nilsen (red.), Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02776-0. Kaptittel 11. s 241 - 265
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2014). Similarities and Differences Between Internationally Adopted and Nonadopted Children in Their Toddler Years: Outcomes From a Longitudinal Study. American Journal of Orthopsychiatry. ISSN 0002-9432. 84(4), s 397- 408 . doi: 10.1037/ort0000010
- Melås, Maria Kristine Jose; Kvello, Øyvind & Dalen, Monica (2014). Internationally Adopted Children After Arrival: Temperament, Behavior Problems, and Age at Adoption as Predictors of Early Motor and Communication Competence. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 17(1), s 28- 43 . doi: 10.1080/10926755.2014.875088
- Morken, Ivar & Dalen, Monica (2013). Hvor er du egentlig fra? Norskhet som utfordring i dagens Norge?. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 48(6), s 33- 43
- Dalen, Monica (2012). Cognitive Competence, Academic Achievement, and Educational Attainment Among Intercountry Adoptees: Research Outcomes from the Nordic Countries, In Judith L. Gibbons & Karen Smith Rotabi (ed.), Intercountry Adoption. Policies, Practices, and Outcomes. Ashgate. ISBN 9781409410546. Kapittel 15. s 199 - 209
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2012). Internasjonale adopsjoner i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202352264. Kapittel 25. s 502 - 521
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2012). Internationally Adopted Children from Non-European Countries: General Development during the First Two Years in the Adoptive Family. Scientific World Journal. ISSN 1537-744X. . doi: 10.1100/2012/375436 Vis sammendrag
- Tangen, Reidun & Dalen, Monica (2012). Barnehagens og skolens samarbeid med foreldre til barn og unge med spesielle behov, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202352264. Kap. 11. s 220 - 239
- Dalen, Monica (2010). Inkludering av barn med behov for særskilt hjelp og støtte i barnehage, I: Øyvind Kvello (red.), Barnas Barnehage 1 - Målsettinger, føringer og rammer for barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39976-1. Kapittel 6. s 118 - 136
- Vinnerljung, Bo; Lindblad, Frank; Hjern, Anders; Rasmussen, Finn & Dalen, Monica (2010). School performance at age 16 among international adoptees: A Swedish national cohort study. International Social Work. ISSN 0020-8728. 53(4), s 510- 527 . doi: 10.1177/0020872809360037
- Lindblad, Frank; Dalen, Monica; Rasmussen, Finn; Vinnerljung, Bo & Hjern, Anders (2009). School performance of international adoptees better than expected from cognitive test results. European Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 1018-8827. 18(5), s 301- 308 . doi: 10.1007/s00787-008-073-7
- Dalen, Monica; Hjern, Anders; Lindblad, Frank; Odenstad, Anna; Rasmussen, Finn & Vinnerljung, Bo (2008). Educational attainment and cognitive competence in adopted men - A study of international and national adoptees, siblings and a general Swedish population. Children and Youth Services Review. ISSN 0190-7409. 30, s 1211- 1219 . doi: 10.1016/j.childyouth.2008.03.006
- Dalen, Monica & Ogden, Terje (2008). Spesialpedagogikk og spesialpedagogiske tiltak, I: Anne-Lise Rygvold & Terje Ogden (red.), Innføring i spesialpedagogikk. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-36118-8. Kap 11 Spesialpedagogikk og spesialpedagogiske tiltak. s 383 - 409
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2008). Internasjonale adopsjoner i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-27593-8. Kapittel 27. s 622 - 641
- Odenstad, Anna; Hjern, Anders; Lindblad, Frank; Rasmussen, Finn; Vinnerljung, Bo & Dalen, Monica (2008). Does age at adoption and geographic origin matter? A national cohort study of cognitive test performance in adult inter-country adoptees. Psychological Medicine. ISSN 0033-2917. 38(12), s 1803- 1814 . doi: 10.1017/S0033291708002766
- Tangen, Reidun; Dalen, Monica & Sætersdal, Barbro (2008). Foreldresamarbeid om opplæring av barn og unge med spesielle behov, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-27593-8. Kapittel 32. s 727 - 754
- Dalen, Monica (2007). Educational achievement among international adoptees. Anuario de Psicologia. ISSN 0066-5126. 38(2), s 199- 208
- Dalen, Monica (2007). Identitetsutveckling hos internationellt adopterade barn, I: Margareta Carlberg & Karin Jareno Nordin (red.), Internationellt adopterade i Sverige. Vad säger forskningen?. Socialstyrelsen, Stockholm, Sverige. Kapittel 5. s 108 - 120
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2007). Fokus på språk, lärande och skola, I: Margareta Carlberg & Karin Jareno Nordin (red.), Internationellt adopterade i Sverige. Vad säger forskningen?. Socialstyrelsen, Stockholm, Sverige. Kapittel 4. s 80 - 109
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2006). Educational Achievement in Adopted Children from China. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 9(4), s 45- 58
- Dalen, Monica (2005). Adoptivfamilien, I: Monica Kaasa (red.), Foreldreatlas - om barn fra 3 til 12 år. Kunnskapsforlaget. ISBN 82-573-1593-1. kap 7. s 94 - 111
- Dalen, Monica (2005). International adoptions in Scandinavia: Research focus and main results, In David Brodzinsky & Jesus Palacios (ed.), Psychological issues in adoption. Research and practice. Praeger. ISBN 0-275-97970-9. Chapter 10. s 211 - 231
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2004). Internasjonale adopsjoner i Norge, I: Spesialpedagogikk (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-23176-0. Kap. 29. s 593 - 611
- Dalen, Monica (2004). Den inkluderende skolens dilemmaer. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (Årg. 69, nr 5), s 13-15 : port.
- Dalen, Monica (2003). Forskning om internasjonale adopsjoner i Norge, I: Barn Verdens (red.), Verdens Barn, 50 år. Verdens Barn. kap 6. s 166 - 179
- Dalen, Monica (2002). Adoptivfamilien år 2000. Hvem er de, hvordan lever de og hvilke utfordringer står de ovefor?, I: Ingrid Söderlind (red.), Uppväxt, familijeformer och barns bästa. Institutet för Framtidsstudier, Stockholm. ISBN 91-89655-02-8. s 61 - 77
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2001). Internasjonale adopsjoner i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-02-19906-9. Kap 18.
- Dalen, Monica (2001). School Performances Among Internationally Adopted Children in Norway. Adoption Quarterly. ISSN 1092-6755. 5(2), s 39- 58
- Sætersdal, Barbro & Dalen, Monica (2000). Identity Formation in an Homogeneous Country, In Adoption and Fostering. British Agencies for Adoption and Fostering.
- Dalen, Monica (1999). Den inkluderende skole, I: En skole for alle. Det Danske Undervisningsministeriet.
- Dalen, Monica (1999). Hva vet vi - hva gjør vi? Forholdet mellom kunnskapssatus og praktisk utforming av tilbud for elever med behov for spesielt tilrettelagt opplæring. Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk. ISSN 0048-0509. (3/4), s 230- 240
- Dalen, Monica (2013). Spesialundervisning - Til elevens beste?. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205447066. 105 s.
- Dalen, Monica (2008). Intervju som metod. Gleerups Utbildning AB. ISBN 978-91-40-65247-8. 144 s.
- Dalen, Monica (2006). "Så langt det er mulig og faglig forsvarlig ..." Inkludering av elever med spesielle behov i grunnskolen. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-35299-2. 121 s.
- Dalen, Monica (2004). Intervju som forskningsmetode- en kvalitativ tilnærming. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00300-1. 136 s.
- Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Tangen, Reidun (red.) (1999). Mangfold og samspill : om minoriteter i familie og samfunn. Universitetsforlaget. ISBN 82-00-45129-1.
- Dalen, Monica (red.) (1999). Mangfold og samspill. Universitetsforlaget, Oslo.
- Dalen, Monica (2018). Internasjonale adopsjoner i Norge. Virkningsfull tidlig innsats for barn som trenger spesiell omsorg, kjærlighet og stimulering.. Kontekst. (2), s 20- 27
- Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2018). Utenlandsadopsjon - en vellykket intervensjon for barn i risiko.
- Gjertsen, Jostein; Dalen, Monica; Rygvold, Anne-Lise & Theie, Steinar (2018, 04. oktober). Om adopterte barn. [Radio]. Oslo.
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2016). Academic performance among adopted and non-adopted first graders: differences and similarities.
- Theie, Steinar & Dalen, Monica (2016). Do behaviour skills among adopted forst graders influence on school motivation, language skills and social relations?.
- Morken, Ivar & Dalen, Monica (2015). I spesialpedagogikkens grenseland. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (2), s 24- -29
- Morken, Ivar & Dalen, Monica (2014). Kan alle bli norske?. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 33- 37
- Dalen, Monica (2013). Utenlandsadopterte barns tidlige utvikling i sine nye familier. Rapport fra et longitudinelt forskningsprosjekt. Fulltekst i vitenarkiv.
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2012). General Development, Temperamental Characteristics and Behavioral Problems in Adopted Children from Non-Eastern Countries during the First Two Years in Their New Families in Norway.. European psychiatry. ISSN 0924-9338. 27
- Dalen, Monica & Theie, Steinar (2012). Motor development, temperamental characteristics, and behavior problems among international adopted children from Non-Eastern European countries during the first two years in their new families - results from a longitudinal study in Norway. Vis sammendrag
- Vonheim, Kristin & Dalen, Monica (2012). Assessing Quality of Social Interaction in Families with Internationally Adopted Children by Using Videotaped Structured Observations.
- Vonheim, Kristin & Dalen, Monica (2011). Characteristics of mother/child interactions in families with internationally adopted children at age 2.
- Dalen, Monica (2010). Cognitive Competance, Academic Achievement, and Educational Attainment among International Adoptees - Reserach Outcomes from the Nordic Countries.
- Dalen, Monica (2010). Social Competanec in Internationally Adopted Children.
- Dalen, Monica & Vonheim, Kristin (2010). Internationally Adopted Children's Social Development - A Longitudinal Study.
- Vonheim, Kristin & Dalen, Monica (2010). A PRESENTATION OF THE METHODOLOGY FOR THE VIDEOTAPED OBSERVATIONS OF SOCIAL INTERACTIONS IN ADOPTIVE FAMILIES.
- Dalen, Monica (2009). Cognitive competence and school performance among international adoptees.
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (ed.) (2009). International Adoption Conference International Adoptees - School performance, Educational Attainment and Social Adjustment.
- Hove, Harald; Bendiksen, Lena; Dalen, Monica; Raundalen, Magne & Skogrand, Elizabeth (2009). Adopsjon - til barnets beste En utredning om de mange ulike sidene ved adopsjon.
- Dalen, Monica (2007). Educational Achievemnt in International Adoptees from China.
- Dalen, Monica (2007). "I am who I am, not who I was or could have been". Perspectives on identityformation among International Adoptees".
- Dalen, Monica (2006). Adopsjonsforskning - en etisk utfordring. Forskningsetikk. ISSN 1502-6353. (6), s 06- 09
- Dalen, Monica (2006). Cognitive Development and Educational Achievement in International Adoptess.
- Dalen, Monica (2006). Forsker og medmenneske. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. (07), s 34- 35
- Dalen, Monica (2006). Nordisk forskning om internationale adopsjoner. Hvor går veien videre?.
- Dalen, Monica (2006). The Influence of Pre- and Post-adoption factors on Intelligence Test Performance in Interntaional Adult Adoptees.
- Dalen, Monica (2006). Adopterte barn i skolen.
- Dalen, Monica & Carli, Amalia Elsa Maria (2006). Adopsjonsfamilien.
- Dalen, Monica (2005). Fra integrasjon til inklusjon.
- Dalen, Monica (2005). Kunnskapsløftet og spesialpedagoggens ansvar i skolen.
- Dalen, Monica (2005). Vi hentet våre barn i Kina. Foreldres fortellinger om adopsjoner fra Kina til Norge og USA.
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2005). Adoption from China to Norway- Research Results and Perspectives.
- Dalen, Monica (2004). Barn adoptert fra Kina. Adopsjonsforum. ISSN 0802-7617. 29(5), s 16- 19
- Dalen, Monica (2004). Internasjonale adopsjoner i Skandinavia. Resultatene er ganske entydige.
- Dalen, Monica & Rygvold, Anne-Lise (2004). Adoptivbarn fra Kina - i familen og på skolen.
- Dalen, Monica (2003). Academic Performances among International adoptees in Scandinavia.
- Dalen, Monica (2003). Den inkluderende skole i et internasjonalt perspektiv.
- Dalen, Monica (2003). Inclusive education in Norway.
- Dalen, Monica (2003). Inkludering i et internasjonalt perspektiv.
- Dalen, Monica (2003). International Adoptions in Scandinavia.
- Wormnæs, Siri & Dalen, Monica (2003). The relationship between disability, gender and education in the Norwegian context, In EFA Global Monitoring Report 2003/4. UNESCO. ISBN 9231039148. Commissioned paper. Vis sammendrag
- Dalen, Monica (2002). Adoptivfamilien anno år 2000.
- Dalen, Monica (2002). Fagseminar om tilpasset opplæring og spesialundervisning for elever med særskilte behov.
- Dalen, Monica (2002). Internationally adopted children and young adults - language Development and School Competence.
- Dalen, Monica (2001). Civic education in Norway.
- Dalen, Monica (2001). Inkludering av elever med spesielle behov i Norge. Kunnskapsstatus på bakgrunn av forskning gjennomført i perioden 1950-2000.
- Dalen, Monica (2001). Intervention from The Norwegian Delgation.
- Dalen, Monica (2001). Utenlandsadopsjon i Norge - anno 2000.
- Dalen, Monica (2001, 21. juni). Utenlandsadopterte barn og unge i Norge. [Radio]. NRK : Schrødingers katt.
- Dalen, Monica (2000). Lessons learned from Long-term Follow-up of International Adoptees in Scandinavia.
- Dalen, Monica (2000). Need for future reseacrh on international adoptions.
- Dalen, Monica (2000). Utenlandsadopsjon i Norge. Situasjonen er hverken rosenrød eller svartmalt. Adopsjonsforum. ISSN 0802-7617. 25(3), s 16- 17
- Dalen, Monica (2000). Future needs for research on internatinal adoptions.
- Dalen, Monica (2000). Inkludering av elever med spesielle behov- kunnskapsstatus og utfordringer.
- Dalen, Monica (2000). Internationally Adopted Children's School Performances and Academic Skills. Chosen child. ISSN 1098-0911. (6)
- Dalen, Monica (2000). Utenlandsadoptert ungdom - skole og utdanning.
- Dalen, Monica (2000). Utenlandsadopterte barn og unge i Norge. Hvordan klarer de seg?. Adopsjonsforum. ISSN 0802-7617. (3), s 16- 17
- Dalen, Monica (2000). Utenlandsadopterte barn og unge i Norge. Identitet og etnisitet.
- Dalen, Monica (1999). Interaction in adoptive families. About similarity and belonging.
Publisert 16. aug. 2010 12:51
- Sist endret 6. mars 2020 10:43