Jarl Kleppe Kristensen

Stipendiat

Faglige interesser

Jeg forsker på digital språklæring. Prosjektet mitt har utgangspunkt i appen Kaptein Morf. Appen bruker morfologi som et springbrett til ordlæring. Morfemer er språkets minste meningsbærende byggesteiner og kan bidra til robust og varig læring.

I avhandlingen undersøker jeg hva barna lærer (hva er morfologisk kunnskap?), hvordan de jobber med appen (forekomst av gjentatte gale svar) og hvilken sammenheng responsmønster har med læringsutbytte. Se prosjektsiden for mer informasjon.

Metodologiske interesser

  • Måling av språkferdigheter
  • Prosessdata
  • Observasjon av atferd og affekt i læringssituasjoner
  • Konfirmatorisk faktoranalyse (CFA)
  • Strukturelle likningsmodeller (SEM)
  • Generaliserte lineære modeller
  • Flernivåmodeller
  • Veiledet maskinlæring

Tidligere undervisning

  • MAE4101 - Measurement Models
  • MAE4011 - Principles of Measurement
  • MAE4051 - Selected Topics in Educational Measurement

Kurskoordinator

  • MAE4050 - Current Topics and Debates in Assessment and Evaluation

Verv

  • Phd-representant i Programrådet for forskerutdanningen (PFU) ved det utdanningsvitenskapelige fakultet (2022 - )
  • Medlem av eksterne komité for periodisk evaluering av phd-programmet ved Samfunnsvitenskapelig Fakultet (2022)
  • Ansattrepresentant i CEMO-styret (2020 - 2021)
Emneord: morfologi, Ordforråd, app, process data, Structural equation modeling, Multilevel analysis

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas & Snow, Catherine [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children.
  • Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Kristensen, Jarl Kleppe & Næss, Kari-Anne Bottegaard [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Kaptein Morf: A digital morphology-based vocabulary intervention for primary school children.
  • Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Smith, Liz; Kristensen, Jarl Kleppe; Høibo, Ingrid Holmboe & Mjøberg, Anne Grethe [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2017). Lærerveiledning DSL+ del 2. 7Letras.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. sep. 2017 17:08 - Sist endret 30. jan. 2024 15:52

Prosjekter