Åste Marie Mjelve Hagen

Førsteamanuensis - Institutt for spesialpedagogikk
Bilde av Åste Marie Mjelve Hagen
English version of this page
Telefon +47 22857025
Rom 430
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 Oslo

Faglige interesser

  • Språk- og leseutvikling
  • Barnehagens betydning for barns språkutvikling
  • Strategisk lesing og leseforståelse
  • Betydningen av vokabular i språk- og leseutvikling
  • Pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning, pedagogiske tiltak og innovasjonsarbeid  

Utdanning

  • Ph.D. i pedagogisk psykologi, Universitetet i Oslo, 2012
  • Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning, Universitetet i Oslo, 2005
  • Bachelor i kultur- og samfunnsfag, Universitetet i Oslo, 2003

 

Emneord: Spesialpedagogikk, Pedagogikk, Leseforståelse og tekstbasert læring, Språk og leseforståelse, Språkutvikling, barnehage, Rådgivning

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Hagen, Åste Mjelve & JAKOBSEN, SIW ELLEN (2022). Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga. [Fagblad]. Vetuva.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+).
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle .
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge.
  • Bottegård Næss, Kari-Anne; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2022). Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge.
  • Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve & Melby-Lervåg, Monica (2022). Validity and effectiveness of screening assessments within the three-tier model: Protocol for a systematic review and meta-analysis.
  • Knoph, Rebecca; Hagen, Åste Mjelve; Zhang, Wenjie & Lawrence, Joshua (2021). A LURI Comparison: Listening comprehension for Norwegian and Chinese children.
  • Snow, Catherine E. & Hagen, Åste Marie Mjelve (2021). Hva vi kan lære fra praksis. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 241–249.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve & Rogde, Kristin (2021). Effekten av språkintervensjoner på tidlig leseforståelse. I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.), Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-65006-3. s. 81–96.
  • Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve & Engevik, Liv Inger [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Protocol: Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years . Cochrane Database of Systematic Reviews. ISSN 1469-493X. 2021:CD014890(9), s. 1–36. doi: 10.1002/14651858.CD014890. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hjetland, Hanne Næss; Hofslundsengen, Hilde Christine; Klem, Marianne; Karlsen, Jannicke; Hagen, Åste Mjelve & Engevik, Liv Inger [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills. Cochrane Database of Systematic Reviews. ISSN 1469-493X.
  • Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
  • Hagen, Åste Mjelve (2020). Språkarbeid i barnehagen for barn med svakere ordforråd.
  • JAKOBSEN, SIW ELLEN & Hagen, Åste Mjelve (2019). Barnehagen kan hjelpe barn som strevar med språk. [Fagblad]. Vetuva.
  • Knoph, Rebecca & Hagen, Åste Mjelve (2019). The LURI Assessment: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children.
  • Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace; Hagen, Åste Mjelve & Jaeggi, Susanne (2016). Polysemy and Semantic Precision: Semantic Measures Extracted from WordNet.
  • Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace & Hagen, Åste Mjelve (2016). What Are Important Academic Words For Reading?
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2015). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker? Dysleksivennlig skole. Dysleksi Norge. ISSN 978-82-90503-12-8.
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitationg students' individual and collective knowledge construction through microblogs.
  • Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason; Anmarkrud, Øistein; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2014). Does the Ability to Identify and Explain Better and Poorer Strategies in a Contrasting Case Intervention Predict Students' Source Evaluation Skills?
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2013). Facilitating students’ sense-making in modern history through a computer-supported note-sharing tool. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar (2012). Do argument tasks promote intertextual reading strategies? A study relating spontaneous note-taking, self-reported strategies, and multiple-text comprehension.
  • Bråten, Ivar; Hagen, Åste Marie Mjelve & Strømsø, Helge Ivar (2009). Measuring strategic processing when students read multiple texts.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Strømsø, Helge Ivar & Bråten, Ivar (2009). Epistemic beliefs and external strategy use when learning from multiple documents.
  • Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar & Hagen, Åste Marie Mjelve (2008). Lesing på web. Læsepædagogen. ISSN 0106-5092. 56(1), s. 14–19.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster. Universitetet i Oslo.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 26. juni 2013 17:51 - Sist endret 14. okt. 2019 10:12