UV lanserer podkasten «Læring»

Vi lærer hele livet. Hva er vel mer naturlig for Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV), enn å kalle sin nye podkast for nettopp – «Læring»?

Tre mennesker foran en bygning på UiO

Elise Koppang Frøjd, Frida Thuen og Magnus Heie står bak produksjonen av UVs podkast «Læring». Foto: UiO/Shane Colvin.

Ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet har vi omfattende forskning innen pedagogikk, spesialpedagogikk og fagdidaktikk. Innen alle områdene er det en rekke spesialiserte kunnskapområder der ulike metoder tas i bruk. I podkasten møtes forskere og andre gjester med viktige erfaringer for å snakke om forskning på det sentrale temaet læring. 

Vi er mange som har tanker om læring – enten som tidligere skoleelev, fordi vi har barn i skole eller barnehage, eller kanskje vi har – eller kjenner – et barn med spesielle behov. Eller fordi vi jobber i det vi gjerne kaller «praksisfeltet», som vil si den jobben vi får etter endt utdanning ved UV.

 –  Vi ser at podkast kan være en god måte å nå folk med nyttig og viktig kunnskap på, sier Sten Ludvigsen, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Portrett av Sten Ludvigsen
Dekan Sten Ludvigsen. Foto: UiO/Shane Colvin.

Ludvigsen forteller at fakultetet og svært mange av de ansatte opplever stor etterspørsel etter forskningsresultater. Elise Koppang Frøjd, som er kommunikasjonsrådgiver ved fakultet og prosjektleder for podkasten, utdyper:

 –  Vi håper å nå flere – og kanskje andre målgrupper – enn det vi gjør med forskningsartiklene våre og annen formidlingsaktivitet.

Utdanningsforskning til folket

Podkasten skal ikke erstatte annen formidling, presiserer Frøjd, og forteller at de ønsker å nå ulike målgrupper som foreldre, lærere, skoleledere og skoleeiere, det som ofte kalles praksisfeltet.

 –  Med «Læring» håper vi å nå pedagoger i arbeidslivet, enten de er lærere, spesialpedagoger eller på annen måte jobber med læring, i tillegg til foreldre og andre nysgjerrige og engasjerte, sier Frøjd.

Cecilie Weyergang er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, og har vært gjest i podkasten. Hun understreker hvor viktig det er for dem som driver med utdanningsforskning å nå nettopp disse målgruppene.

– For oss som driver med utdanningsforskning er elever, foreldre og lærere kjempeviktige målgrupper i forskningsformidlingen, sier Weyergang. Hun forteller at da hun var med i podkasten, ble hun utfordret til å forklare, begrunne og reflektere over de forskningsaktivitetene hun deltar i, og til å beskrive hvordan de kan påvirke elever og lærere i klasserommet.

Læring med «Læring»

Gjengen som står bak produksjonsarbeidet med «Læring» er nevnte Elise Frøjd, forskningsformidler Magnus Heie (Institutt for lærerutdanning og skoleforskning) og Frida Thuen (prosjektleder ved FIKS). Selve arbeidet med å etablere podkasten har vært både gøy og lærerikt i seg selv, forteller de.

 –  Det er et stort hopp fra å høre på podkast til å lage en selv! Vi i podkastgruppa har alle lært mye på kort tid, både om hvordan lage en podkast og om forskningen på fakultetet, sier Frida Thuen, som har vært produsent for de fire første episodene av podkasten.

– Podkast-formatet gir muligheten til å la forskere møte gjester fra utdanningsfeltet til samtale på en uformell og ofte lærerik måte for alle parter, utdyper Heie, som har gjort research til de to første episodene av Læring.

Frøjd oppsummerer at det har vært en bratt læringskurve i dette pilotprosjektet, og synes det har vært flott å møte så mye velvilje og engasjement fra de vitenskapelige, og alle som jobber med kommunikasjon på UVs enheter.

–  Dette er teamarbeid på sitt beste, sier Frøjd.

Ludvigsen synes arbeidet med podkast er veldig spennende, og fremhever til slutt at den skaper noen unike muligheter for å formidle forskning og å snakke om kunnskap sammen med lærere, foreldre, skoleledere og andre som arbeider med utdanning. I slike møter øker sannsynligheten for at kunnskap blir relevant for mange og kan virke i praksis.

Lytt og lær

Tre episoder er allerede klare, og den fjerde er snart i spilleren. Hør «Matematikk for alle», «Hvordan bruke resultatene fra nasjonale prøver?» og Elever med dysleksi, og deres møte med skolen på de fleste steder du finner podkaster, for eksempel Spotify, Apple Podcasts – eller på uv.uio.no.

Les også

Emneord: podkast, Forskningsformidling, utdanningsvitenskap
Publisert 3. sep. 2020 12:25 - Sist endra 3. sep. 2020 12:25