Høsten 2018 vil en utvidet gjennomføring av de nasjonale prøvene bli gjennomført. I denne utvidelsen har et utvalg skoler i Norge blitt invitert til å delta med elever på 6. og 7. trinn. Ved å bruke oppgaver fra prøvene for 5. og 8 trinn i samme prøvesett får vi muligheten til å koble sammen skalaene, og dermed se på elevers progresjon over tid.
I utprøvingen vil det bli brukt tre typer prøver: Årets prøver i regning for 5. og 8. trinn, samt en lenke-prøve bestående av de vanskeligste oppgavene i 5. trinn prøven og de letteste oppgavene i 8. trinn prøven. For at koblingen skal bli så nøyaktig som mulig bruker vi to prøver i både 6. og 7. trinn. Både 5. trinn prøven og lenke-prøven blir gjennomført av hvert sitt utvalg 6. trinns elever, og 8. trinn prøven og lenke-prøven blir gjennomført av hvert sitt utvalg 7. trinns elever. Med dette designet vil vi være i stand til å estimere progresjon fra 5. til 6. trinn, fra 6. til 7. trinn og fra 7. til 8. trinn. Samtidig gir designet oss muligheten til å kontrollere i hvor stor grad det er riktig å koble sammen skalaene til 5. og 8. trinns prøvene.
Ved å bruke resultater fra TIMSS sin gjennomføring i 2015 har vi en grei indikasjon på hvor mye ferdighetsnivået til norske elever i gjennomsnitt utvikler seg over tid. Basert på denne utviklingen har vi laget en lenke-prøve tilpasset ferdighetsnivået til 6. og 7. trinn som vist over. Vi har lagt spesielt vekt på at oppgavene som ble hentet fra 8. trinns prøven ikke skulle være for vanskelige, og heller ikke føles vanskelige. Dette er gjort for at test-situasjonen skal bli så positiv som mulig.