Pedagogikkstudentene gjør det bra på arbeidsmarkedet. Tendensen har vært der i flere år, og den ser ut til å holde seg.
Aktuelle saker - Side 19
Etter flere tiår med utrettelig og stillfarende innsats for å sikre barn god og utviklende omsorg - på tvers av landegrenser.
Hun er opprinnelig fra Island og skrev avhandlingen sin om digitale skiller i Sør Afrika. I sitt arbeid er Guðmundsdóttir opptatt av å skape sammenheng mellom lærerutdanningen på campus og skolene der studentene har sin praksis, og å styrke samarbeid -både nasjonalt og internasjonalt.
Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:
a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom
b) typisk utvikling
I flere tiår har Groruddalen blitt fremstilt som et sted med mange utfordringer, og siden 2006 har Groruddalsatsingen hatt som ett av sine hovedmål å bedre oppvekstvilkårene for barn og unge.
Doktorgradsstudent Klára Záleská har hatt Erasmus-opphold ved Institutt for pedagogikk. – Alle bør benytte seg av muligheten til å dra ut!
Skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr og teaterregissør Kjersti Horn tildeles Jonas-prisen for sin medvirkning til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn.
Siden medio mai har IPED vært vertskap for studenter i grafisk design fra University of Tennessee - Knoxville. Mål: Å i samarbeid med egne studenter fra "Kommunikasjon, design og lærings"- masteren, utarbeide forslag til hvordan det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal nå ut til nye brukergrupper.
Ved Institutt for pedagogikk utvikles det ny kunnskap om skole og undervisning på alle nivåer.
Hvorfor skal du reise på utveksling til Berkeley? Eline Braatens reisebrev fra halvåret i California er full av lovord.
Vi trenger flere deltakere til forskningsstudie om lesing på internett hos ungdom.
Har du en 10.-klassing uten dysleksi, eller kjenner du noen foreldre du kan tipse?
Jan Grue er nyansatt professor innenfor fagfeltet kvalitativ metode.
– Alle forskere trenger nysgjerrighet og stahet, sier Grue med et smil.
Hun flyttet til Norge med en doktorgrad fra University of California, Berkeley i bagasjen, og har jobbet ved Universitetet i Oslo siden 1984. Etter flere år som leder av Naturfagsenteret er Doris Jorde nå tilbake som professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Forskergruppen DSL+ ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet var med på å markere Verdensdagen for Down syndrom gjennom deltagelse i samfunnsmagasinet Ekko på NRK P2.
Kjenner du et barn med Down syndrom som er førsteklassing til høsten? Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ønsker å komme i kontakt med samtlige aktuelle familier for å undersøke om en nyutviklet app kan øke barnas evne til å uttrykke seg muntlig og delta i fellesundervisning.
Joke Dewilde er opptatt av å engasjere ungdom som medforskere. I postdoktorens prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning finnes både SMS-dikt og Bollywood-filmer.
Reidun Tangens artikkel som ble publisert i Scandinavian Journal of Educational Research i 2013 er valgt ut til å inngå tre-bindsverket “Research Ethics in Practice”.
Forskningsprosjektet “Supporting shy students: A national study of teaching practices” fikk midler fra Norges forskningsråd - Forsknings og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT) rett før jul.
Har du barn mellom 7-12 år som har norsk som førstespråk?
Den nye forskningslederen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ønsker å bidra til både spiss og bredde gjennom å fremme forskningsprosjekter og samarbeid. Naturfag-didaktikeren Erik Knain er også opptatt av at skolen skal gi elever kunnskap om framtidens miljøutfordringer.
Har du barn på 10. trinn som har norsk som førstespråk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om lesing på internett hos elever på 10. trinn:
a) Med dysleksi, men uten tilleggsvansker
b) Uten dysleksi
Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:
a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom
b) typisk utvikling
Institutt for spesialpedagogikk har innført administrative team.
Denne høsten tiltrer Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal som førsteamanuenser i engelsk fagdidaktikk ved ILS. Gjennom prosjektet «LISA Extended» skal de begge blant annet arbeide med videomateriale fra engelsktimene ved ungdomsskoler i og utenfor Oslo.
Samtavla | Talkwall er et digitalt læringsverktøy utviklet av forskere ved Institutt for pedagogikk og EngageLab. Den digital tavla er månedens verktøy på Online Educa.