Aktuelle saker - Side 13

Publisert 28. okt. 2014 08:39

ILS har tre bidrag på årets faglig-pedagogisk dag

Publisert 24. okt. 2014 10:33

Landets fire Sentre for fremragende utdanning har nå fått sitt eget magasin i NOKUT-regi.

Publisert 23. okt. 2014 11:35

Open-access tidsskriftet Acta Didactica Norge lanserer temanummeret "Engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030".

Publisert 14. okt. 2014 16:01

Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 19. sep. 2014 09:41

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning søker skoler som ønsker status som universitetsskole i perioden 2015-2017.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 29. aug. 2014 15:13

Forelesningsserien inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014. Forelesningene er åpne for alle. Velkommen!

Publisert 26. aug. 2014 11:22

Fagmiljøet i Utdanningsledelse har fått tilslag på en Erasmus+ søknad under «Key Action 2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices».

Publisert 19. aug. 2014 13:08

Debattant, programleder og lærer Håvard Tjora får Jonasprisen 2014 for sitt engasjement for lærerrollens betydning i norsk skole.

 

Publisert 11. aug. 2014 14:58

Institutt for pedagogikk og Seksjon for forskning og formidlingsstøtte ved det Utdanningsvitenskapelig fakultet, jobber sammen om å utvikle en webportal om syn-, hørsel- og kombinerte sansetap for hele Øst Afrika regionen.

Publisert 11. aug. 2014 10:49

Professor Charles Hulme, kreeres til æresdoktor ved UiO i forbindelse med universitetets årsfest 2. september.

Publisert 5. aug. 2014 11:37

Tirsdag 19. august deler Institutt for spesialpedagogikk ut årets Jonaspris. Juryleder, professor Monica Dalen, ønsker alle velkommen til prisoverrekkelse, konsert  og twist i foajeen.

Publisert 4. aug. 2014 08:04
Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 2. juni 2014 18:28

CONTACT prosjektet er i sluttfasen. Nå samles trådene.

Publisert 2. juni 2014 13:24

Gledelig. Vi leverer prosjektsøknader av god kvalitet, konkluderer Per Hetland, forskningsleder ved Institutt for pedagogikk, etter at flere av IPED- søknadene fikk tilslag.

Publisert 28. mai 2014 08:53

Prosjektene ledes av professor Monica Melby-Lervåg og førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss.

Publisert 20. mai 2014 09:22

Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.

Publisert 16. mai 2014 10:20

For å håndtere de spenningene og problemene som kan oppstå, er det viktigere å stille "de gode spørsmålene" enn å lete etter "de rette oppskriftene", sier førsteamanuensis Marit Aas.

Publisert 16. mai 2014 08:00

Alt fra lærere til tannteknikere blir i løpet av studiet vurdert om de er «skikket» til å jobbe med mennesker. Spesialpedagogstudentene holdes utenfor ordningen mot deres vilje.

Publisert 8. mai 2014 08:35

Denne boka gir forskningsbasert kunnskap om matematikktalenter og viser hva skolen konkret kan gjøre for talentenes utvikling.

Publisert 7. mai 2014 12:49

Det 5. kullet med Teach First kandidater er klare for å innta Osloskolen.

Publisert 30. apr. 2014 11:21

Hvis du skal forstå tenåringen din bedre, er det nødvendig at du ser verden fra den unges synsvinkel, mener professor Stein Erik Ulvund, som er bokaktuell med «Forstå tenåringen din».