Kluge, A. // Hva tenker vi på når vi tenker digitalt?

Book chapter. Digitalisering, kompetanse og læring. 2020

Image may contain: World, Product, Azure, Font, Poster.

Engen, Bård Ketil. Digitalisering, Kompetanse Og Læring. 1. utgave. ed., Gyldendal, 2020.

About the book (only in Norwegian)

Diskusjonene om digitale teknologier i undervisning og læring dreier seg i stor grad om helt konkrete utfordringer.

 

For eksempel om hva som er fordelene ved bruk av digitale teknologier vurdert opp mot etablerte pedagogiske praksiser. Kompetanse, motivasjon og holdninger hos lærere omtales oftest som det største hindret for bruk av digitale teknologier i undervisning og læringsarbeid. Men er det slik?

Ikke overraskende strever utdanningssektoren med å utvikle overordnede strategier så vel som med å utnytte digitale teknologier i undervisningen. I denne boken er nettopp

bruk av teknologi i utdanning tema. Forfatterne viser at dette er mer komplisert enn å handle om teknologien i seg selv eller de individuelle barrierene for å bruke den. Digitale teknologier i undervisning og læring handler like mye om sosiale relasjoner, kulturer, utdanningspolitikk og økonomi, altså den sosiale praksis bruken inngår i.

 

Published July 15, 2020 1:44 PM - Last modified Sep. 10, 2021 9:08 AM