Aktuelle saker - Side 11

Publisert 25. juni 2015 14:06

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Arbeidet må være anerkjent som et virksomt bidrag til fagfeltets forskningslitteratur.

Publisert 22. juni 2015 14:18

IPED prosjektet "Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in knowledge and communication practices" kom gjennom nåløyet i Forskningsrådets nye KULMEDIA  program, som ett av tre. Det var 19 søknader totalt.

Publisert 16. juni 2015 09:55

NOU 2015:8 "Fremtidens skole" ble overlevert 15. juni til statsråd Torbjørn Røe Isaksen av NoU-utvalgets leder, UV-professor Sten Ludvigsen.

Publisert 1. juni 2015 08:45

Hege Kaarstein er nyutdannet forsker og tilsatt på TIMSS-prosjektet.  I sin forskerutdanning tok hun utgangspunkt i en av de kvantitative storskalaundersøkelsene Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved ILS har hatt prosjektansvaret for: Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M).

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 6. mai 2015 16:43

Institutt for pedagogikk får med jevne mellomrom henvendelser fra internasjonale forskere som ønsker å tilbringe tid her. Fagmiljøer i forskningsfront kombinert med gode stipendordninger i hjemlandet kan ha gjort instituttet til et attraktivt besøksmål.

Publisert 30. apr. 2015 14:25

«UiO blant de 100 beste i verden på ni fagområder» er overskriften på dagens blogg fra rektor. Et av disse områdene er utdanningsvitenskap.

Publisert 27. apr. 2015 10:38

Professor emeritus Thorleif Lunds (ISP) artikkel Combining Qualitative and Quantitative Approaches: Some Arguments for Mixed Methods Research var fjorårets mest leste artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research.

Publisert 24. mars 2015 13:26

Førsteamanuensis Tone Dyrdal Solbrekke (IPED), har fått støtte fra Forskningsrådet til et internasjonalt prosjekt der hun og hennes kollegaer er både forskere og forskningsobjekt.

Publisert 17. mars 2015 10:12

I forbindelse med høstens semesterstart inviteres vitenskapelig ansatte ved fakultetet til å presentere forskningsprosjekter i «Grand prix-format».

Publisert 26. feb. 2015 09:32

Professor og instituttleder Ola Erstad ved IPED er utnevnt til nytt komitemedlem i Science Europe.

                                                                                          

Publisert 20. feb. 2015 13:19

Dokumentarfilmen "Folkeopplysning; Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" kaster et kritisk blikk på begrepet "folkeopplysning". Den kommer i forbindelse med Folkeuniversitetets 150 års jubileum.

Publisert 9. feb. 2015 09:51

- Karrieren din starter når du begynner å studere, sier studentblogger og masterstudent på IPED,  Ingrid Somdal-Åmodt Vinje. Hun er en av ildsjelene bak årets Karriereuke.

Publisert 19. jan. 2015 17:15

Ola Erstad tiltrådte 1. januar 2015 som instituttleder ved Institutt for pedagogikk. Med seg i ledergruppa har han Helge Strømsø og Tone Kvernbekk - henholdsvis ny forskningsleder og ny undervisningsleder.

Publisert 12. jan. 2015 11:07

Betenkelig forskningspraksis er en stor utfordring, mener  forskningsdekan Monica Melby-Lervåg.

Publisert 2. jan. 2015 09:55

Blant flere gode kandidater ble det til slutt professor Monika Nerland ved IPED som fikk fakultetets undervisningspris for 2014.

Publisert 29. des. 2014 10:15

Professor Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mottar fakultetets formidlingspris for 2014. Frost får prisen for sin årelange formidlingsaktivitet rettet mot praksisfeltet; mot skolepolitikere, skoleeiere, lærere, foreldre og hjelpeapparatet rundt skolen.

Publisert 16. des. 2014 13:10

Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.

Publisert 11. des. 2014 11:24

Forskergruppen Child, Language and Learning har nådd gjennom i den harde konkurransen om frie prosjektmidler (FRIPRO) fra Forskningsrådet.

Publisert 26. nov. 2014 10:25

Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.

Publisert 10. nov. 2014 10:29

Høsten 2015 vil fellesgraden International Masters on Education Policies for Global Development (GLOBED) starte med første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet, som nå er åpent for søkere.

Publisert 29. okt. 2014 09:21

Hele 87 prosent av UV-studentene som fullførte studiene mellom 2011 og 2013 er i jobb. Og de er fornøyd med jobben sin, viser Kandidatundersøkelsen 2014.

Publisert 14. okt. 2014 16:01

Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.