Flere doktorgradsavhandlinger er tildelt H.M.Kongens gullmedalje ved UV-fakultetet.
Instituttene blir annet hvert år invitert til å innstille en meget god doktoravhandling, fullført av en doktorand som var 35 år eller yngre ved innlevert arbeid.
På bakgrunn av disse innspillene gir fakultetet en anbefaling om hvem som bør tildeles årets H.M. Kongens gullmedalje.
- Reglement for H.M.Kongens gullmedalje
- UV-fakultetets retningslinjer for nominering og innstilling
- Se også oversikt ved UiO
Oversikt over tildelinger av H.M. Kongens gullmedalje siden etableringen i 1996
År | Navn | Tittel på avhandling |
---|---|---|
2021 | Rachelle Esterhazy | Productive feedback practices in higher education. Investigating social and epistemic relations in two undergraduate courses. |
2019 | Hanne Næss Hjetland | Predicting and improving reading comprehension. A quantitative multimethod approach. |
2017 | Ellen Irén Brinchmann | Betydningen av ordkunnskap for utvikling av leseforståelse. |
2015 | Leila Eve Ferguson | Making sense of multiple texts: An investigation into epistemic beliefs and multiple-text comprehension when students read about controversial science topics. |
2013 | Maria Vetleseter Bøe | What's in it for me? Norwegian students' choices of post-compulsory science in an expectancy-value perspective. |
2011 | Edna Legesse Wakene | Children in Institutional care and the Experience of Mediated Learning. A single-case experiment study implementing a preventive intervention program . |
2009 | Veslemøy Rydland | Expressing own voice in peer interaction. A longitudinal study of second-language learners in preschool and first grade. |
2005 | Monika B. Nerland | Instrumentalundervisning som kulturell praksis. En diskursorientert studie av hovedinstrumentundervisning i høyere musikkutdanning. |
2001 | Erik Knain | |
1999 | Siw Graabæk Nielsen | |
1997 | Tone Kvernbekk |