Fakultet - Side 4

NB! Konferansen er fullført. Video-opptak, slides, og svar på spørsmål er lagt ut under.
DSL+ ved Institutt for spesialpedagogikk arrangerer en dagskonferanse om vokabulartiltak som virker i barnehage og skole. Arrangementet er digitalt og foregår i Zoom.

Psykologisk Institutt og Institutt for spesialpedagogikk ønsker velkommen til et åpent seminar om stamming i anledning disputasen til logoped Hilda Sønsterud. Vi har gleden å invitere til et fagseminar med opponentene og et avsluttende innlegg av doktoranden.

The research group Compros at the Department of Special Needs Education is hosting an open lecture with Professor Patricia A. Ganea, University of Toronto, Canada. The topic of the lecture is: The development of the counterfactual imagination.

Master Tamar Kalandadze ved Institutt for spesialpedagogikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Making Sense of the Word and the World: Figurative Language Comprehension in Individuals with Autism Spectrum Disorder.

Master Veerle Garrels ved Institutt for spesialpedagogikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Promoting self-determination for adolescents with mild intellectual disability. Validation of a self-determination measure and evaluation of an educational intervention.

I forbindelse med tilsetting av førstelektor/universitetslektor holdes åpen prøveforelesning. Prøveforelesningen vil foregå på norsk.

Forskergruppen mangfold og inkludering i spesialpedagogisk perspektiv (MISP) har høsten 2019 startet med åpne temamøter om spesialpedagogisk kompetanse. Vi ønsker alle velkommen til vårt andre temamøte onsdag 20. november.

The research group ComPros at the Department of Special Needs Education is hosting a lunch seminar on Developmental Language Disorder (DLD), its terminology, diagnostic criteria as well as the links between language, emotion processing and DLD.

Doktorgradskandidat Oleg Zacharovs prosjekt har arbeidstittelen: "Investigating executive functioning in preschool children with Autism Spectrum Disorder"

Institutt for spesialpedagogikk ønsker velkommen til et åpent seminar om språkvansker. På seminaret vil den anerkjente professoren Courteney Norbury, University College London og Institutt for spesialpedagogikk forelese. I tillegg vil det bli kortere innledninger fra forskere ved ISP, RBup, Statped, Folkehelseinstituttet og NIFU.

Institutt for spesialpedagogikk ønsker velkommen til et åpent seminar og nettverksmøte for foreldre, pedagoger, klinikere, forskere og studenter.

EQOP PI Henrik Daae Zachrisson spends the academic year of 2019-2020 as visiting Fulbright Professor at Boston College to launch the EQOP project. Together with EQOP investigator, Professor Eric Dearing of Boston College and University of Oslo, he is organizing a colloquium series at the Lynch School of Education and Human Development.

Doktorgradskandidat Laoura Ziakas prosjekt har arbeidstittelen: "Interference and cognitive control dynamics in the course of serial naming tasks"

Årets Helga Eng-foreleser er professor Patricia Alexander fra Department of Human Development and Quantitative Methodology ved College of Education, University of Maryland, USA.

Doktorgradskandidat Vigdis Reisæters prosjekt har arbeidstittelen: "Dei utfordrande relasjonane". Prosjektet handler om hvordan makten fungerer i relasjonene mellom voksne med utviklingshemming som bor for seg selv, deres foreldre og tjenesteyterne.

Doktorgradskandidat Sangwon Yoons prosjekt har arbeidstittelen: "'A Systematic Review Evaluating Psychometric Properties of Parent/ Caregiver report Instruments on Child Maltreatment"

Forskergruppen Mangfold og inkludering i et spesialpedagogisk perspektiv (MISP) studerer inkluderingsprosesser, læring og livskvalitet på ulike arenaer for barn, ungdom og voksne med særskilte behov. Velkommen til møte og diskusjon om spesialpedagogisk kompetansebehov i skolen relatert til hva forskning viser om kvalitet på spesialundervisningen.

The research group LiNCon at the Department of Special Needs Education is hosting an open lecture with Professor R. Malatesha Joshi, Texas A&M University. The topic of the lecture is: Componential Model of Reading: Research and educational implications.

Institutt for spesialpedagogikk ønsker alle interesserte hjertelig velkommen til utdelingen av Jonasprisen 2019.

Doktorgradskandidat Stine Solbergs prosjekt har arbeidstittelen: "Supporting Shy Students - School Leaders in Action".

Professor Jan Grue presenterer sin nye bok på seminar: Illness and Disability in Literary and Cultural Texts

Postdoktor Sara Sellevold Orning holder foredrag på seminar: Illness and Disability in Literary and Cultural Texts

I forbindelse med tilsetting av førsteamanuensis innenfor kvalitativ forskning holdes åpen prøveforelesning. Prøveforelesningen vil foregå på et nordisk språk og engelsk.

I forbindelse med tilsetting av førsteamanuensis innenfor kvalitativ forskning holdes åpen prøveforelesning. Prøveforelesningen vil foregå på et nordisk språk og engelsk.

The research group ComPros at the Department of Special Needs Education is hosting an open mini-seminar on Children’s trust in testimony and first-hand exploration. In the seminar the researchers will address how children seem to trust other’s claims about the world, and how children might develop an ability to test those claims if given the opportunity to do so.