-
Sjøstrand, Åse; Næss, Kari-Anne Bottegård; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline; Hansen, Elisabeth Holm & Guttormsen, Linn Stokke
(2023).
Treatment for stuttering in preschool aged children– a qualitative content analysis of existing treatment programs.
-
-
-
Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023).
Språktiltak for elevar med Down syndrom.
-
Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023).
Språktiltak for elevar med Down syndrom.
-
-
-
-
Guttormsen, Linn Stokke & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022).
Presentation at Nifs’ annual meeting and conference.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Sjøstrand, Åse; Guttormsen, Linn Stokke; Melle, Ane Hestmann; Hoff, Karoline & Hofslundsengen, Hilde Christine
[Show all 8 contributors for this article]
(2022).
Common Component Treatment Program.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård & Guttormsen, Linn Stokke
(2022).
The Effective Stuttering Treatment (EST) project
.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+).
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle .
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Klem, Marianne & Monsrud, May-Britt
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hilde, Hofslundsengen; Nygaard, Egil & Yaruss, Scott
(2021).
The Stuttering and Language Link in Children with Down syndrome .
-
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021).
Invited keynote: How to increase vocabulary in children with Down syndrome.
-
Hokstad, Silje; Næss, Kari-Anne Bottegård; Yauss, Scott; Karoline, Hoff & Ane, Melle
(2021).
Stuttering in Children with Down syndrome
.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Haraldseid, Ingrid T; Hokstad, Silje & Linn, Guttormsen
(2021).
Stuttering in an Age Cohort of Children with Down
Syndrome, one hour talk.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021).
Utvikling av forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak.
Show summary
Effektive spesialpedagogiske tiltak er etterspurt både fra praksisfeltet og i ulike offentlige dokumenter. For å lykkes med utvikling og implementering av nye tiltak kreves blant annet innsikt i praksisfeltet, oversikt over eksisterende vitenskapelig kunnskapsbase, kreativitet og metodekompetanse. I dette foredraget gis innblikk i hvordan man kan kombinere kvalitative og kvantitative metoder i utviklingen av spesialpedagogiske tiltak for barn i barnehage og skolealder. Det gis eks fra prosjekter som omhandler språktiltak.
-
-
Torkildsen, Janne von Koss; Bratlie, Siri Steffensen; Kristensen, Jarl Kleppe; Gustafsson, Jan-Eric; Lyster, Solveig Alma Halaas & Snow, Catherine
[Show all 12 contributors for this article]
(2021).
App-based morphological training produces lasting effects on word knowledge in primary school children.
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine & Yaruss, Scott
(2021).
The stuttering and language link in children with Down syndrome.
-
Kirmess, Melanie; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Hansen, Elisabeth Holm & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2021).
Do early childhood professionals in Norway distinguish between stuttering and normal dysfluencies.
-
-
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2020).
Hva påvirker vokabularutviklingen.
-
-
Befring, Edvard & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Innledning og sammenfatning,
Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202592059.
-
Befring, Edvard & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Forord,
Spesialpedagogikk.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202592059.
-
Guttormsen, Linn Stokke; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Ane Hestmann, Melle & Hoff, Karoline
(2019).
Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis. Opprinnelig publisert i Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/19 - republisert med tillatelse fra Logopeden.
utdanningsforskning.no.
-
Karine, Bakken & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
The effectiveness of reading and writing interventions for students with intellectual disabilities: a systematic review and meta-analysis.
-
Kalandadze, Tamar; Braeken, Johan; Brynskov, Cecilia & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Difficulties in Metaphor Comprehension: A Hallmark of Autism Spectrum Disorder or of Poor Structural Language Ability?
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Retten til spesialundervisning er ikke reell.
StatpedMagasinet.
ISSN 1894-0919.
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Næss, K.-A. B. (2019). Rett til spesialundervisning – gir rett til hva? Opprinnelig publisert i Aftenposten 31.07.2019. Republisert med tillatelse fra Aftenposten.
Lupe (landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende).
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Rett til spesialundervisning – gir rett til hva? .
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard & Melby-Lervåg, Monica
(2019).
Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Vartun, Marika & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Forsker avkrefter myte om personer med Autisme.
[Internet].
UV. UIO.no.
-
Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
Research visit from Vanderbilt Peabody College (blog post).
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
An update from the RCT-course (blog post).
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard
(2019).
The detailed design process of a high-quality randomized controlled stuttering trial has started (blog post).
-
-
Sjøstrand, Åse; Kefalianos, Elaina; Hofslundsengen, Hilde Christine; Guttormsen, Linn Stokke; Kirmess, Melanie & Lervåg, Arne
[Show all 8 contributors for this article]
(2019).
Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years.
Cochrane Database of Systematic Reviews.
ISSN 1469-493X.
Full text in Research Archive
Show summary
This is a protocol for a Cochrane Review (Intervention). The objectives are as follows:
Primary objective
To assess the immediate and long‐term effects of non‐pharmacological interventions for stuttering on speech outcomes in children aged between birth and six years.
Secondary objective
To describe the relationship between intervention effects and participant characteristics (i.e. child age, child’s communication attitudes and the impact stuttering has on the child’s QoL).
-
Andreassen, Stine Emilie & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023).
Ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos barn med Downs syndrom.
Universitetet i Oslo.
-
Vinnes, Livia; Næss, Kari-Anne Bottegård; Guttormsen, Linn Stokke; Sjøstrand, Åse & Sønsterud, Hilda
(2023).
Operasjonalisering av stamming. En kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Bakgrunn: Det er ingen omforent operasjonell definisjon av stamming. Dette kan ha betydelige teoretiske og praktiske implikasjoner. Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse denne problematikken og undersøker betydningen ulike operasjonelle definisjoner har på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn som stammer. Problemstillingen til denne masteroppgaven er: «Hvilken betydning har ulike operasjonelle definisjoner på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn?» Metode: Gjennom en kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design ble stammefrekvensen til fem barnehagebarn (3:0 til 4:5 år) målt med prosent stammede stavelser (%SS) basert på to ulike operasjonelle definisjoner av stamming: EST-prosjektet og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner. Datamaterialet består av 10 taleopptak per barn, av naturlige interaksjonssituasjoner mellom barnet og foreldre. Resultat: Det ble funnet statistisk signifikant forskjell, med signifikansnivå .05, i prosent stammede stavelser mellom EST-prosjektets og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner av stamming hos fire av fem barnehagebarn. Konklusjon: Studiens funn indikerer at ulike operasjonelle definisjoner kan føre til forskjeller i barns stammefrekvens. Ettersom stammefrekvens er et mye brukt mål i forskning på stamming, indikerer studiens funn at ulike operasjonaliseringer kan medføre forskjeller i blant annet hvilke barn som blir vurdert som å stamme og hvem som blir vurdert som å ikke stamme, og hvem som blir inkludert i studier der stammefrekvens brukes som et kriterium for deltakelse. Dette kan påvirke blant annet i hvilke grad studier, som benytter seg av ulike operasjonelle definisjoner, er sammenlignbare og det kan være utfordrende å bygge videre på hverandres arbeid og kan påvirke de demografiske estimatene for forekomst, opphør av stamming og vedvarende stamming, samt effekten av behandling. Dette kan påvirke utviklingen og fremgangen innen stammefeltet. I tillegg understreker studiens funn viktigheten med at studier inkluderer presise operasjonaliseringer av stamming.
-
Sørtømme, Amanda; Næss, Kari-Anne Bottegård; Sønsterud, Hilda; Guttormsen, Linn Stokke & Sjøstrand, Åse
(2023).
Operasjonalisering av stamming. Vurderingen av stammefrekvens med to ulike operasjonaliseringer.
Universitetet i Oslo.
-
Spanne, Kristina Tufteskog; Næss, Kari-Anne Bottegård; Hagen, Åste Mjelve & Helland, Siri Saugestad
(2023).
Lytteforståelse og emosjonell fungering hos førsteklassinger med Down syndrom.
Universitetet i Oslo.
Show summary
Denne studien har som formål å undersøke lytteforståelse hos barn med Down syndrom i førsteklasse som har talespråk. Studien undersøker også elevene sin emosjonelle fungering i testsituasjoner. Lytteforståelse er en del av språket som er lite forsket på hos denne gruppen. Formålet har også vært å undersøke sammenhengen mellom lytteforståelse og emosjonell fungering hos elevene. Studiens formål ble utarbeidet på bakgrunn av at barn med Down syndrom sin språkforstyrrelse kan påvirke deres livskvalitet og mulighet for å være uavhengige (Abbeduto et al., 2007). I tillegg til at tidligere studier antyder svakhet i lytteforståelse i dette området. De knytter svakheten sammen med svak leseforståelse og svakt auditivt minne (Roch et al., 2011; Roch & Levorato, 2009). Språkvanskene kan også påvirke deres sosiale og emosjonelle fungering (Løge, 2011). Studien ble avgrenset til respondenter med talespråk. Problemstillingene i studien ble dermed slik: 1. Hvordan skårer elever med Downs syndrom med talespråk som går i første klasse på en test for lytteforståelse? 2. Hvordan fremstår elevenes emosjonelle fungering i testsituasjoner? 3. Hvordan er sammenhengen mellom elevenes lytteforståelse og emosjonelle fungering i testsituasjoner? Dette har blitt undersøkt med kvantitative data fra Down Syndrome LanguagePlus-project (DSL+), og har et ikke-eksperimentelt design med korrelasjonsdesign og er en tversnittsstudie. DSL+ prosjektet omfattet 103 respondenter fra hele Norge, men ved å ekskludere dem uten talespråk ble utvalget på 80 respondenter i min studie. Det ble brukt statistiske analyser for å analysere data fra lytteforståelsestesten LURI og observasjonsskjemaet EiT på emosjonalitet. Studiens resultater viser at elevene har lave skårer på lytteforståelsestesten. Skårene virker å ha et mønster hvor de skårer riktig på spørsmål som er mer konkrete og mindre kompliserte, og har vansker med spørsmål som krever at de må trekke slutninger og huske lengre historier. Den emosjonelle fungering hos elevene under testsituasjoner fremstår noe preget spesifikt til atferdsindikatorer som går på uoppmerksomhet, usikkerhet og bekymring. Det var en signifikant svak negativ korrelasjon mellom lytteforståelse og emosjonell fungering i 3 testsituasjoner. Det tilsier at høyere emosjonalitet (for eksempel usikkerhet, bekymring og svak oppmerksomhet) er forbundet med lavere lytteforståelse (vansker med å lytte, forstå, huske og inferere); jo lavere emosjonalitet i testsituasjoner elevene viste, jo høyere skåret de på lytteforståelsestesten. Resultatene bidrar til å fylle noe av dette kunnskapsgapet på to lite forsket på og undertematiserte områder ved elevene. Det at de skårer svakt på lytteforståelsestesten og fremstår preget av testsituasjoner fremmer behovet for intervensjoner og tilrettelegging som er tilpasset gruppen. Studien understreker også viktigheten av videre forskning for å bedre forstå og støtte denne gruppens læringsbehov og muligheter. Det kan være nyttig å gjøre et eksperiment på lytteforståelse samt utvikle en test mer tilpasset gruppen.
-
Næss, Kari-Anne Bottegård & Gustavsen, Stian
(2023).
Attention management in shared book reading in kindergarten: an observational study. Dette følges av en slags undertittel: An observational study of 11 individual shared book reading sessions. .
Universitetet i Oslo .
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Huseby, Marjatta; Pelja, Selma & Hofslundsengen, Hilde Christine
(2023).
Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing.
Universitetet i Oslo .
-
Næss, Kari-Anne Bottegård; Henriksen, May-Liss R & Stevnhoved-Aasheim, Linda
(2023).
Hvordan måle inferensferdigheter hos barn i barnehagealder? – En vurdering av inferenstesten OPIT og dens sammenheng med alder, vokabular og minne.
Universitetet i Oslo.
-
Krohn Nordhagen, Ingri Aurora & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2023).
Lingvistisk kvalitet og kvantitet i flerspråklige fireåringers ytringer – en mixed methods-studie av verbale ytringer i bildebokdialog.
Universitetet i Oslo.
-
Holmen, Frida Johanne; Haakonsen, Susanne & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2022).
Spørsmålstyper som engasjerer flerspråklige barnehagebarn i bildebokdialoger – en mixed-method studie av spørsmål og responser.
Universitetet i Oslo.
-
Steine Røysi, Oda; Næss, Kari-Anne Bottegård & Engevik, Liv Inger
(2021).
Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærere opplevelse av å benytte forhåndsskrevne skript versus selvbestemt innhold og struktur under bildeboklesing med flerspråklige 4-åringer.
Universitetet i Oslo.
-
Bredesen, Marit & Næss, Kari-Anne Bottegård
(2021).
Spørsmål som fremkaller responser fra stille flerspråklige barn under bildeboklesing.
Universitetet i Oslo.
-
Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger & Smith, Liz
(2019).
Final Report - The Down Syndrome LanguagePlus Project (DSL+).
Universitetet i Oslo.