Karsten Korbøl

Image of Karsten Korbøl
Norwegian version of this page
Phone +47 22844864
Username
Visiting address Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postal address Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Academic interests

Write a few words here about your academic interests.

Courses taught

  • <Link to programme of study/course>
  • <Link to programme of study/course>
  • ...

Background

Brief presentation of previous work experience and education

Awards

  • <Name and link to prize 1, if any>
  • <Name and link to prize 1, if any>
  • ...

Appointments

  • <Title and (if applicable) link 1>
  • <Title and (if applicable) link 2>
  • ...

Positions held

  • <Name and link to position 1, if any>
  • <Name and link to position 2, if any>
  • ...

Partners

 

Publications

View all works in Cristin

  • Eriksen, Harald; Korbøl, Karsten & Roaldset, Hege (2023). Student motivation in history: associations between formative assessment, historical consciousness and ‘doing history’.
  • Korbøl, Karsten (2023). Introduksjon til læreplaner, Introduksjon til fagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215066066. p. 36–53. Full text in Research Archive
  • Korbøl, Karsten (2023). KI i historie – pest eller fest?
  • Korbøl, Karsten (2023). KI i skolen – pest eller fest?
  • Korbøl, Karsten (2023). Webinar om kunstig intelligens og vurdering. [Internet]. https://vimeo.com/875888850.
  • Korbøl, Karsten (2023). Er det mulig å overliste en chatbot? Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 35(2), p. 10–14.
  • Korbøl, Karsten & Roaldset, Hege (2023). Student Motivation and Formative Assessment in History Education in Norway.
  • Korbøl, Karsten (2022). Historie kan brukes til å møte og løse framtidige samfunnsutfordringer. Naturfag. ISSN 1504-4564. p. 52–55.
  • Korbøl, Karsten (2021). Historisk empati er ikke sympati med Hitler. Historikeren. ISSN 1891-6600. p. 10–15.
  • Korbøl, Karsten (2021). Hvordan forstå dybdelæring i samfunnsfag?
  • Korbøl, Karsten (2021). Om tenkningen bak den nye læreplanen i historie.
  • Korbøl, Karsten (2021). Hva er nytt, hva er gammelt i historiefaget i LK20?
  • Korbøl, Karsten (2021). Tverrfaglig tema – Tverrfaglig arbeid.
  • Korbøl, Karsten (2021). Kilder og kildegransking i samfunnsfag. In Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Ed.), Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031019. p. 113–137.
  • Korbøl, Karsten (2020). Hva kan være utfordrende for elever?
  • Korbøl, Karsten (2020). Hva kan elevene skrive om?
  • Korbøl, Karsten (2020). Hva er "Min familie i historien"?
  • Korbøl, Karsten (2020). Folkehelse og livsmestring i historie.
  • Korbøl, Karsten (2020). Historie i fagfornyelsen – veier til undervisning.
  • Korbøl, Karsten (2020). Bærekraft og historie.
  • Korbøl, Karsten (2020). Historie i fagfornyelsen og museet.
  • Korbøl, Karsten (2020). Historie, bærekraft og ny læreplan.
  • Korbøl, Karsten (2019). Fortida som skaper av identitet.
  • Korbøl, Karsten (2019). Folkehelse og livsmestring som et tverrfaglig tema .
  • Korbøl, Karsten (2019). Vil ikkje ha ei hugsefag. [Newspaper]. Dag og tid.
  • Korbøl, Karsten (2019). Fornorskingen utelates fra læreplanen. [Newspaper]. Ságat.
  • Korbøl, Karsten (2019). Hva er nytt i hitorie? Introduklsjon til ny læreplan i historie. [Internet]. https://www.udir.no.
  • Korbøl, Karsten (2019). Min familie i historien - begrunnelser, tilnærminger og hva elevene sier.
  • Korbøl, Karsten (2019). "Dybdelæring er ikke for mine elever".
  • Korbøl, Karsten (2019). Hvordan undervise om bærekraft i historie?
  • Korbøl, Karsten (2019). Historiefaget i fagfornyelsen - konturene for historiefaget i fagfornyelsen og arbeidet med de nye læreplanene.
  • Hagen, Thomas Vidnes Hansen; Korbøl, Karsten & Landsem, Lena Ingilæ (2019). Styrk historie i skolen! Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Korbøl, Karsten (2019). Arbeidet med fagfornyinga i historiefaget - strategiar og val.
  • Biseth, Heidi; Lenz, Claudia; Leming, Tove; Huang, Lihong; Anker, Trine & Erdal, Silje Førland [Show all 31 contributors for this article] (2019). La elevene bli rustet til å møte de store samfunnsutfordringene, Jan Tore Sanner! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Korbøl, Karsten (2019). Historiefaget, fagfornyelse og vurdering.
  • Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin [Show all 14 contributors for this article] (2018). Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Korbøl, Karsten (2018). Læreplanmakere i skvis. [Newspaper]. Klassekampen.
  • Korbøl, Karsten (2018). Svenskane gjer motsett av oss. [Newspaper]. Dag og tid.
  • Korbøl, Karsten (2018). Nye læreplaner i VGS og GS.
  • Korbøl, Karsten (2018). Utkast til ny læreplan i historie.
  • Korbøl, Karsten (2018). Historiekonkurransen og nye læreplaner.
  • Korbøl, Karsten (2018). Holocaust og nye læreplaner. Hva skjer i fagfornyelsen?
  • Korbøl, Karsten (2018). Kjerneelementer i historie og fagfornyelsen (del 1), Å arbeide med historiekonkurransen (del 2).
  • Korbøl, Karsten (2018). Min familie i historien - arrangørens begrunnelser og erfaringer. Har konkurransen eksistensgrunnlag etter fagfornyelsen?
  • Korbøl, Karsten (2018). Hvor går historiefaget? Kjerneelementer i historie.
  • Korbøl, Karsten & Meadow, Kirsten (2017). Med familiehistorie i dybden. Historikeren. ISSN 1891-6600. p. 26–29.
  • Korbøl, Karsten (2017). Kjerneelementer i historie - Hvor går historiefaget?
  • Korbøl, Karsten (2017). Kjerneelementer i historie.
  • Korbøl, Karsten (2017). Hva vil vi med historie?
  • Korbøl, Karsten (2017). Brinken 31 - om sosiale forskjeller på Kampen.
  • Korbøl, Karsten (2017). Hvor går historiefaget?
  • Korbøl, Karsten (2016). Historieundervisning og kilder.
  • Korbøl, Karsten (2016). Fagskriving i historie via premierte elevtekster.
  • Korbøl, Karsten (2016). "Min familie i historien" – en historiefaglige og historiedidaktisk perspektiver.
  • Korbøl, Karsten (2016). Historiekonkurransen "Min familie i historien" og historieundervisning.
  • Korbøl, Karsten & Skram, Harald Frode (2016). Gode lærebøker er viktig, men ikke nok. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. doi: 10.18261/issn.1504-3053-2016-04-10.
  • Korbøl, Karsten (2001). Innføringen av euro og betydningen for europeisk identitet. [Radio]. NRK P2 Søndagsavisen.
  • Korbøl, Karsten (2001). Alexander Dubcek. [Radio]. NRK P2 Sånn er livet.
  • Korbøl, Karsten (1999). František Palacký “nasjones far” og ideolog. Tsjekkisk nasjonal historieskrivning. Nordisk Østforum. ISSN 0801-7220.
  • Korbøl, Karsten (1995). To nasjoner eller en. Tsjekkoslovakisk identitet i mellomkrigstiden. Nordisk Østforum. ISSN 0801-7220.
  • Korbøl, Karsten & Blakkisrud, Helge (2000). From 'Velvet Revolution to European Integration. Central European Developments and Prospects. NUPI. ISSN 8270021547.

View all works in Cristin

Published Aug. 6, 2014 9:09 AM - Last modified Feb. 20, 2016 12:18 PM