-
Lahn, Leif Christian
(2023).
Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen.
-
Stenholm, Britha; Berntsen, Svanhild Kristine; Lahn, Leif Christian & Nore, Hæge
(2023).
How does the use of ePortfolios in vocational education and training challenge vocational didactics?
-
Nore, Hæge; Lahn, Leif Christian; Berntsen, Svanhild Kristine & Stenholm, Britha
(2022).
HELDAL Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring.
-
Nore, Hæge; Brevik, Birger; Lahn, Leif Christian & Berntsen, Svanhild Kristine
(2022).
E-portfolio didactics for vocational education and training. A Norwegian case (HELDAL) in action .
-
Lahn, Leif Christian; Brevik, Birger & Nore, Hæge
(2022).
E-portfolios as drivers for innovation in vocational education and training .
-
Johannesen, Hedvig Skonhoft & Lahn, Leif Christian
(2021).
Decentralized Competence Development in Norwegian VET: Empowering Vocational teachers and Training Instructors through Tripartite Partnership or Bureaucratization?
-
Nore, Hæge; Lahn, Leif Christian; Brevik, Birger & Berntsen, Svanhild Kristine
(2021).
ePortfolier i nordisk yrkesutdanning – hvordan brukes de og hvordan kan de forbedres? .
-
Lahn, Leif Christian & Brevik, Birger
(2020).
HELDAL prosjektsamarbeid med Elektro og datateknologi .
-
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2019).
Transformations in(to) vocational identity among Norwegian VET students and apprentices learning in school and at work.
-
-
Johannesen, Hedvig; Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge & Bakken, Roger
(2018).
Vocational cultures and identities as expressed by Norwegian VET Students and Apprentices. Undergoing large scale assessment of vocational competency in the MECVET project .
-
Kubberød, Elin; Pettersen, Inger Beate; Erikson, Truls & Lahn, Leif Christian
(2018).
Progresjon og kvalitet i høyere entreprenørskapsutdanning.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
41(1),
p. 5–9.
doi:
10.18261/issn.1893-8981-2018-01-01.
-
Lahn, Leif Christian & Nore, Hæge
(2017).
ePortfolios systems in Norwegian vocational education and training (VET); an exploratory study.
-
Nore, Hæge; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate & Lahn, Leif Christian
(2017).
Assessment of written assignments in VET. How do students and apprentices write their vocational competence?
Show summary
Measuring Vocational Competence Development (MECVET),
-
Nore, Hæge; Johannesen, Hedvig; Lahn, Leif Christian & Bakken, Roger
(2017).
Quality Improvement in VET Through Large Scale Assessment of Vocational Competence.
-
Nore, Hæge; Johannesen, Hedvig & Lahn, Leif Christian
(2016).
Vocational Competencies of Apprentices in new Boundary Institutions.
-
Nore, Hæge; Johannesen, Hedvig; Lahn, Leif Christian & Bakken, Roger
(2016).
Skriftlig testing og vurdering av yrkeskompetanse – ønskelig for hva og hvem?
-
Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2015).
Resultatkvalitet uttrykt gjennom fag- og svenneprøver.
In Høst, Håkon (Eds.),
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
ISSN 978-82-327-0105-6.
p. 145–171.
-
Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge & Bakken, Roger
(2015).
International large scale studies of competence in VET. Issues of comparability in test construction.
-
Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2015).
Trade and Journeyman's examinations - for whom and for what?
-
Deichman-Sørensen, Trine; Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge; Heinemann, Lars & Bakken, Roger
(2014).
Comparatvie Research on Competence Development and Occupational Commitment.
-
Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge; Bakken, Roger & Deichman-Sørensen, Trine
(2014).
Occupational validation as design framework for competence assessment in vocational education and training (VET).
-
Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2014).
Innhold og vurdering i bedriftsopplæringen.
In Høst, Håkon (Eds.),
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift. Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen.
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
ISSN 978-82-327-0000-4.
p. 85–100.
-
Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2014).
Training Offices as innovators in VET?
-
Nore, Hæge; Lahn, Leif Christian; Bakken, Roger & Deichman-Sørensen, Trine
(2014).
Translating international test-tasks and surveys for measuring occupational Identity and vocational competence.
-
Nore, Hæge; Lahn, Leif Christian; Deichman-Sørensen, Trine & Bakken, Roger
(2013).
Resultater av MECVET-utprøving på Vg2 helsearbeiderfaget.
-
Nore, Hæge & Lahn, Leif Christian
(2013).
Templates for tailoring VET. The impact of local variations on vocational competence and identity.
-
Lahn, Leif Christian; Deichman-Sørensen, Trine; Bakken, Roger & Nore, Hæge
(2012).
MECVET (Measuring Competence Development in Vocational Education and Training) - bakgrunn og prosess.
-
-
Lahn, Leif Christian; Deichman-Sørensen, Trine & Nore, Hæge
(2012).
Occupational validation as design framework for competence assessment in VET: An exploratory study.
-
Nore, Hæge; Deichman-Sørensen, Trine & Lahn, Leif Christian
(2011).
Måling av kompetanse innen fag- og yrkesopplæring. Et kunnskapsgrunnlag.
-
Lahn, Leif Christian & Mørch, Anders Irving
(2011).
A framework for educational design-based research in working life.
-
Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge & Deichman-Sørensen, Trine
(2011).
Competence assessment and learning in VET.
-
Klette, Kirsti & Lahn, Leif Christian
(2011).
Teachers’ professional learning. Examining ”communities of practice".
-
Lahn, Leif Christian
(2010).
Comments and questions on digitalization of work.
-
Lahn, Leif Christian & Mørch, Anders I.
(2010).
Towards a metatheory of designing learning environments in working life.
-
Lahn, Leif Christian
(2009).
Good professional work in accounting, engineering, nursing and teaching. From practice based to standardized quality assessment.
-
Lahn, Leif Christian
(2009).
International research on competencies in the field of vocational and occupational eduation and training.
-
Lahn, Leif Christian
(2009).
The quality of research design in educational science.
-
Lahn, Leif Christian & Mørch, Anders Irving
(2009).
A case study of blended learning in a Nordic insurance company: Three issues for e-learning.
-
Lahn, Leif Christian & Agerup, Kristi
(2008).
Learning trajectories. A case of organizational learning and knowledge in project management.
-
Lahn, Leif Christian
(2008).
Distributed knowledge practices among novice accountants, engineers, nurses and teachers. An exploratory study.
-
Lahn, Leif Christian
(2008).
Artefacts and object mediation in professional learning. An exploration into the use of knowledge sources among novice accountants, engineers, nurses and teachers.
-
-
Lahn, Leif Christian
(2007).
Learning trajectories in the construction of professional expertise and identity.
-
Lahn, Leif Christian & Mørch, Anders Irving
(2006).
Developing learning portals in working life. Experiences with participative design in industrial firms and the service sector.
-
Lahn, Leif Christian
(2006).
Professional learning as epistemic trajectories.
-
Lahn, Leif Christian
(2006).
Professional learning as epistemic trajectories. Reports from 138 creative days in nursing, teaching, accounting and engineering.
-
Åsand, Hege-René Hansen & Lahn, Leif Christian
(2005).
Super Users Dual Role as End-User Developers and Knowledge Activators.
-
Lahn, Leif Christian
(2004).
Closing the conference and opening a field.
-
Lahn, Leif Christian
(2004).
Presentation to Kaleidoscope SIG Technology enhanced learning at work: CMC Work and learning.
-
Lahn, Leif Christian & Jensen, Karen
(2004).
Professional learning as objectual practice.
-
Lahn, Leif Christian
(2003).
Developing on-line learning in the work-place.
-
Lahn, Leif Christian & Jensen, Karen
(2003).
Professional learning and knowledge culture. The case of nursing.
-
Lahn, Leif Christian
(2003).
Developmental transfer � a look from the outside.
-
Lahn, Leif Christian
(2003).
Tales of e-learning at work. Evaluating the development of web-based learning environments in Norwegian industrial companies.
-
Lahn, Leif Christian & Ludvigsen, Sten
(2003).
Vertical and horizontal development: Learning, work and technology as networked activities.
-
Lahn, Leif Christian
(2003).
Competence development in late career: A European perspective.
Show summary
There is a gap between the political and public interest in issues of late career and the contributions from HRD-research. In this article a review is made of the literature on cognitive ageing and learning abilities in an occupational context. Multidimensional and non-linear perspectives are increasingly replacing models of late career as a period of declining expertise. Data from a EU research project “Working life changes and the training of older workers” (WORKTOW) supports such a redefinition. It also challenges some of the optimistic scenarios for late career that are held out by the literature on “boundaryless careers”. A socio-cultural framework that is more sensitive to the institutional and cultural diversity of a European age-aware HRD is asked for.
-
Lahn, Leif Christian
(2002).
Competence and learning in late career. Symposium ¿The European perspective of HRD¿. ECER Lisbon, September, 10-14, 2002.
-
Lahn, Leif Christian
(2002).
Boundary crossing zones in working life ¿ between developmental transfer and fashionable imitation. Symposium ¿Developmental transfer ¿ novel solutions to transfer problems¿. 5th ISCRAT Congress, Amsterda,18.-22. June 2002.
-
Lahn, Leif Christian
(2001).
Developmental research in working life. Mediating the mediated discourse between theory and practice.
-
Lahn, Leif Christian
(2001).
Developing web-based learning environments in smaller companies. An exploration into cases of complex boundary-crossing.
-
Blom, Jenny; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Christian; Milch, Vibeke & Hesjevoll, Ingeborg Storesund
(2023).
En studie av digitale virkemidler i føreropplæringen.
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 978-82-480-2025-7.
Show summary
Hensikten med studien har vært å kartlegge digitale virke-midler som er aktuelle å bruke i føreropplæringen, som for eksempel kjøresimulator, blikksporing, interaktive tavler og dataspill, og erfaringer, inkludert muligheter og begrens-ninger knyttet til disse teknologiene. Vi har fokusert på kunnskap og ferdigheter som kan læres med digitale virke-midler og de sammenhengene det passer å bruke dem i. Basert på litteraturstudier og intervjuer indikerer vår studie at digitale virkemidler kan forbedre undervisningen og ha en positiv innvirkning på grunnleggende trafikk¬ferdigheter, når teknologien brukes på riktig måte. Digitale virkemidler kan bidra til å styrke teoretisk kunnskap, kjøreferdigheter og gjenkjenning av potensielt farlige situasjoner. Det er imid-lertid få studier som vurderer i hvilken grad læring fra digitale virkemidler er overførbar til atferd på veg, og det er usikkert om læringseffekter vedvarer over tid. De fleste informantene var positive til at mørkekjøring og mengde-trening kan læres bort i kjøresimulator og supplere konven-sjonell undervisning. Flere av de intervjuede var bekymret for at simulatoropplæring kan føre til overdreven tro på egne ferdigheter, som kan utgjøre en risiko i trafikken. Det ble også uttrykt bekymring for at digital undervisning erstat-ter konvensjonell undervisning, fordi det kan begrense lærernes innflytelse på elevenes holdninger.
-
Blom, Jenny; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Christian; Milch, Vibeke & Hesjevoll, Ingeborg Storesund
(2023).
Trafikklærerens rolle ved økt grad av digital teknologi i føreropplæringen .
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 978-82-480-1412-6.
Show summary
Målene med studien har vært å kartlegge trafikk-lærer¬ens rolle ved økt bruk av digital teknologi i fører¬opplær¬ingen, for eksempel når deler av opplæringen kan gjennomføres i kjøresimulator, og undersøke hvordan man kan skape det beste samspillet mellom trafikk¬lærer, elev og teknologi. Vår studie, basert på gjennom¬gang av forskningslitteratur og intervjuer, viser at trafikklærens rolle er viktig ved bruk av digital teknologi i føreropplæringen, for å tilrettelegge, tilpasse og forklare undervisningen for eleven. Trafikklærerens bidrag til samspill skjer gjennom forståelse for teknolo¬gien og evne til å skape en helhetlig forståelse for elevens situasjon, og å legge til rette for refleksjon. De fleste vi intervjuet mente at læringsutbytte er betinget av elevens og lærerens innstilling til, og erfaring med, teknologien.
-
-
-
Elvebakk, Beate; Nævestad, Tor-Olav; Lahn, Leif Chr.; Langeland, Per Andreas & Sundfør, Hanne Beate
(2016).
Obligatorisk etterutdanning for yrkessjåfører.
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 978-82-480-1257-3.
Show summary
Prosjektet har sett på hvordan den obligatoriske etterutdanningen for yrkessjåfører blir gjennomført ved lærestedene. Etterutdanningen er på mange måter vellykket, men det er fremdeles store grupper blant elevene som både rapporterer negative forventninger og dårlig utbytte. Det å ha fulgt kurs innen persontransport og opplevelsen av et velorganisert kurs, er i stor grad forbundet med opplevd læringsutbytte og atferdsendringer. På bakgrunn av dette foreslår vi følgende fokus:
• Se nærmere på forskjeller mellom bransjer når det gjelder utbytte av kurs
• Studer forskjeller mellom interne og eksterne kurs
• Konkretiser kartlegging av læringsutbytte
• Fokus på selvstendig næringsdrivende
• Se på forhold internt i bedrifter
• Tiltak rettet mot instruktører/undervisere
• Sats mer på konkrete temaer
• Studer utbytte for fremmedspråklige sjåfører
• Gjennomgå muligheter for andregangs kurs
-
Askildsen, Thorkel C; Bjørnskau, Torkel; Elvebakk, Beate; Skollerud, Kåre H. & Lahn, Leif Christian
(2011).
Foreslåtte prosjekter for evaluering av etterutdanning for yrkessjåfører.
TØI.
ISSN 0808-1190.
-
Elvebakk, Beate; Askildsen, Thorkel; Bjørnskau, Torkel; Skollerud, Kåre H.; Aarhaug, Jørgen & Lahn, Leif Christian
(2011).
Prosjekter for evaluering av etterutdanning for
yrkessjåfører.
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 0808-1190.
2011(1181).
-
Lahn, Leif Christian; Wiik, Ragnhild & Johnsen, Hans Chr. Garmann
(2009).
Et kunnskapsgrunnlag for evaluerende læring i VRI.
Norges forskningsråd.
-
Jensen, Karen; Lahn, Leif Christian; Nerland, Monika ; Smeby, Jens-Christian; Klette, Kirsti & Fugeli, Pål
[Show all 10 contributors for this article]
(2008).
Profesjonslæring i endring. Sluttrapport til NFRs KUL program.
NFR.
-
Tikkanen, Tarja; Lahn, Leif Christian; Whitnall, A.; Ward, P. & Lyng, K.
(2002).
Working life changes and training of older workers.
VOX Forskning.