Aktuelle saker

Publisert 19. mars 2024 15:35

Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken.

Publisert 14. feb. 2024 12:19

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert 5. feb. 2024 10:19

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

Publisert 1. feb. 2024 09:50

Ser du etter deltidsjobb ved siden av studiene våren 2024? Studerer du pedagogikk, spesialpedagogikk eller psykologi, ønsker du erfaring med å samle inn data til forskning, og er du glad i å jobbe med barn? Da kan du være en av de vi ser etter.

Publisert 21. des. 2023 19:04

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.

Publisert 28. nov. 2023 21:41

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Publisert 26. okt. 2023 12:59

Forskning på små barns utvikling og læring har til nå ikke inkludert samiskspråklige barn. Det skal forskere ved fem norske universiteter gjøre noe med. Nå inviterer de alle samiskspråklige barn født i 2019 og 2020 til å delta i et stort forskningsprosjekt. — Forskningen i SpedAims Hjertespråk kan være med å styrke samiskspråklige barns pedagogiske tilbud, sier Lisbeth Eira, direktør i Avdeling for oppvekst og opplæring i Sametinget.

Publisert 30. mai 2023 09:22

Forskning på små barns utvikling og læring har til nå ikke inkludert samiskspråklige barn. Det skal forskere ved fem norske universiteter gjøre noe med. — Det er stor mangel på forskning innen samiske spørsmål, sier Lisbeth Eira, direktør i Avdeling for oppvekst og opplæring i Sametinget.

Publisert 8. mai 2023 11:27

Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle?

Publisert 3. apr. 2023 11:13

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert 9. mars 2023 10:02

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett til spesialundervisning etter opplæringsloven. Men hva gjør du når barnet ditt blir hengende etter i undervisningen og bekymringen din ikke blir tatt på alvor? Eller når skolen fatter et vedtak, men ikke gir spesialundervisning? Hvem kan du klage til, og hvordan går du frem for å klage?