Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Bildet kan inneholde: person, smil, ansikt, erme, lykkelig.

Forsker Oddny Judith Solheim (t.v.) og seksjonsleder i Oppvekst skole, Julie Ek Holst-Jæger, er gjester i første episode av podkasten «Det virker!».

Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims

Hør episoden nå:

 

 

Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Slik ble det dessverre ikke. I første episode av Det virker! får vi høre Rita fortelle om sønnen Daniel og deres opplevelser i i overgangen til skolen. 

— Vi så ganske raskt en endring i Daniel. Det glimtet han hadde i øyet da han begynte på skolen ble gradvis borte. Han hadde ofte vondt i hodet eller magen da han kom hjem fra skolen, og han kunne begynne å gråte når leksene skulle gjøres. Vi visste at lese- og skrivevansker var utbredt i familien, så vi tok ganske raskt kontakt med læreren hans.

Men læreren delte ikke bekymringen deres, så foreldrene bestemte seg derfor for å ta direkte kontakt med PPT i kommunen. Etter en sakkyndig vurdering, fikk Daniel tilbud om logopedtimer. Tre år senere, etter mye strev på skolebenken, fikk han diagnosen dysleksi.

Bildet kan inneholde: smil, leppe, nakke, kroppssmykker, erme.
Rita Lie forteller om sønnen Daniel og deres opplevelser i overgangen fra barnehage til skole. Foto: Dysleksi Norge.

Dårlig samvittighet

I dag er Daniel 22 år gammel, og på tross av årevis med mangelfull spesialundervisning, mobbing og sosiale vanskeligheter, har han ifølge moren klart seg bra.

— Det har vært en lang og kronglete vei dit han er i dag, og det er mye vi som foreldre skulle ønske hadde blitt gjort annerledes, både i barnehagen og på skolen. Vi har også hatt mye dårlig samvittighet for at vi ikke var bedre advokater for Daniel.

En typisk historie?

Julie Ek Holst-Jæger jobber i Oppvekst skole i Bærum, der hun blant annet har ansvar for PP-tjenesten. Hun kjenner seg igjen i det Rita forteller.

— I vårt arbeid i PP-tjenesten ser vi dessverre altfor ofte slike tilfeller, men vi jobber veldig aktivt for å forhindre at dette forekommer.

Hvordan sikre en god overgang?

I første episode av podkasten «Det virker!» diskuterer vi hvordan overgangen fra barnehage til skole kan gjøres best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte, alt sett i lys av Daniels opplevelser med barnehagen, skolen og PP-tjenesten.

Gjester i denne episoden: Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger og Julie Ek Holst-Jæger, seksjonsleder i Oppvekst skole i Bærum kommune.

Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Lydopptak: Joakim Magnus Taraldsen, Seksjon for nettdrift ved USIT, Universitetet i Oslo.

Illustrasjon som viser bøker, blyant og forstørrelsesglass.
Lytt til "Det virker!" her:

Bildet kan inneholde: font, rektangel, elektrisk blå, symbol, sirkel.

 

 

 

 

 

 

 

Emneord: Spesialpedagogikk, Lesevansker, skolestart, dysleksi, Forskning, spedaims Av Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Publisert 1. aug. 2022 11:00 - Sist endret 4. aug. 2022 09:27