Gøril Moljord

Bilde av Gøril Moljord
English version of this page
Telefon +47-22845631
Rom 468
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Helga Engs hus 4.etg. Sem Sælands vei 7 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO
Andre tilknytninger Det utdanningsvitenskapelige fakultet (Student)

Faglige interesser

Utviklingshemming

  • Utfoldelse og selvbestemmelse
  • Curriculum og individuelle opplæringsplaner
  • Adaptive ferdigheter og ADL (activities of daily living)
  • Utfordrende atferd, tvang og makt: etikk og dilemmaer i omsorgsarbeid

Pedagogisk filosofi og etikk

  • Mål i utdanning
  • Normativitet
  • Grunnlagstenkning

 

Doktorgradsprosjekt

Mål med mening-lære for livet? En konseptuell analyse av mål for opplæring for elever med utviklingshemming i lys av forskningsdiskurs, styringsdokumenter og læreres refleksjoner

Prosjektets formål er å styrke kunnskapsgrunnlaget for normativ didaktisk refleksjon(læreplantekning) for elever med utviklingshemning. Forholdet mellom akademisk kunnskap og dagliglivets ferdigheter, i lys av inkludering som skolepolitisk målsetting står sentralt å undersøke. Kapabilitetstilnærmingen undersøkes som en mulig ramme for prosjektet.

Veiledere: professor Kari-Anne Bottegård Næss, ISP, professor Sven Nilsen, ISP og professor Solveig M. Reindal, NLA Høgskolen Bergen

 

Undervisning og veiledning

SPED4600 Master fordypning utviklingshemming

 

Foreleser over:

  • Nasjonalt og internasjonalt begrepsapparat og forståelsesmåter knyttet til utviklingshemming
  • ADL (activities of daily living)
  • Opplæring og habilitering- prinsipper for planarbeid (IOP og IP)
  • Selvbestemmelse-alternativer til makt og tvang

Veileder på case/PBL-undervisning og veileder på masteroppgaver

 

SNE4200 Education for learners with special needs

  • Intellectual disability- conceptualizations, learning characteristics and implications for special education practice

SPED4001 Spesialpedagogisk rådgivning, innovasjon og utredning med kartleggingskompetanse

  • veileder egentrening rådgivning

 

Verv:

2017- 2018 Medlem av instituttstyret ved ISP som representant for midlertidig vitenskapelig ansatte

 

Bakgrunn

Utdanning:

2014-  PhD- stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo

2008-2010 Mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning utviklingshemming, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.

2005- 2007 Emner i pedagogiske og spesialpedagogiske fag, etikk og religion, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet, Trondheim

2002-2005 Bachelorgrad i pedagogikk, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo

 

Arbeidserfaring:

  • Spesialpedagog i grunnskole, avdeling for elever med utviklingshemming og autisme
  • Miljøterapeut  ved barnebolig/habiliteringssentra for barn og ungdom med utviklingshemming og utfordrende atferd
  • Pedagog i grunnskole, avdeling for elever med multifunksjonshemming
  • Lærervikar i grunnskolen
  • Miljøarbeider på sommerleire for ungdom med funksjonshemming/utviklingshemming/sjeldne diagnoser

 

Emneord: Spesialpedagogikk, Utviklingshemning, Autonomi, Selvbestemmelse, Spesialundervisning, Individuelle opplæringsplaner (IOP), ADL (activities of daily living), Inkludering, Utfordrende atferd, Pedagogisk filosofi, Etikk, Curriculum

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Moljord, Gøril (2019). Mål med mening-lære for livet: Doktorgradsprosjekt om opplæring for elever med utviklingshemming. NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken.
  • Moljord, Gøril (2018). Paper presentation of ongoing study: A school for the Future- but not for all? A critical inquiry into aims for education for students with intellectual disability in Norwegian school policy documents and reports from 2014-2017. Vis sammendrag
  • Moljord, Gøril & Gitlesen, NFU, Jens Petter (2018, 02. mai). Skolens læreplantenkning for elever med utviklingshemming må styrkes!. [Internett].  spesialundervsining.nu. Vis sammendrag
  • Moljord, Gøril (2017). Debattinnlegg: Likeverdig og inkluderende opplæring for elever med utviklingshemming i Fremtidens skole?. Utdanningsnytt.no.
  • Moljord, Gøril (2017). Faglig presentasjon: Fra kartlegging til valg av mål i individuell opplæringsplan.
  • Moljord, Gøril (2017). Inclusive education and the mainstream dilemma. Shifting curricular focus for students with intellectual disabilities before and after the 1994 Salamanca declaration?.
  • Moljord, Gøril (2017). Poster presentation: Curriculum research for students with intellectual disabilites: a content analytic review. Vis sammendrag
  • Moljord, Gøril (2016). Faglig presentasjon: "A school for the future-but not for all? Discussing competence objectives meeting students with intellectual disabilities in a school for all"..
  • Moljord, Gøril (2016). Faglig presentasjon: Lære for livet? IOP i teori og praksis for elever med utviklingshemming..
  • Moljord, Gøril (2016). Spesialpedagoger i arbeidslivet - min overgang fra studier til arbeidsliv..

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. jan. 2014 00:00 - Sist endret 18. jan. 2019 09:35