Aktuelle saker - Side 18

Publisert 13. feb. 2012 11:04

Professor emeritus Edvard Befring ved Institutt for spesialepedagogikk har gitt ut en revidert utgave av sin bok ”Skolen for barnas beste”.

Publisert 20. des. 2011 12:21

Post doc Therese Hopfenbeck interesserer seg for sammenhengen mellom lærers bruk av vurdering i klasserommet og elevers selvregulering. Våren 2012 har hun permisjon fra ILS for å jobbe som University Lecturer in Educational Assessment ved Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA).

Publisert 8. des. 2011 10:22

I forskningsprosjektet Science Created by You (SCY) samarbeider forskere og utviklere ved InterMedia med europeiske kollegaer og skoler om å utvikle digitale verktøy for læring av naturfag. Samtidig undersøker de hvordan og hva elever lærer når de tar verktøyene i bruk.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Palmyre Pierroux er med og bryter stillheten i norske museer. Hun forsker på hvordan aktiviteter, samtaler og samarbeid kan skape meningsfulle møter med kunst og kulturarv.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Ulike læringsarenaer er preget av ulike regler, praksiser og forståelser av hva kunnskap er. Dette er det viktig at vi forstår når vi skal utforske hvordan elever kan lære på tvers av ulike læringssituasjoner.

Publisert 17. nov. 2011 14:44

Nå foreligger tall som viser at studiepoengsproduksjonen øker på innføringsemnene UTVIT1100 og UTVIT1500. Studentene er meget fornøyde med både arbeidskrav og seminarer. Dette bunner i et langsiktig utviklingsarbeid og en god fagstruktur for seminartilbudet under overskriften: Faglig introduksjon,- fordypning og -integrasjon.

Publisert 18. okt. 2011 11:09

Prorektor Inga Bostad åpnet konferansen med et innlegg som vil bli husket av mange. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen omtalte i sitt innlegg instituttet som et fagmiljø med nærhet til praksisfeltet og et hjerte som banker for de svake i samfunnet.

Publisert 1. sep. 2011 23:25

Professor Anne Edwards, instituttleder ved Department of Education, Oxford University, er utnevnt til Æresdoktor ved UiO i jubileumsåret 2011.

Publisert 31. aug. 2011 15:06

Et av skolens viktigste samfunnsmandat er å bidra til at demokratiet opprettholdes og videreutvikles. I en ny bok introduseres det teoretiske grunnlaget for demokratisk medborgerskap som pedagogisk begrep og pedagogisk praksis.

 

Publisert 18. mai 2011 07:16

Universitetslektor Britt Oda Fosses forskningsinteresse er knyttet til lærerstudenters læring