Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Bildet kan inneholde: person, panne, hår, hud, frisyre.

I tredje episode av "Det virker!" snakker vi om hvordan vi, som samfunn, kan lindre og forebygge de negative konsekvensene av sosial ulikhet og fattigdom for barn i Norge. Gjester i studio: Henrik Daae Zachrisson, psykolog og professor ved Institutt for spesialpedagogikk (UiO), og Ingvild Stjernen Tisløv, universitetslektor ved Psykologisk institutt (UiO).

Hør episoden nå:

Apple Podcasts  /  Spotify  /  Google Podcasts  /   Stitcher

De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det i 2020 var 115.000 barn i Norge som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt. Det er en tredobling siden 2003.

I denne episoden av «Det virker!» snakker vi om hvordan vi, som samfunn, kan lindre og forebygge de negative konsekvensene av sosial ulikhet og fattigdom for barn i Norge.

Gjester i studio:

Bildet kan inneholde: panne, smil, skjegg, kjole skjorte, kjeve.

Henrik Daae Zachrisson, psykolog og professor ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.

Portrettbilde av voksen kvinne som smiler og ser i kameraet,

Ingvild Stjernen Tisløv, universitetslektor ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo med lang erfaring fra statlig barnevern.

Innslag:

Linn Skrede Sandberg, virksomhetsleder i Kirkens bymsisjon ved Stovner frivillighetssentral.

Programleder og produsent:

Fredrik Solli Wandem, Kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Illustrasjon som viser bøker, blyant og forstørrelsesglass.
Lytt til "Det virker!" her:

Bildet kan inneholde: font, rektangel, elektrisk blå, symbol, sirkel.

Apple Podcasts logo

Emneord: Podkast, fattigdom, inkludering, Sosial ulikhet, Forskningsformidling, det virker, Spesialpedagogikk Av Fredrik Solli Wandem
Publisert 20. okt. 2022 09:32 - Sist endret 22. mai 2023 13:05