I forskningsprosjektet SpedAims Kohort ønsker vi å finne ut mer om barns utvikling av språk, lesing, skriving, matematikk og sosiale ferdigheter. Undersøkelsen skal følge rundt 750 barn fra hele Norge de to siste årene i barnehagen og videre opp i skolen.
Fakta om SpedAims Kohort
Undersøker
barns utvikling av språk, lesing skriving, matematikk og sosiale ferdigheter.
Et samarbeid
mellom SpedAims og norske kommuner over hele landet.
Finansiert
av Norges forskningsråd og alle partnerinstitusjonene.
Vi trenger mer kunnskap
Det er mange studier som har undersøkt hvordan barn utvikler språk- og leseferdigheter. Derimot har vi mindre kunnskap om barns utvikling av matematiske ferdigheter. Samtidig er de fleste studier gjennomført i engelskspråklige land, og vi vet foreløpig mindre om hvor overførbar denne forskningen er til en norsk kontekst. Tidligere studier i Norge har som regel omfattet relativt få barn, og funn fra slike studier er derfor forbundet med mye usikkerhet.
I SpedAims Kohort spør vi:
-
Hva er karakteristiske trekk ved barns utvikling på områder som språk, lesing, skriving og matematikk og sosiale og emosjonelle ferdigheter?
-
Hva er tidlige risiko- og beskyttelsesfaktorer for utvikling av vansker, som matematikkvansker, språkvansker og dysleksi?
-
Hvilke eksisterende kartleggingsverktøy kan best identifisere barn som har eller er i risiko for å utvikle senere vansker på ulike områder?
Les om SpedAims Kohort på forskning.no
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er et samarbeid mellom spesialpedagogiske forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder og Nord universitet.
Informasjon til deltakere
- Hva innebærer det for deg og ditt barn å delta i SpedAims Kohort?
- Hvordan oppbevarer vi og bruker dine opplysninger?
Kontaktpersoner i SpedAims Kohort
Øistein Anmarkrud
Professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
22 85 80 46
Bjarte Furnes
Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
55 58 68 74
Janaina Hartveit Lie
Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder.
993 21 492
Hilde Lowell Gunnerud
Førsteamanuensis ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger.
51 83 32 69
Natallia Bahdanovich Hanssen
Professor ved Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag, Nord Universitet.
75 51 77 64