Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) lyser ut såkornmidler for å fremme samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene.
Aktuelle saker
Prosjektet Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA) får som et av to prosjekter ved UiO penger til utvikling av studentaktive vurderingsformer.
Opptaks-appen VIVA skal med nye midlar bli betre integrert med læringsplattforma Canvas. Målet er å gjere det enklare for studentar å knyte kunnskap og erfaringar fra praksis til læringsprosessane på campus
Et nytt prosjekt skal se nærmere på erfaringer fra undervisning i koronaens tid. – Det vil gi oss viktig informasjon når vi forbereder lærerstudentene til pedagogisk og faglig bruk av teknologi i undervisningen, sier forsker.
– Som emneansvarlig blir jeg overlykkelig av å tenke på at studentene hører på podden mens de går på butikken, sier Marte Blikstad-Balas. To podkast-serier er nå lansert ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Lektorstudentene på Mi Lenga-prosjektet tar utgangspunkt i egne erfaringer når de skal undersøke ulike aspekter ved flerspråklige elevers skolehverdag
Seks masterstudenter og veileder fra ILS reiste til København for å lære mer om flerspråklighet i skolen og opplevde konferansen som en faglig vitamininnsprøytning.
Tidsskriftet Acta Didactica Norge (ADNO) skal utgi et temanummer om lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus.
STIL-prosjektet presenterer resultatene av arbeidet som er gjennomført for å fremme studentaktive (studieintensive) arbeidsformer i grunnskolelærerutdanningene.
Fredag 26.10 inviterte UiO og ProTed til feiring av våre 18 nye universitetsskoler. Med kake, diplom, hilsener fra Kunnskapsdepartementet og deling av beste praksis ble skolene og samarbeidet feiret.
Universitetsskolesamarbeidet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og 18 skoler i Oslo og Akershus. Prosjektet har som mål å videreutvikle lærerutdanningen, skape gode modeller for lærerstudentenes praksis og øke forsknings- og utviklingsarbeid i skolene.
Prosjektet "Læringslyst og læringsbehov" tar utgangspunkt i at studentene ønsker å bli lærere, og gode lærere.
ProTed, Senter for fremragende utdanning, lyser på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet ut prosjektmidler innenfor følgende innsatsområde: Eksempler på studieintensive arbeidsformer ved implementering av femårige grunnskolelærerutdanninger (STIL).
ProTed gleder seg over tildeling av fem nye år som senter for fremragende utdanning (SFU).