Bente Eriksen Hagtvet

Professor Emeritus
Bilde av Bente Eriksen Hagtvet
English version of this page
Telefon +47 22858009
Mobiltelefon +47 41601990
Brukernavn
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

  • Språk og kommunikasjon
  • Lese- og skrivevansker
  • Språkutvikling i tale og skrift.

Undervisning

Undervisning og veiledning ved universiteter og høgskoler.

Bakgrunn

Dr. philos., cand. paed. med spesialisering i logopedi.

 

Publikasjoner

  • Hofslundsengen, Hilde; Gustafsson, Jan-Eric & Hagtvet, Bente Eriksen (2018). Contributions of the Home Literacy Environment and Underlying Language Skills to Preschool Invented Writing. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  s 1- 17 . doi: 10.1080/00313831.2017.1420686
  • Hofslundsengen, Hilde; Magnusson, Maria; Svensson, Ann-Katrin; Jusslin, Sofia; Mellgren, Elisabeth; Hagtvet, Bente Eriksen & Heilä-Ylikallio, Ria (2018). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society. Early Child Development and Care.  ISSN 0300-4430. . doi: 10.1080/03004430.2018.1477773
  • Hagtvet, Bente Eriksen (2017). The Nordic countries, In Natalia Kucirkova; Catherine E. Snow; Vibeke Grøver & Catherine McBride (ed.),  The Routledge International Handbook of Early Literacy Education. A Contemporary Guide to Literacy Teaching and Interventions in a Global Context..  Routledge.  ISBN 978-1-138-78788-9.  Chapter 8.  s 95 - 111

Se alle arbeider i Cristin

  • Hofslundsengen, Hilde; Hagtvet, Bente Eriksen & Lervåg, Arne (2018). Longitudinal effects of an invented writing intervention in preschool on fifth grade reading comprehension.
  • Hofslundsengen, Hilde; Magnusson, Maria; Svensson, Ann-Katrin; Jusslin, Sofia; Mellgren, Elisabeth; Hagtvet, Bente Eriksen & Heilä-Ylikallio, Ria (2018). The literacy environment of Preschool classrooms in Three Nordic countries: Challenges in a multilingual and digital society.
  • Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Hagtvet, Bente Eriksen (2017). Cognitive stimulation via inferential talk during book-sharing.
  • Hagtvet, Bente Eriksen (2017). Intensiv leseopplæring på skolens mellomtrinn: fra lesemotstand til lesing med optimisme..
  • Hagtvet, Bente Eriksen & Gustafsson, Jan-Eric (2017). Long-term effects on reading of an invented writing intervention program in Grade 1..
  • Hjetland, Hanne Næss; Lervåg, Arne; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Hagtvet, Bente Eriksen; Hulme, Charles & Melby-Lervåg, Monica (2017). Pathways to Reading Comprehension: A Longitudinal Study from 4 to 9 Years of Age.
  • Karlsen, Jannicke; Hjetland, Hanne Næss; Hagtvet, Bente Eriksen & Melby-Lervåg, Monica (2017). Concurrent and predictive validity of the Renfrew bus story test.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 23. aug. 2010 16:20 - Sist endret 3. aug. 2018 15:21