Aktuelle saker - Side 9

Publisert 31. aug. 2017 14:30

Jan-Eric Gustafsson mottar den høytidelige tittelen æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet for 2017.

I forelesningen sin snakket han om skolegang og kognitive ferdigheter.

Publisert 22. aug. 2017 16:32

Grunnleggerne av Pøbelprosjektet, Eddi Eidsvåg og Arne Husjord, tildeles Jonas-prisen for sitt arbeid med å skape et romsligere og mer tolerant samfunn. Prisen deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Konfereansier og forskere på podiet med pokaler.
Publisert 16. aug. 2017 15:43

Hva har Jackson five og 3D-printere med forskning og utdanning å gjøre? Å formidle eget fag og forskning på kun fire minutter var utfordringen åtte forskere fra Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV) fikk under UV-dagen på Helga Engs hus.

Publisert 13. juni 2017 15:39

Malene C. W. Fjeller har fått seg jobb i Finansdepartementet som HR-rådgiver. – Studiet og praksisoppholdet hadde nok større betydning for min vei videre enn jeg hadde trodd, sier Fjeller. Nå tar 29-åringen selv i mot nye praksisstudenter fra Universitetet i Oslo.

Publisert 7. juni 2017 15:12

–  Selv om svaret på spørsmålet om vi kan leve uten kategorier er nei, simpelthen fordi kunnskap må systematiseres for å forstås, må vi aldri slutte å spørre - "hva gir medisinske merkelapper oss og hva tar de i fra oss ?", sa professor Dan Goodley fra Sheffield University, som gjesteforeleste på Institutt for spesialpedagogikk.

 

Publisert 1. juni 2017 08:53

Markeringsseminaret for Anne-Lise Rygvold viste bredden og kompleksiteten i det logopediske fagfeltet. Fellesnevneren ble desto tydeligere: tidlig innsats nytter.

Merethe Frøyland og Doris Jorde jublar over gode søkjartal. Biletet er teke under avslutninga for Jorde ved Naturfagsenteret i 2015. Foto: Yngve Vogt, Apollon/UiO.
Publisert 15. mai 2017 08:39

Vidareutdanningstilbodet «Naturfagdidaktikk for lærarutdannarar» er det fyrste i sitt slag i Noreg. 34 søkjarar på fyrste forsøk reknar instituttet som ein suksess.

Publisert 18. apr. 2017 17:31

Praksisperioder er for mange en kjærkommen del av studiet. Man blir noen arbeidslivserfaringer rikere, og så får man satt den teoretiske verdenen litt mer i system.

Førsteamanuensis Gerard Doetjes. Foto: Sandra R. Nielsen/ ILS.
Publisert 21. mars 2017 09:04

Spansk, fransk eller tysk -hvorfor velger elevene fag som de gjør? Det er blant temaene som opptar Gerard Doetjes. Forskeren er opprinnelig fra Nederland og mener språk er et uendelig komplisert fenomen, som stadig fascinerer ham.