Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut inntil 4 stipender på 25.000 kr for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
I år deler fakultetet ut priser i tre kategorier: formidling, undervisning og nykommeren bærekraft. Felles for prisvinnerne er en kreativ tilnærming til å skape engasjement for faget sitt.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut inntil 4 stipender på 25.000 kr for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
Under Forskningskommunikasjonsdagene i november delte Forskning.no ut fire medlemspriser. Den gjeveste, Årets beste artikkel, fikk Fredrik Solli Wandem for saken «Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser». – I høyeste grad fortjent!
“Thank you for an excellent professional development week. Well thought-out content and planning, with diversity and relevance for researchers at all stages.”
– Engasjementet til de nye studentene våre har vært fantastisk, sier faddersjef Julie Ekeberg. Fadderuken er snart over og det har vært hektiske, men ufattelig gøyale dager for både nye studenter og faddere.
Forskerne Johan Braeken og Nani Teig ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk tildelt to prosjekter innen Forskningsrådets tematiske utlysning på området utdanning og kompetanse.
Vinnerne av årets undervisningspris og formidlingspris ved UV-fakultetet er brennende opptatt av dialog og samskaping i møtet med studenter og verden utenfor akademia.
Positive lærere, variert og dagsaktuell undervisning og økt læringsutbytte, men liten grad av koordinering og fragmentert forskning. Slik står det til med digitaliseringen i norsk skole.
Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.
Uken gir deg nyttige verktøy og grunnleggende kunnskap i kjerneområder som datahåndtering, digitale verktøy, formidling, prosjektledelse og mye mer. Meld deg på kurs i dag!
Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene.
NY ÆRESDOKTOR: Anne Wallach heitte ho, kvinna som endra livet til professor Pamela Grossman. – Ho forstod på eit djupt plan korleis det var å vere ungdom, ho såg oss, seier forskaren, som har som mål at alle barn skal få erfare slike kloke og myndige lærarar.
Mandag denne uken tok vi imot ca. 600 nye studenter til grunnutdanningene på UV. Solen skinte, og plassen utenfor Helga Engs hus var full av glade og smånervøse ansikter – klare for studiestart og livet som student på UiO!
Søkningen til Lektorutdanningen ved UV-fakultetet øker i 2022. – En bekreftelse på at studentene setter pris på den høye faglige kvaliteten i studiene våre, sier dekan Rita Hvistendahl.
– Behovet for realfagskompetanse i samfunnet vårt har aldri vært større, sier professor Doris Jorde som blir nestleder for Agders og landets nye forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk.
Professor Øystein Gilje ved FIKS, Senter for forsking, innovasjon og kompetanseutvikling i skulen, er vinnar av Formidlingsprisen 2021, medan stipendiat Terje Ulv Throndsen ved Institutt for spesialpedagogikk fekk Undervisingsprisen 2021. Dekan Rita Hvistendahl var full av lovord.
– Alle barn bør automatisk få tildelt plass i en barnehage slik at foreldrene slipper å søke. Og den bør være gratis, sier forsker Henrik Daae Zachrisson. Ordfører Marianne Borgen i Oslo kommune er enig.
Disse to spørsmålene har forskere ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet i Oslo, Høgskulen i Volda og Kunnskapssenter for utdanning i Stavanger fått nøyaktig ett år på seg til å svare på.
– Vi vil gjerne ta en rolle og et ansvar for en grønn og inkluderende omstilling på vårt område, det utdanningsvitenskapelige, sier dekan Rita Hvistendahl.
Samfunnet skriker etter bærekraftige praksiser i digital undervisning og pedagogisk utvikling som er systematiske og forskningsbaserte, fremhever ny visedekan for innovasjon og digitalisering.
I formiddag opnar kunnskapsminister Guri Melby Senter for spesialpedagogikk og inkludering på UiO.
Astrid Marie Jorde Sandsør og Nora E.H Mathé, begge forskere ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, er nylig valgt inn som medlemmer av Akademiet for yngre forskere. Vi gratulerer!
– Vi måtte faktisk seie nei til fleire, fortel koordinator Joachim Pacheco-Lie. Heile 150 ville bli fadder ved UV-fakultetet i år, dobbelt så mange som i 2019 og ein all time high.
I juni offentliggjøres søknadsresultater for mange av årets store utlysninger hos Forskningsrådet. Etter mye arbeid fra forskere og administrativ forskerstøtte med søknadene, kan tre prosjektledere ved UV-fakultetet glede seg over gode nyheter. Her er prosjektene som får midler i denne omgangen.